Lång Nätverkskabel?

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
User avatar
gQ
Posts: 142
Joined: 2006-01-10 21:27:13
Location: Sthockholm

Lång Nätverkskabel?

Post by gQ »

Hejsan!

Det är så att vi på landet fått bredband! (yippie!)
Från huvudhuset där sladden går in har vi ett uthus ca, 200-250m bort där jag har mitt eget loft och dator.
Jag undrar om det är möjligt att dra en lång vanlig nätverkskabel hela denna väg (i något rör?). Eller klarar inte signalen att gå så långt? Ni förstår säkert.
Någon vis människa som kan hjälpa mig med detta?

Tack på förhand / Martin
Antec P180 PC Q6600, 2x8800GT, 2GB. AluBook 2.4 GHz
User avatar
gQ
Posts: 142
Joined: 2006-01-10 21:27:13
Location: Sthockholm

Post by gQ »

Såg att det fanns en likadan tråd! förlåt! Någon moderator kan låsa/ta bort
Antec P180 PC Q6600, 2x8800GT, 2GB. AluBook 2.4 GHz
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

Max längd på en vanligt TP-kabel är 100 meter (utan förstärkning).
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Solid TP kan vara max 100 meter och mjuk TP max 7+7 meter (7 meter i var ände av en lång solid dragen i väggen)

I praktiken klarar sig signalen en bra bit över 100 meter i solid TP men det är tveksamt om 250 meter fungerar.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
B-O Gavne, Västerås
Posts: 95
Joined: 2005-03-27 23:31:05
Location: Västerås

Post by B-O Gavne, Västerås »

-FÖRLÅT, MEN JAG FÖRSTÅR INTE RIKTIGT! ::)

…får man då komma in på tråden, med frågan: vad då för ”bredband” (-s anslutning till Internet), har signaturen Wahlgren just fått till, säkert ett underbart landställe?

Alltså benämningen ”bredband”, skvallrar ju bara om att anslutningen till Internet, har en viss minimum kapacitet; vars storlek de kunniga väl tvistar om.
Och det skulle ju mycket väl kunna vara här för Martin, en Ethernet anslutning; ..som man väl som mest talar om -lite märkligt- som en ”nätverks” anslutning.
Och som väl skribenterna här ovan tar fasta på??????
Men jag undrar om det nu inte är en ADSL-anslutning? Alltså per telefontråd fram till Martins bostadshus, med att man har ett ADSL-modem för inkopplingen till datorn. Å i så fall, ..varför placera modemet i huvudhuset? Varför inte dra telefontråden ända ut till loftet, och där sätta modemet bredvid datorn. Alltså ADSL-anslutning till Internet handlar ju om max 4, 5 kilometer från fiberanslutningen/telefonstationen, och då gör ju möjligen inte 200 meter till, fram till loftet, nått. ;)

…sen kan ju Martin också ha fiberanslutning, ..vad man nu egentligen benämner en sådan anslutning, ända fram till sitt fina fritidshus; alltså fibertråd dragning är ju inga stora pengar, men jag vet intet om modem från fiber till elektrisk tråd, till datorn.

-Ja förlåt mig om jag nu missförstår rubbet. :-/
User avatar
gQ
Posts: 142
Joined: 2006-01-10 21:27:13
Location: Sthockholm

Post by gQ »

hehe, jag älskar dina inlägg B-O Gavne det är litesådär att, ja, jag vet inte. men dom påminner om något kul i alla fall :)

Åter till ämnet! Ska jag vara helt ärlig så är jag inte helt insatt i detaljerna just nu då jag jobbat hemma i stockholm i sommar. Det är far min som sitter på den heta infon. Jag ska snarast tala med honom och se vad det är som gäller så återkommer jag! Så får vi finna en lösning på dessa 250m!

Tillsvidare.

/Martin
Antec P180 PC Q6600, 2x8800GT, 2GB. AluBook 2.4 GHz
B-O Gavne, Västerås
Posts: 95
Joined: 2005-03-27 23:31:05
Location: Västerås

Post by B-O Gavne, Västerås »

-DU MARTIN!

Gör en, säkert mycket liten rövare, och räkna med att det är en ADSL-anslutning som du har till torpet.
Alltså att du har en telefon i torpet, då sannolikt placerad i huvudhuset; som alltså är kopplad till en telefonledning till torpet.
Och att du har köpt ett (ADSL-) modem, som du skall koppla in till telefonledningen och sedan koppla en annan sorts ledning, som de flesta talar om som: en nätverkskabel, till datorn.
..eller att kanske modemet redan finns i datorn? Dit du då skall koppla telefonledningen.

