Lite frågor angående UPS.

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
triton242
Hedersbit
Posts: 1133
Joined: 2002-03-07 22:34:51
Location: Nyköping Tystberga
Contact:

Lite frågor angående UPS.

Post by triton242 »

I mitt hus jag bor i har jag på övervåningen än inte några jordade uttag. Ännu mindre någon separat kabel från propskåp till mitt ena väggutag i vardagsrummet där min 2-kannals musik anläggning står.

Till detta har jag även lite varierande nätspänningen i uttagen och hela huset dippar i spänningsnivå lite då och då.

Har också lite problem när jag kör med stereon med analoga kopplingar att bakgrunds brus uppstår vilket jag tycker är väldigt irriterande när utrustningen inte är direkt gratis.

Suttit och tittat på att koppla in en UPS till min musikanläggning för att jämna ut spec dipparna till min anläggning samt få lite renare ljud.

Frågan är bara hur fungerar dessa UPSer lite mer exakt.
Dvs jag vet att de skall kunna hålla datorn vid liv vid tex strömavbrott och skydda mot överspänningar/understpänningar.

Men de flesta har jag usb/seriel inkoppling till PC. Måste denna tex vara i kopplad för att fungera? eller är detta bara en diagnostik/övervaknings funktion som man alltså inte behöver använda?
Hur är det sedan med ström kapaciteten på UPSen. Den strömstyrka den har är det vad den klarar av att driva i strömlöst läge eller är det även när nätspänning finns?
Sedan snyggar den till sinuskurvorna eller hur fungerar det?
User avatar
Gosman
Posts: 1034
Joined: 2002-03-19 20:33:10
Location: Göteborg

Post by Gosman »

I korta drag funkar det så här:

knasig el -> UPS -> Fin jämn el, utan spikar och konstigheter. När det blir strömavbrott fortsätter allt köra som vanligt eftersom att strömmen går genom batteriet på UPSen. Du behöver inte ha något kopplat till upsen (förutom ström då förslagsvis). Väldigt kort och generaliserat....
Gosman - Rixhack Admin
User avatar
ballkula
Posts: 2473
Joined: 2002-05-03 23:42:04
Location: Västerbotten

Post by ballkula »

USB- eller serieportsanslutningen är till för att upsen ska kunna meddela datorn, t.ex. en server, att batteriet snart är slut så att servern då kan stänga ned sig kontrollerat. Används även för loggning av strömförsörjningen.
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Re: Lite frågor angående UPS.

Post by GuessWho »

triton242 wrote:Hur är det sedan med ström kapaciteten på UPSen. Den strömstyrka den har är det vad den klarar av att driva i strömlöst läge eller är det även när nätspänning finns?
Sedan snyggar den till sinuskurvorna eller hur fungerar det?

Det finns olika typer av UPSer. Man brukar tala om
online
linjeinteraktiva
offline

online brukar vara dyrast i förhållande till kapacitet. De levererar ström från batterierna även när det finns nätspänning (samt laddar batterierna samtidigt då). De är bra på att filtrera bort diverse störningar från elnätet. Den bästa typen för känslig utrustning, men brukar som sagt vara dyrast.


linjeinteraktiva och offline kör däremot inte från batteriet när du har en bra och stabil inspänning. När det blir strömavbrott eller för stora störningar så switchar de över till batteridrift. Kommer inte riktigt ihåg skillnaderna mellan offline och linjeinteraktiva, men linjeinteraktiva ska vara den bättre typen av de två.


Du bör inte ansluta en större last till UPSen än den är specifierad för. Det är snarare bättre att ha en UPS som är specad högre än för det man behöver. Men det är klart att man inte vill överdriva allt för mycket eftersom pris (och eventuellt storlek och vikt) kan bli onödigt högt. Om UPSen blir överbelastad ska den även kunna stänga av sig själv för att skydda sig, men är det ett lokalt strömavbrott man vill fixa kan man gå till proppskåpet och stänga av/skruva ur de säkringar där man vill bryta strömmen istället för att skaffa en underdimensionerad UPS. Enklare och billigare så.



USB eller serieanslutningar är bara nödvändigt om du vill kunna stänga ner datorn på korrekt sätt samt se status på nuvarande laddningsnivå och dylikt. Om du skaffar en UPS med 'vanliga kontakter' så kan du lika väl använda den för att driva din sänglampa eller vilken 230V utrustning du vill (förutsatt att den inte är för strömslukande). Lite overkill att lägga några tusen på en UPS för att driva en sänglampa, men det fungerar. :)
Post Reply