Hårddiskfrågor

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
User avatar
Orfeus
Posts: 336
Joined: 2003-08-30 15:52:46
Location: Hudiksvall

Hårddiskfrågor

Post by Orfeus »

Jag har lite funderingar kring hårddiskar och tänkte höra om ni, mer kunniga än jag kan reda ut lite frågetecken.

Läget:
Det känns som att min hårddisk börjar bli seg. Hela datorn liksom. Nu sitter jag på en 160gbs hårddisk som har ungefär 20gb kvar. Är det så att en hårddisk som börjar bli full blir segare? Är det så, så var går gränsen man bör hålla sig under?

Jag såg att det fanns en Samsung disk på komplett på 500gig som inte verkar alltför dyra. Sen funderar jag lite på att skaffa nåt extern chassi till min gamla hårddisk och ha den som nån backup.

Det vore ju smidigt att ha den gamla disken kvar precis som den är under den nya windows installationen på den nya disken (men den ska ju formateras om så småningom). Måste jag avinstallera Windows på den först eller stänga av eller nåt, eller kan man starta upp datorn med två hårddiskar med windows på båda?

Sen är ju alltid andra tips och tricks varmt välkomna! :)
Wilderness
Posts: 491
Joined: 2005-12-21 10:58:47

Post by Wilderness »

har du testat att defragmentera?
User avatar
Orfeus
Posts: 336
Joined: 2003-08-30 15:52:46
Location: Hudiksvall

Post by Orfeus »

Japp, defragmenterat och kontrollerat hårddisken
User avatar
Jalle64
Posts: 3026
Joined: 2004-04-27 12:29:24
Location: Skåne

Post by Jalle64 »

Det brukar vara precis som du säger när en hdd blir för full blir/känns den slöare :P Det blir svårare att köra defragmentering när hdd:n är för fylld, exakt vilken procent det är kan jag inte säga, men runt 80% kan jag nog tycka att gränsen går :P
Vem f.n fann upp fanér?
User avatar
Orfeus
Posts: 336
Joined: 2003-08-30 15:52:46
Location: Hudiksvall

Post by Orfeus »

Tack för svaret Jalle64. Bara kuta och köpa en ny disk.

Är Samsung bra diskar annars?
User avatar
Xomilpa
Posts: 91
Joined: 2006-06-02 16:37:34

Post by Xomilpa »

Jag gick ett steg längre när min dator segade.
Jag köpte en HD, obs! med 16 MB i cache.
Monterade in den som master, och byglade om den gamla till slav.
Sedan installerade jag om mitt XP.
Och då blev det fräs. Gamla register, piratprogram som jag ändå inte använde, blev jag av med. Etc, etc.

En del viktiga datafiler kunde jag sedan kopiera över till den nya.

Det tog ju ett par dagar. Dels tog det timmar att få XP up-to-date, sedan skulle alla mina legala program installeras igen. Men det var värt jobbet. Helt klart.
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Post by mkk »

Orfeus wrote:Är Samsung bra diskar annars?
Ja. Hyfsad prestanda och lägst ljudnivå rent generellt under de senaste åren. Deras senaste diskar i T166-serien har riktigt bra prestanda dessutom.
User avatar
Orfeus
Posts: 336
Joined: 2003-08-30 15:52:46
Location: Hudiksvall

Post by Orfeus »

Åh, man tackar än en gång för svaren! Kanon! Det får nog bli en sån där Samsungdisk. Samsung SpinPoint T166 500GB SATA2 16MB 7200RPM, heter den och kostar 1250 på komplett.


Bootar det automatiskt alltså från Masterhårddisken och det spelar ingen roll att slavedisken också har windows på?

By the way - SATA2 - jag tror jag bara har SATA på mitt moderkort? Är det bakåtkompatibelt?
User avatar
Jalle64
Posts: 3026
Joined: 2004-04-27 12:29:24
Location: Skåne

Post by Jalle64 »

Jepp, den är bakåtkompatibel ;)
Vem f.n fann upp fanér?
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Post by mkk »

Orfeus wrote:Bootar det automatiskt alltså från Masterhårddisken och det spelar ingen roll att slavedisken också har windows på?
Vilken disk som är boot-enhet ställs in i BIOS och ställs den nya in som det så är det bara att installera operativet som nytt på den. Det gamla Windows på den andra disken kommer att dyka upp som alternativ i bootmenyn sedan.
User avatar
Orfeus
Posts: 336
Joined: 2003-08-30 15:52:46
Location: Hudiksvall

Post by Orfeus »

Kanon!

Nu blev jag mycket klokare!

Ett stort tack för all hjälp! :)
User avatar
Orfeus
Posts: 336
Joined: 2003-08-30 15:52:46
Location: Hudiksvall

Post by Orfeus »

Nu har jag beställt en disk och tänkte sätta igång slitet, men började fundera på en grej (frågorna tar ju aldrig slut).

Min dator är tre och ett halvt år ungefär och har alltså stöd för SATA-150. Nu när jag köper en SATA2 hårddisk, skulle jag då vinna mycket på att köpa ett kontrollerkort för SATA2 då - och alltså få upp hastigheten till 300mb/s?
Kommer jag märka mycket skillnad?
User avatar
Jalle64
Posts: 3026
Joined: 2004-04-27 12:29:24
Location: Skåne

Post by Jalle64 »

Nix, det skulle inte göra någon skillnad knappt ens om du körde raid, dagens hdd:er kommer inte upp i över 100 ens, åtminstånde inte i konstant överföring :P ;)
Vem f.n fann upp fanér?
Post Reply