Konstig uppstart

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
egolf
Posts: 28
Joined: 2006-03-25 0:26:22

Konstig uppstart

Post by egolf »

Kan någon hjälpa mig med en konstig uppstart som jag får när datorn går igång. Har just byggt ihop en dator med ett MSI KT3 ultra moderkort begagnat. Vid uppstart får jag en text som säger MBFasttrack133 (tm) "Lite" Bios Version 2.08.1.22 +.... Scanning IDE drives.
Så jobbar den en lite stund och sedan får jag medelandet att
No Array is defined press escape to boot
trycker jag då på escape eller gör ingenting så startar datorn utan problem.
hur får jag bort deb häe scanningen?
Mycket tacksam för hjälp :-[
ET
User avatar
Spixx
Posts: 1613
Joined: 2004-03-20 16:47:34
Contact:

Post by Spixx »

array syftar oftast på att du sitter med "sata" diskar som sitter i ett array eller att det har suttit ett array (sammansatta eller speglande) diskar tidigare och du har missat att ta bort dessa testa att göra om i bios (finns oftast några inställningar) eller lev med det om du inte vill riskera något "varför laga något som inte är trasigt"
egolf
Posts: 28
Joined: 2006-03-25 0:26:22

Post by egolf »

Har bara en IDE disk men moderkortet var begagnat så förre ägaren kanske hade SATA diskar eller raid diskar men var i bios tar jag bort detta?
ET
User avatar
Spixx
Posts: 1613
Joined: 2004-03-20 16:47:34
Contact:

Post by Spixx »

som sagt det vet jag icke :P Kolla igenom bios hittar du inget så ska det finnas någon knapp du trycker på under startupp (INTE) F8 men det ska/bör finnas något kommando för att kunna ändra i dessa array.
User avatar
Jalle64
Posts: 3026
Joined: 2004-04-27 12:29:24
Location: Skåne

Post by Jalle64 »

Eller så kan du titta på MSI:s hemsida efter just din manual, det bör stå där hur man stänger av raid i bios :P ;)
Vem f.n fann upp fanér?
egolf
Posts: 28
Joined: 2006-03-25 0:26:22

Post by egolf »

Hämtade hem manualen och hittade att RAID diskar var "enabled", Ändrade på detta och det löste problemet.
Hjärtligt tack för hjälp ;D
ET
Post Reply