Upplösning

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
User avatar
J0ltflame
Posts: 188
Joined: 2006-11-29 11:00:36
Location: De Dödas land
Contact:

Upplösning

Post by J0ltflame »

Om man köper en skärm som det står att upplösningen är på 1024x1028, men man kan väl ändå ha högre än det? Typ på spel och sånt..
For The White People!
User avatar
krille_leijon
Posts: 275
Joined: 2005-08-27 12:59:17
Location: Uppsala

Post by krille_leijon »

Inte om det är skärmens max upplösning.
lo?l
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Re: Upplösning

Post by übermensch »

J0ltflame wrote:Om man köper en skärm som det står att upplösningen är på 1024x1028, men man kan väl ändå ha högre än det? Typ på spel och sånt..
Du tänker på en TFT och 1280*1024 gissar jag? Nej, det går inte att köra högre upplösning än det, eftersom varje pixel är en fysisk komponent.
In cars several processors are connected by a bus
User avatar
J0ltflame
Posts: 188
Joined: 2006-11-29 11:00:36
Location: De Dödas land
Contact:

Post by J0ltflame »

Inte ens på spel?
For The White People!
Zalman
Posts: 56
Joined: 2007-01-26 9:25:40

Post by Zalman »

Om det står max upplösning 1280*1024 så kan aldrig skärmen visa högre upplösning, och jag menar aldrig.
AMD Athlon 64 X2 5200+
MSI K9A Platinum
Corsair 800Mhz 4096MB
HIS Radeon HD 3870
SoundBlaster X-Fi Fatal1ty edition
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

J0ltflame wrote:Inte ens på spel?
Varför skulle spel fungera annorlunda än övriga program?
In cars several processors are connected by a bus
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Jag skulle tro att vissa skärmar kan visa bild för högre upplösningar, men du kommer alltid ha samma upplösning på skärmen, upplösningen på en TFT är fast. Kör du en annan upplösning (oavsett om den är högre eller lägre) kommer skärmen helt enkelt approximera närmsta pixel.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Post by GuessWho »

Om du använder CRT skärm så går det vanligtvis att köra högre upplösning än skärmens rekommenderade upplösning. Men det är inte säkert att det går på alla CRT skärmar, samt att man kan få sänka uppdateringsfrekvensen och/eller kan få flimmer och/eller mindre stabil bild.

Om det är en bärbar dator det handlar om så brukar det gå att använda sig av extern skärm och att det går att köra högre upplösning på den externa skärmen (förutsatt att den externa skärmen klarar det).
Visst blir det klumpigare om man ska bära med sig en extra skärm också, men man kanske inte behöver spela högupplösta spel alltid och överallt? Sen brukar bärbara oftast ha lite klenare grafikkrestar som lämpar sig bättre för att köra på lite lägre inställningar i spel.


Ghlargh wrote:Jag skulle tro att vissa skärmar kan visa bild för högre upplösningar, men du kommer alltid ha samma upplösning på skärmen, upplösningen på en TFT är fast. Kör du en annan upplösning (oavsett om den är högre eller lägre) kommer skärmen helt enkelt approximera närmsta pixel.
Alternativet är att man inte kan välja högre än skärmens ursprungliga upplösning (native resolution) och om man väljer lägre upplösnig så får man sorgkanter (en svart ram runt bilden).
Jag har iaf sett bärbara där man kan välja att skala om bilden eller inte (med sorgkanter som följd) om man kör lägre upplösning än vad skärmen är gjord för.
Post Reply