Problem med Cd läsare

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
<^viktim^>
Posts: 180
Joined: 2006-01-07 22:57:54

Problem med Cd läsare

Post by <^viktim^> »

Hej, Min cd läsare vägrar läsa skivor....eller DVD skivor...för jag tästade med en vanlig Cd-r skiva o det funka....jag vet ej vad cd läsaren heter men det står iaf så här på maskinvara: HL-DT-ST DVDRW GWA 4164B

någon som vet vad det kan vara för fel??

och jag kan inte öppna dvd skivan med alla drivrutiner osv, för den vägrar läsa dvd skivor:S

EDIT: Jag Har tästat samma skiva på min andra dator, och den läser den direkt!
User avatar
<skalman>
Posts: 2302
Joined: 2003-04-02 19:02:49

Post by <skalman> »

är det en dvd läsare då?
Stacker:X2 4200+/DFI ultra-D/1024mb/37gb raptor/7800gt/1TB
<^viktim^>
Posts: 180
Joined: 2006-01-07 22:57:54

Post by <^viktim^> »

ja då, man kan bränna DVD-skivor med den, ooch jag har brännt flera gånger innan, och kollat på dvd filmer, men en gång när jag hyrde en dvd film, så funkade det inte o spela upp den på min dator, men det gick på min dvd-spelare och på men andra dator, och sedan dess har det typ inte funkat...
User avatar
AntzZ|
Posts: 1529
Joined: 2005-02-15 21:48:32
Location: Göteborg

Post by AntzZ| »

Jag har nästan samma problem. Jag har lyckats bränna DVD+R/RW skivor tidigare men nu vägrar den ens hitta skivan. Är en philips, mer vet jag inte.
The town where i was born...
User avatar
Hunter
Posts: 835
Joined: 2006-05-01 13:04:19
Location: Västervik

Post by Hunter »

AntzZ| wrote:Jag har nästan samma problem. Jag har lyckats bränna DVD+R/RW skivor tidigare men nu vägrar den ens hitta skivan. Är en philips, mer vet jag inte.
Jag hade en Lite-On DVD brännare som slutade läsa DVD skivor, men vanliga CD skivor gick ganska ok. Det blev bara att skicka den i soptunnan (nej den ligger och skräpar hemma fortfarande). Ett tips är om din CD/DVD spelare eller brännare funkar som den ska så uppgradera inte firmvaran, det kan bli värre samt att det inte går att återställa till den gamla firmvaran igen. Köpte en NEC ND-3540 brännare som hade problem med att bränna vanliga CD-R/RW skivor, men det löste sig med att uppgradera Nero till en nyare version.

Nero Infotool talar om vilka format av skivor den supportar och där ser du även vad din drive heter.Vad den heter kan du också även se i enhetshanteraren.
AMD Vishera FX-8350@4.5GHz - Asus Crosshair V Formula-Z (AM3+) - Sapphire R9 290 4GB - 8GB G.Skill TridentX 2400MHz - Samsung 500GB - Samsung 1TB - Western Digital 1TB - Asus Xonar Essence STX - Bitfenix Ghost - BenQ XL2410T
User avatar
AntzZ|
Posts: 1529
Joined: 2005-02-15 21:48:32
Location: Göteborg

Post by AntzZ| »

Ok, tack.
The town where i was born...
User avatar
Jalle64
Posts: 3026
Joined: 2004-04-27 12:29:24
Location: Skåne

Post by Jalle64 »

Kan det vara ett s.k rootkit som har lagt sig i din burk, kanske för att du har spelat en sony -cdmusikskiva?
Testa att återställa burken med hjälp av systemåterställning till en datum innan detta började hända :P

Alternativt kan du ju ta bort kanalen (enhetshanteraren, IDE/ATA- ATAPI styrenheter, sekundär kanal) som din dvd-brännare ligger på och starta om burken för att låta windows hitta den igen
Vem f.n fann upp fanér?
User avatar
walliski
Posts: 1432
Joined: 2005-07-15 16:30:21
Location: Finland

Post by walliski »

Kanske lite väl gammal tråd... Men jag har problem med gsa-4164b alltså samma spelare som trådskaparen har... Tänkte låna tråden...

Problemet är att spelaren inte riktigt vill läsa dvd skivor ordentligt... Inte heller vanliga cdskivor för den delen...
Och när man skall öppna H: som spelaren underligt nog fått :S (Den räcknas som flyttbar enhet :S) så stannar datorn en stund. sen när man stänger den här datorn så funkar allt bra igen...

Tack på förhand :S

[EDIT] Hans var tydligen GWA 4164B ... men de e väl nästan samma...[/EDIT]
Här var det tomt...
User avatar
Hunter
Posts: 835
Joined: 2006-05-01 13:04:19
Location: Västervik

Post by Hunter »

Testat att uppdatera firmvaran?
http://forum.rpc1.org/dl_all.php här finns firmvara till samtliga märken av CD/DVD plus att dom har hackade(regionsfria) firmvaror, men det installrar du på egen risk. Går driven sönder så får du ingen ny på garantin ;)

Om du flashar firmvaran så måste DVD:n vara som master och att den ska vara ensam drive på den ide kabeln
AMD Vishera FX-8350@4.5GHz - Asus Crosshair V Formula-Z (AM3+) - Sapphire R9 290 4GB - 8GB G.Skill TridentX 2400MHz - Samsung 500GB - Samsung 1TB - Western Digital 1TB - Asus Xonar Essence STX - Bitfenix Ghost - BenQ XL2410T
User avatar
walliski
Posts: 1432
Joined: 2005-07-15 16:30:21
Location: Finland

Post by walliski »

Problemet är redan fixat... Glömde att skriva... Var tydligen bara att ta ut strömslaaden ur spelaren starta om och låta windows hitta den pånytt...
Här var det tomt...
Post Reply