Filserver

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
terjes_slav
Posts: 44
Joined: 2007-05-22 19:29:50

Filserver

Post by terjes_slav »

Hur skall jag enklast koppla en filserver till min "main" dator? Och behöver man göra några speciella inställningar? Finns säkert trådar om detta, isåfall räcker en länk.

För att precisera frågan: Hur lägger man upp en nätverksansluten filserver? Program, fjärrstyrning, direkt åtkommst från annan dator osv? Allt av intresse.

Mvh Simon
User avatar
DeCaff
Posts: 2352
Joined: 2004-03-16 1:08:04

Post by DeCaff »

Det lättaste är väll windows med fjärrskrivbord och samba delning. annars bör du ta dig en titt på freenas.
"I USA bestämmer Nixon hur bilarna ska se ut" -Teknikens Värld #19 1972
Ultra'an: Ph2X4 965 BE \ 8GB \ 5250GB \ DVD±RW \ EVGA GTX295
terjes_slav
Posts: 44
Joined: 2007-05-22 19:29:50

Post by terjes_slav »

okej.. det där förstod jag inte mycket av.. :P skulle man kunna få en lite tydligare förklaring? :$
User avatar
Spixx
Posts: 1613
Joined: 2004-03-20 16:47:34
Contact:

Post by Spixx »

Dela ut diskarna med fulla rättigheter VIA windows share och kör med fjärrskrivbord för att styra den :D

det han syftade på med freenas är ett system med endast ftp och http interface
terjes_slav
Posts: 44
Joined: 2007-05-22 19:29:50

Post by terjes_slav »

Känner mig väldigt noobig nu.. men skulle det vara för mycket begärt att få en detaljerad beskrivning på hur man gör allt detta? Och hur man använder fjärrskrivbordet? Skulle vara mycket uppskattat.
Fluffy
Hedersbit
Posts: 7384
Joined: 2002-02-13 23:56:00

Post by Fluffy »

Göra om en dator till filserver:
Din så kallade filserver planerar på att köra vilket operativsystem? Enklast är att köra Windows med dess utdelningar via nätverket men det finns dedikerade filserveroperativsystem vid namn t.ex FreeNAS.

Via Windows så väljer man vilka kataloger eller hårddiskar man vill dela ut genom ett enkelt högertryck på katalogen/disken och välja "Share..." eller "Dela ut..." som det troligen heter på svenska.


Sedan finns det dedikerad hårdvara där man får stoppa in hårddiskar eller så följer det med. Det finns mängder med varianter av dessa och dess prestanda är ofta inget att hurra för om man är van att flytta data mellan diskarna lokalt i sin dator, även om enheterna stödjer gigabit så ligger dess prestanda runt 5-10MB/s, men det finns undantag på 15MB/s. (Jag pratar nu om konsumentenheter för max 3000 kr exkl hårddiskar.)


Om du aldrig någonsin har hållt på med utdelningar av data mellan datorer så kan jag förstå att detta är jobbigt då utdelningarna i Windows är enligt mitt logiskt tänkande inte logiskt utan mestadels rätt så bökigt när det gäller vilka som skall ha rättigheter, hit och dit.
terjes_slav
Posts: 44
Joined: 2007-05-22 19:29:50

Post by terjes_slav »

Fluffy wrote:Göra om en dator till filserver:
Din så kallade filserver planerar på att köra vilket operativsystem? Enklast är att köra Windows med dess utdelningar via nätverket men det finns dedikerade filserveroperativsystem vid namn t.ex FreeNAS.

Via Windows så väljer man vilka kataloger eller hårddiskar man vill dela ut genom ett enkelt högertryck på katalogen/disken och välja "Share..." eller "Dela ut..." som det troligen heter på svenska.


Sedan finns det dedikerad hårdvara där man får stoppa in hårddiskar eller så följer det med. Det finns mängder med varianter av dessa och dess prestanda är ofta inget att hurra för om man är van att flytta data mellan diskarna lokalt i sin dator, även om enheterna stödjer gigabit så ligger dess prestanda runt 5-10MB/s, men det finns undantag på 15MB/s. (Jag pratar nu om konsumentenheter för max 3000 kr exkl hårddiskar.)


Om du aldrig någonsin har hållt på med utdelningar av data mellan datorer så kan jag förstå att detta är jobbigt då utdelningarna i Windows är enligt mitt logiskt tänkande inte logiskt utan mestadels rätt så bökigt när det gäller vilka som skall ha rättigheter, hit och dit.
Tack. :) Vill ha det så enkelt som möjligt, alltså blir det nog vanligt xp och dela ut filer. Skall inte använda den till mer saker än att ha som privat filserver och ev en enklare webbserver, så det behöver inte vara så avancerat.

Fler tips och annat tas tacksam emot. :) Allt av värde.
Post Reply