Snabbast ide 3,5 hårddisk för spel

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
User avatar
Rolfgkohler
Posts: 106
Joined: 2005-04-12 23:32:25

Snabbast ide 3,5 hårddisk för spel

Post by Rolfgkohler »

Hej! Någon som vet vilken av dessa typer av hårddiskar som är snabbast för spel. En 40 GB 7200 rpm HDD eller en 120GB 8mb cache 7200 rpm HDD? Har filsystemen någon betydelse för snabbheten? NTFS eller FAT32?
User avatar
Jalle64
Posts: 3026
Joined: 2004-04-27 12:29:24
Location: Skåne

Post by Jalle64 »

De senaste hdd:erna är oftast de snabbaste, själva storleken har lite eller ingen betydelse, men de hurtigaste disken idag är väl Raptor från WD :P
Vem f.n fann upp fanér?
User avatar
Rolfgkohler
Posts: 106
Joined: 2005-04-12 23:32:25

Snabb HDD

Post by Rolfgkohler »

Tänkte mest utifrån att regeln verkara vara att de stora hårddiskarna har cache-minne medan de små är utan. Tänkte att någon kanske har erfarenhet av detta! Jag menar: om det nu är så att det behövs cache-minne för att kompensera storleken kanske man lika gärna kan köpa en liten disk till betydligt billigare peng. För 40 GB räcker ju till måna spel!
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Post by GuessWho »

Så vitt jag vet har ALLA hårddiskar som är tillverkade de senaste åren cacheminne. Inte helt säker på hur länge cacheminne har använts på hårddiskar, men åtminstånde de senaste 5-10åren. Sen är det olika storlekar på cachen. De nya hårddiskarna av häftigare modeller brukar ha 8MB eller 16MB, medans budget modeller ofta har 2MB cache minne.
Går du tillbaka längre i tiden så var 2MB häftigt och kanske 512kB (0,5MB) vanligt.


Lagringskapaciteten i sig har ingen direkt betydelse för prestandan, men tätheten i vilket datan är lagrad på hårdiskens platta/plattor har betydelse.
Jag vet inte hur gamla de hårddiskarna du nämner är. Men sannolikt så använder sig 40GB disken av 1 platta och 120GB disken av 1 eller 2 plattor.
En platta har 2 sidor, man kan använda sig av både eller bara en.

Hursomhelst så har 120GB disken antagligen lika hög eller högre kapacitet per platta som 40GB disken. Om 120GB disken har högre kapacitet per platta och 8MB cache medans 40GB disken har 2MB cache...så bör 120GB disken vara snabbare.


Om du ska köpa nytt så finns det 160GB hårddiskar med bara en platta. Så vitt jag vet var Seagate först med denna kapacitet per platta med sin Seagate Barracuda 7200.9 160GB.

Om du ska köpa ny hårddisk och vill ha ett lågt pris per GB så brukar hårddiskar på 200-300GB vara bra val nu förtiden.
Post Reply