Trögstartat

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
User avatar
spaceman75
Posts: 245
Joined: 2004-07-04 22:55:04

Trögstartat

Post by spaceman75 »

Hej, det är så att jag byggt en nygammal dator bestående av ett s939-moderkort,Abit "AT8", ett grafikkort av typen Radeon x300se som kom från en delldator och ett nätagg av märket Antec truepower 380 (380w) Naturligtvis så består även denna dator av en massa fler delar som dock är mindre intressanta i detta fallet?

Nu undrar jag varför det gick så lätt att starta första gången men sen, efter avstänging så har jag fått trycka massa gånger på powerknappen innan det händer något. Det började förresten med att jag skulle sätta den i vänteläge, då den uppförde sig som att den gjorde det men stängde av sig helt istället.

Atx-kontakten är av 20-"stift"-modellen medans moderkortet har 24 men det är kompatibelt med 20-kontakten så det ska inte vara något problem där.

Processorn är förresten en venice 64-bits processor, 3200+.

Ibland eller oftast vid omstart iaf, så "svartnar" skärmen, någon sekund i intervaller lite då och då under uppstarten för att sluta när man kommit in i windows (XP) ibland fortsätter det även där. då kan man trycka på en knapp på skärmen så försvinner det. detta verkar ha att göra med skärmen men med en annan dator/grafikkort (vet ej riktigt för jag har inte provat byta grafikkort i denna) så funkar det som det ska.

Ja det var lite lustiga konstigheter att fundera på...

Mkt tacksam för era slutsatser eller funderingar, erfarenheter eller andra kommentarer kring dessa fenomen.
Datorhistoria:
Stationär: Abit AT8 / AMD 64 Venice / Samsung: 512Mb / Seagate 160Gb /
ATI Radeon X300se [PCIe] / NEC ND-2500A DVD / Plextor DVDR PX708A. //
Bärbar Acer 1312XC: Athlon XP-M 2000+ / 512Mb / 30Gb / DVD/CD-RW Combo / 14.1" TFT.
User avatar
Jalle64
Posts: 3026
Joined: 2004-04-27 12:29:24
Location: Skåne

Post by Jalle64 »

Jag skulle testat med ett starkare/annat nätagg, kolla också att alla grejer är riktigt fastsatta i burken, ev reseta biosen för att få bort ev felaktiga inställningar :P
Vem f.n fann upp fanér?
User avatar
spaceman75
Posts: 245
Joined: 2004-07-04 22:55:04

Post by spaceman75 »

Tack för ett bra svar, jalle!

Jag bytte faktiskt nätagg, inte till ett starkare utan till ett svagare men det hjälpte!!

Det blev alltså en nedgradering fr. Antec 380w till Chieftech 340W och ännu så länge så ser det mkt bra ut. Dvs datorn startar på en gång och sätter man den i "vänteläge" så stänger den visserligen ned rubbet. dvs den stänger av sig helt, verkar det som, men när man sätter på den igen, utan problem även där, så kommer man "blixtsnabbt" in i windows igen.. Så även det verkar funka, om än på ett för mig annorlunda sätt.

Skärmen uppför sig inte så konstigt heller längre men där behöver jag lite mer tid för att vara säker.

Resetat bioset gjorde jag tidigare utan ngn förbättring.
Datorhistoria:
Stationär: Abit AT8 / AMD 64 Venice / Samsung: 512Mb / Seagate 160Gb /
ATI Radeon X300se [PCIe] / NEC ND-2500A DVD / Plextor DVDR PX708A. //
Bärbar Acer 1312XC: Athlon XP-M 2000+ / 512Mb / 30Gb / DVD/CD-RW Combo / 14.1" TFT.
Post Reply