AM2 vs 939?

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
User avatar
Des
Posts: 3843
Joined: 2005-04-22 10:27:46
Location: Härnösand

AM2 vs 939?

Post by Des »

Om man ska köpa ett nytt system nu, borde man köpa AM2 eller 939 då? Eller jo, jag förstår ju att AM2 är att föredra, men det här chippet som tar bort piratkopierat material gillar jag inte. Finns det något sätt att ta bort det? Typ ställa av i BIOS eller något.


Isf kan man satsa på AM2 helt klart, men annars blir det 939 för mig.
There's a guy works down the chip chop swears he's elvis
User avatar
Jalle64
Posts: 3026
Joined: 2004-04-27 12:29:24
Location: Skåne

Post by Jalle64 »

Vilket chip är det du talar om, Palladium? :P
Vem f.n fann upp fanér?
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Post by borz »

Köper man nytt så är det Conroe som gäller. A64or ger inte alls samma prestanda/kostnad förhållande som Conroe.

Om du nu absolut måste köpa AMD så köp AM2, du slipper uppgradera moderkort i framtiden.
DDS for life!
User avatar
Jalle64
Posts: 3026
Joined: 2004-04-27 12:29:24
Location: Skåne

Post by Jalle64 »

borz wrote:Köper man nytt så är det Conroe som gäller. A64or ger inte alls samma prestanda/kostnad förhållande som Conroe.

Om du nu absolut måste köpa AMD så köp AM2, du slipper uppgradera moderkort i framtiden.
Läste du hans fråga? :-/ ::)
Vem f.n fann upp fanér?
User avatar
Des
Posts: 3843
Joined: 2005-04-22 10:27:46
Location: Härnösand

Post by Des »

Jag tänkte självklart på TCPA. :)


borz: Billigaste Conroe kostar 1700:-, billigaste A64 kostar 700:-.
There's a guy works down the chip chop swears he's elvis
volvo killen
Posts: 227
Joined: 2005-10-14 20:56:59

Post by volvo killen »

Jag känner inte av TCPA på min dator iallafall, sen måste man inte ha det i mjukvara också för att det ska "fungera"? som ex Vista
Bellimar
Posts: 37
Joined: 2006-06-01 10:59:13

Post by Bellimar »

Jo, man lär nog ha det i mjukvaran också, men i och med Vistas introduktion lär inga uppdateringar släppas för XP, och då blir man mer eller mindre tvingad att byta till Vista till slut.

Köpte själv socket 939 för någon månad sedan pga. TCPA. Får se hur det ser ut nästa gång man ska uppgradera.
User avatar
Des
Posts: 3843
Joined: 2005-04-22 10:27:46
Location: Härnösand

Post by Des »

Det känns ju jobbigt att man inte kan köra Vista bara pga TCPA.
There's a guy works down the chip chop swears he's elvis
volvo killen
Posts: 227
Joined: 2005-10-14 20:56:59

Post by volvo killen »

Man måste ha TCPA i både mjukvara Och hårdvara för att det ska fungera?
jag har inte märk några problem på min dator, ändån e allt icke orginal ::)
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Post by GuessWho »

Ja, lite jobbigt när det implementeras saker som inte är till nytta för kunderna.
Som exempelvis verifieringen och WGA (Windows Genuine Advantage) som det har börjats med i Windows XP.
Det är knappast någon "Advantage" för kunderna. För Microsoft är det naturligtvis bra om fler köper Windowslicencer och förre piratkopierar. Men för kunderna är WGA ingen fördel, bara ett irritationsmoment. Dessutom förekommer det massa "false positives", alltså äkta, betalda licenser som klassas som piratkopior. Har för mig att jag hörde någon siffra på att ungefär 80% av de som klassas som piratkopior skulle vara piratkopior. Inte helt säker på om det var 80% och i så fall hur pålitlig den siffran är. Men det skulle innebära att ungefär 20% av alla som blir nekade till uppdateringar, mm, p.g.a. "att de har piratkopierat", faktiskt inte har piratkopierat.


Jag tvivlar dock på att "Trusted Computing" kommer implementeras allt för hårt i Vista. Dels är det svårt att kräva det när det finns relativt ny hårdvara som inte har stödet. Dels är det ganska korkat att gå från total valfrihet till ingen valfrihet över en natt. Då är det så uppenbart att väldigt många skulle bojkotta det. Nej då är det smartare att smyga in det. Implementera lite mer för var Windows version som kommer. Göra övergången så difus att det är svårt att märka av den.


Men så länge det finns rimliga alternativ så klarar man sig. Åtminstånde privat, på jobb och skolor mm får man oftast inte välja. Men jag måste inte spela på PC, inte så länge det finns spelkonsoler som det går att spela på. Jag måste inte heller köra Windows, iallafall inte privat, och så länge det finns alternativ som Linux och BSD som låter en surfa på nätet, lyssna på musik och allt annat man vill så kan jag klara mig utan Windows. Visst jag kör primärt Windows nu, men det är mer en kombination av att det normalt fungerar bra, gammal vana och att det går att spela på. Inte så mycket att det inte går att köra något annat system eller ens att det nödvändigtvis skulle vara det bästa.



Detta var mest lite tankar/funderingar/reflektioner. Jag vet inte om det tillförde så mycket till dig eller tråden.
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Post by borz »

Är det frågan om TC så är det väl bara att välja det man vill. Hårdvarudelen lär inte fungera utan mjukvarudelen. (läs skit i Vista)
DDS for life!
Post Reply