–Och då, i så fall, köper du, kanske på Tempo, eller i en järn- eller elektrisk affär, 250 meter telefontråd. Och nog också några telefon kopplingsdosor.
Och drar telefonledningen i huvudhuset, vidare ut till loftet, och sätter där upp modemet.

…och sedan fotograferar du torpet och sänder bilden till mig, det är jag väl värd. –Tackar på förhand. :)
User avatar
gQ
Posts: 142
Joined: 2006-01-10 21:27:13
Location: Sthockholm

Post by gQ »

Men om jag sätter upp modemet i mitt uthus måste vi väl ändå dra en nätverkskabel, tillbaka in till "huvudhuset"->A från "uthuset, aka loftet"->B

Internetuppkopplingen används i både A och B. Din lösning gör ju bara att problemet flyttas?
Antec P180 PC Q6600, 2x8800GT, 2GB. AluBook 2.4 GHz
B-O Gavne, Västerås
Posts: 95
Joined: 2005-03-27 23:31:05
Location: Västerås

Post by B-O Gavne, Västerås »

-JA SE PÅ DEN!

Som jag alltså fullständigt missförstod rubbet här. ;(
-Att jag bara inte fattade, den ju klart visade förutsättningen för Martins problem, bara att läsa av i rubrikinlägget: Från huvudhuset där sladden går in. ;(

Som då, naturligtvis, blir att jag är –som Martin skriver här ovan- ”litesådär”, ”något kul”.
….å jag som missade Rapport genom att fundera på Martins problem. –Kan jag inte få de där fotot i alla fall? ::)
User avatar
gQ
Posts: 142
Joined: 2006-01-10 21:27:13
Location: Sthockholm

Post by gQ »

Okej, här följer en enklare illustration, ovanifrån

Image

Alltså, Vid A finns finns ett modem (med rauter) med möjlighet att sätta in 4 vanliga nätverkskablar, (det här är inte mitt bästa område, men hoppas ni fattar?)
Det är alltså uteslutet att bara dra en 250m lång sladd i marken som jag förstår?
Hur skulle det gå med en trådlös variant, går det att föra vidare signalen via något på nåt sätt? :)

hoppas du blir lite klokare nu B-O :)


Edit: Finns det önskemål kan jag göra om detta alster till skrivbordsunderlägg ;)
Last edited by gQ on 2006-07-30 1:28:29, edited 1 time in total.
Antec P180 PC Q6600, 2x8800GT, 2GB. AluBook 2.4 GHz
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Post by GuessWho »

Att gräva ner fiberkabel ska fungera. Då måste du ha en "adapter" för att koppla en kopparkabel till din router och sen vidare med fiber till nästa adapter där du har fiber och koppar i andra änden (det finns routrar och switchar som har fiberportar utan adapters, men dessa är vanligtvis dyra saker för större företag). Man kan hitta sådana på exempelvis www.dustin.se under NÄTVERK -> MEDIAKONVERTERARE. Kan nog ta ett tag att gräva om du inte har tillgång till någon mindre grävskopa eller liknande, men det går ju. Trådlöst nätverk med riktantenner kan också fungera, lite beroende på om det är massa saker ivägen, trän, murar, etc.

Du kan förövrigt kolla in denna tråden där ungefär samma sak diskuteras:
Trådlöst nätverk mellan två villor?
B-O Gavne, Västerås
Posts: 95
Joined: 2005-03-27 23:31:05
Location: Västerås

Post by B-O Gavne, Västerås »

DET ÄR JU INGA VETTLÖSA PENGAR!

-Ja, om jag nu förstår datormateriell försäljaren Dustins katalog rätt; som signaturen GuessWho tipsar om här ovan.
Med adapter -som GuessWho skriver här ovan- väl? …om jag förstår det rätt? en så att säga medie-skiftare, från elektriska signaler –per t.ex. Ethernet/”nätverkskabel- till ljus-signaler –per fiberkabel. Och vice versa.

Och sedan att ….väl? fiber-transmission kan gå kilometer avstånd. ::)
Med pengarna runt 1000-lappen per medieskiftare; alltså 2 stycken 1000-lappar med 2 stycken medieskiftare, en i varje ända.
Och fiberkabel är …väl? inte heller stora pengar.

Och varför måste man gräva ner fiberkabel? Elkraft företagen har ju hängt fiberkabel på sina elkraftskablarna. Att man …väl? kan hänga fiberkabel i luften, då på en bärlina. :D
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

skaffa fram en trådlös router för varje byggnad helt enkelt, dessa kostar antagligen inte mycket mer än 250m TP och definitivt mindre än 250m fiber med ändutrustning.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
Post Reply