Skadligt att koppla ur datorn för mycket?

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
User avatar
AshTray
Posts: 2099
Joined: 2005-06-19 16:26:22

Skadligt att koppla ur datorn för mycket?

Post by AshTray »

Eftersom det så här på sommaren har varit ganska fint väder, blir det ju också ganska ofta åska.
Därför brukar jag dra ur datorn innan jag åker till jobbet, för när jag är där kan jag ju inte åka hem och koppla ur den. Jag undrar alltså om det kan vara skadligt för datorn om man stänger av den och kopplar ur allt för ofta, borde jag kanske sluta med det!? vet inte varför jag fått för mig detta, men det är ju alltid bäst att fråga! Kan det fucka upp typ hårddiskarna eller nåt en dag sedan?

Men samtidigt vill jag ju inte att åskan ska slå ner och fucka upp min nya dator, förresten, hur skadligt är det för datorer när det slår ner i den!?
?!?
Gigabyte GA-P55A-UD4 ♦ Intel Core i5-750 ♦ Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 2x2 Gb ♦ XFX Radeon HD 5850 Black Edition ♦ Samsung Spinpoint F3 1Tb ♦ Corsair TX Series 650W PSU ♦ Windows 7 Home Premium 64bit eng
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

Den mår ju allra bäst om den får stå på hela tiden, men det är ingen fara med att plugga ur.. är det åskväder är det nog säkrare att göra det ;)
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

Fenix wrote:Den mår ju allra bäst om den får stå på hela tiden, men det är ingen fara med att plugga ur.. är det åskväder är det nog säkrare att göra det ;)
Varför gör den det? jag har också hört detta ifrån olika håll, men har aldrig fått svar på varför?
We dance to all the wrong songs
User avatar
Des
Posts: 3843
Joined: 2005-04-22 10:27:46
Location: Härnösand

Post by Des »

Hårddiskar gillar inte att slås på och av hela tiden. Nöter väl antar jag, vet inte riktigt. Och har man ett agg som är ostabilt så kan det ge konstiga värden vid start, då diskar kräver mer ström när dom startar upp.
There's a guy works down the chip chop swears he's elvis
MoRmOr2k4
Posts: 26
Joined: 2006-07-11 17:14:03

Re: Skadligt att koppla ur datorn för mycket?

Post by MoRmOr2k4 »

AshTray wrote: förresten, hur skadligt är det för datorer när det slår ner i den!?
?!?
Väldigt skadligt.. på min förra dator så brann moderkort, Processor, Nätagg, och hårdisken upp.. Av att åskan slog ner... Så nu för tiden trycker jag alltid av datorn och drar ut ström kontakten till den så fort jag hör minsta lilla åska.. ;)
User avatar
AshTray
Posts: 2099
Joined: 2005-06-19 16:26:22

Post by AshTray »

Ok, illa illa, får väl dra ur den typ varannan dag då :)
Gigabyte GA-P55A-UD4 ♦ Intel Core i5-750 ♦ Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 2x2 Gb ♦ XFX Radeon HD 5850 Black Edition ♦ Samsung Spinpoint F3 1Tb ♦ Corsair TX Series 650W PSU ♦ Windows 7 Home Premium 64bit eng
User avatar
-SE-
Posts: 2783
Joined: 2004-12-06 18:40:11
Location: R-by
Contact:

Post by -SE- »

Varför göra det komplicerat? Om du är rädd om datorn, så drar man ut kontakten ifrån väggen istället. Då kan man knappast skada datorn. Att datorn är strömlös spelar ingen roll, det är ingen gammal gräsklippare vi pratar om.
"Inget kräver så mycket förberedelse som ett improviserat tal."
- Winston Churchill
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Post by GuessWho »

Anteaeg wrote:Hårddiskar gillar inte att slås på och av hela tiden. Nöter väl antar jag, vet inte riktigt. Och har man ett agg som är ostabilt så kan det ge konstiga värden vid start, då diskar kräver mer ström när dom startar upp.
Något man kan tänka på då också är att man i Energialternativ inte har det inställt att hårddiskarna stängs av efter kort tid, så som 5 minuter. Om det inte är en bärbar dator och man tycker att batteritid är viktigare.

Sen blir det även slittage på hårddiskarna när de är igång. Jag vet inte vad bästa avvägningen är. Men jag brukar inte stänga av datorn (åtminstånde inte stationär) om jag ska använda den senare samma dag. Däremot om man ska iväg på semester ett par veckor borde det vara bättre att ha datorn avstängd under tiden (om man inte har den som server och måste komma åt den utifrån).

Jag har också hört att det kan skilja en del mellan olika diskar. Att hårddiskar för bärbara och vanliga konsumentdatorer är gjorda för att tåla fler på-avstängningar medans hårddiskar som är riktade mer mot servermarknaden är mer gjorda för att alltid vara igång.
Om det stämmer, hur de i så fall konstrueras annorlunda och hur stor skillnad det gör kan jag inte svara på.

