SATA disk hittas inte

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
egolf
Posts: 28
Joined: 2006-03-25 0:26:22

SATA disk hittas inte

Post by egolf »

Kan någon hjälpa mig. Jag har ett moderkort ABIT AX8 V2.0 där jag skall installera XP sp2. I bios syns inte SATA hårdisken (Wesrern digital 320 GB)och när jag botar och installerar från CD skivan får jag bara besked om att ingen hårddisk finns och installationen avbryts. Har försökt installera med scsi dvs tryckt F6 men hittas ändå inte. I bios är onboard RAID ROM enabled
Vad gör jag för fel kan hårddiske vara paj. Noteras skall att nätkortet inte har strömkontakt för sata så den får ström via vanlig kontakt istället har detta någon betydelse??
Hjälp
ET
User avatar
robbobban
Posts: 501
Joined: 2006-10-17 18:10:59
Contact:

Post by robbobban »

Har du aktiverat sata i bios ?
CPU: Amd X2 4200+ @ 2600MHz | Minne: 2047 Pc3200 | HDD:410GB | Grafikkort: 9600SE 128MB
egolf
Posts: 28
Joined: 2006-03-25 0:26:22

Post by egolf »

Ja tror det. Det enda jag hittar om "onboard RAID ROM" som är satt till enabled. :-[
ET
User avatar
ulflaban
Posts: 1399
Joined: 2006-02-02 18:36:09

Post by ulflaban »

Men du ska väl ändå inte köra RAID ?

Iaf så lär du behöva göra en diskett med drivrutiner annars är det ingen idé att trycka F6.......... Iaf när du har drivrutinerna på diskett så startar du xp installationen, trycker F6 och VÄNTAR tills det kommer lite text som frågar vad du vill göra, tryck då S och välj drivrutinen från disketten och sen är det bara att köra på som vanligt.
Glossolalia coats my skin
User avatar
Jalle64
Posts: 3026
Joined: 2004-04-27 12:29:24
Location: Skåne

Post by Jalle64 »

Stäng/disabla sata rom bios, och kolla om du har satt rätt bootable device i bios, sata är ju också IDE så det borde finnas med i bios!? :P
Vem f.n fann upp fanér?
egolf
Posts: 28
Joined: 2006-03-25 0:26:22

Post by egolf »

Tack för all hjälp. Lösningen är kom på efter mycket letande men även hjälp av er.
1 hade köpt en SATA 2 hdd som fick byglas om till SATA 1. 320 GB Western digital. Vid uppstart XP sp 2 trycka F6 och sedan S när frågan kom om jag ville installera annan dis. innan hade jag laddat ner från Abit hemsida en zipfil vid namn v430g.zip. detta skulle vara SATA drivers. Efter uppackning av denna fil hittades en mapp "drivers". Innehållet i denna kopierades över till en floppydisk som kunde stoppas in när XP installationen frågade efter den. Ole´nu fungerade det och XP kunde installeras på hårddisken som står som RAID disk.
DETTA ALLTSÅ KOMB HALVGAMMALT GRAFIKKORT OCH NY sata 2 Hårddsk.
Tack än en gång för alla goda förslag som hjälpte halvvägs.
Egolf :) :) :)
ET
Post Reply