MoRmOr2k4 wrote:
AshTray wrote: förresten, hur skadligt är det för datorer när det slår ner i den!?
?!?
Väldigt skadligt.. på min förra dator så brann moderkort, Processor, Nätagg, och hårdisken upp.. Av att åskan slog ner... Så nu för tiden trycker jag alltid av datorn och drar ut ström kontakten till den så fort jag hör minsta lilla åska.. ;)
Om man har åskskydd eller UPS så är det mindre risk att datorn skadas. Men det säkraste är fortfarande att dra ur datorn.
Själv har jag något åskskydd som man ska få upp till ett antal tusen euro i ersättning av tillverkaren om utrustningen skadas av överspänning när de har varit korrekt ikopplade till åskskyddet. Hur svårt det är att få ut några pengar och hur de värderar vet jag inte och hoppas att jag slipper ta reda på.


Worstcase scenario om åskan slår ner och datorn är inkopplad (utan någon UPS eller åsskydd eller annat som lyckas skydda) är att det kan börja brinna i datorn. Om du har andra brännbara saker i hushållet och ingen släcker branden så kan den sprida sig. Sannolikheten att man råkar ut för det bör vara ganska minimal, men det är inte omöjligt.

-SE- wrote:Varför göra det komplicerat? Om du är rädd om datorn, så drar man ut kontakten ifrån väggen istället. Då kan man knappast skada datorn. Att datorn är strömlös spelar ingen roll, det är ingen gammal gräsklippare vi pratar om.
Om man drar ut strömsladden för att man är rädd om datorn vid åsknedslag, så bör man även dra ut modem och nätverkskablar. Annars finns även risk att det slår i teleledningarna och bränner datorn via modemet. Störst risk bör vara vid internt telefonmodem, men via externt ADSL modem är inte helt omöjligt heller (om ADSL modemet är anslutet till ström och/eller telefonuttag).
Kanske uppenbart, men det skadar inte att förtydliga.
User avatar
lord_vasagos
Posts: 4075
Joined: 2002-11-01 6:23:59
Location: falun

Post by lord_vasagos »

det är ingen fara att stänga av datorn och dra ur sladden ofta
får det dig att må bättre så är det bara att göra det :)
Asus mobbo fx 8120 8gb ram ati 7850 oc
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Hårddiskar nöts vid uppstart pga att det drar hårdare på hårddisken att varva upp. Sedan nöts lagren av att kallna och värmas upp hela tiden också. Hårddiskens huvud släpar även i disken precis när den stängs av och startas, så här uppkommer en del slitage.

Hårddisken läser också en hel del vid uppstart då den måste läsa in OS och alla resistenta program vid varje start.

Detta är dock oftast irrelevant då hårddiskens magnetytor har så kort livslängd att man sällan lyckas nöta ut lager eller huvud innan disken är obrukbar.

Fläktar nöts också mer av att stoppas och startas hela tiden, men dessa är oftast relativt billiga att byta och därmed inte värda att bry sig om.

Det man ska undvika är att slå på och av datorn varje gång man använder den. Hellre lämna den på under en arbetsdag än starta den 20 gånger om dagen.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
-SE-
Posts: 2783
Joined: 2004-12-06 18:40:11
Location: R-by
Contact:

Post by -SE- »

-SE- wrote:Varför göra det komplicerat? Om du är rädd om datorn, så drar man ut kontakten ifrån väggen istället. Då kan man knappast skada datorn. Att datorn är strömlös spelar ingen roll, det är ingen gammal gräsklippare vi pratar om.
Om man drar ut strömsladden för att man är rädd om datorn vid åsknedslag, så bör man även dra ut modem och nätverkskablar. Annars finns även risk att det slår i teleledningarna och bränner datorn via modemet. Störst risk bör vara vid internt telefonmodem, men via externt ADSL modem är inte helt omöjligt heller (om ADSL modemet är anslutet till ström och/eller telefonuttag).
Kanske uppenbart, men det skadar inte att förtydliga.[/quote]

Menade inte så, han frågade om det sliter att koppla ur den. Om man dra ut kablarna från väggen istället för att dra dem från datorn så sliter man knappast på datorn.
"Inget kräver så mycket förberedelse som ett improviserat tal."
- Winston Churchill
User avatar
AshTray
Posts: 2099
Joined: 2005-06-19 16:26:22

Post by AshTray »

jag stänger först av nättagget-knappen, kopplar sedan ur alla kablar som går in i väggen, även typ högtalare och så, men ochså nätverkskabeln, även om den kommer från en kabel i marken i källaren...
Gigabyte GA-P55A-UD4 ♦ Intel Core i5-750 ♦ Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 2x2 Gb ♦ XFX Radeon HD 5850 Black Edition ♦ Samsung Spinpoint F3 1Tb ♦ Corsair TX Series 650W PSU ♦ Windows 7 Home Premium 64bit eng
Post Reply