Problem med nätverkskabel

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
User avatar
Charlie
Posts: 71
Joined: 2006-10-23 16:09:57

Problem med nätverkskabel

Post by Charlie »

Bakgrundsfakta
Idag har jag en filserver som står och brummar i datorrummet. Då ljudet är störande, samt att temeperaturen höjs en aning i rummet av en burk som alltid står igång fick jag idén att sätta den ute i garaget....

Problemet
Kabeln jag dragit ut i garaget från datorrummet är mellan 35 och 40 meter lång. Den är dragen med "mjuka" svängar för att inte skada ledarna, och det är en Cat 5e UTP-kabel. När jag kopplar in den i gigabit-switchen i datorrummet och i laptopen i garaget (för test) får jag ingen link. Kör jag in kabeln i 100mbit-switchen i datorrummet får jag link på laptopen i garaget. Var sjätte gång, ungefär. Vid det tillfälle jag FÅR link, får jag en IP-adress av routern ungefär var tionde gång. (Ja, det har varit en tålamodskrävande felsökning såhär långt..)
Vi de tillfällen jag faktiskt fått en IP-adress har jag börjat pinga routern för att se vad det är som händer. Jag får svar på ping på under 1ms två-tre gånger i rad, sen timeout mellan sex och tio gånger. Sen får jag två-tre svar på under 1ms igen. Och så håller det på.

Skulle jag koppla in en switch i garaget får jag inte link alls, oavsett om andra änden av kabeln sitter i gigabitswitchen eller i 100megabitswitchen.

Idag testade jag kabeln med en apparat som kollar om alla paren är kopplade, och det är dom. Alla par lyser grönt.

Vad är felet?!?! Är det någon som har nån idé om vad jag kan testa mer för att felsöka?
User avatar
Jalle64
Posts: 3026
Joined: 2004-04-27 12:29:24
Location: Skåne

Post by Jalle64 »

Om du testar med kortare kabel, vad händer då? :P
Vem f.n fann upp fanér?
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Har du använt hård eller mjuk TP?

Mjuk TP är specad till max 20 meter, hård TP klarar 100 meter enligt spec.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

Ghlargh wrote:Har du använt hård eller mjuk TP?

Mjuk TP är specad till max 20 meter, hård TP klarar 100 meter enligt spec.
Va, mjuk och hård TP? Aldrig hört talas om? Specifikationslänk?

Om kabeln inte är fysiskts skadad (eller tillverkad i Nepal) så är längden den minst troliga orsaken. Cat5e ska enligt standard klara minst 100m. Är du säker på att kabeln inte är dragen förbi några störningskällor som; elkablar, strömuttag, elektriska apparater, lampor...?

Att alla par lyser grönt med din testapparat behöver inte betyda att kabeln är felfri. En "riktig" kabeltestare kostar 5000+ kronor, och det är antagligen inte en sådan du har använt.

Absolut enklast för dig är att flytta datorn/switchen/routern så att dem står nån meter ifrån varandra och testa med en annan kabel. Funkar det då så är det bara att slänga den andra kabeln och köpa en ny. Funkar det INTE så ligger problemet i switchen eller NICen i din dator. Kolla så att inte nätverkskortet är inställt på något suspekt sätt...
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
Charlie
Posts: 71
Joined: 2006-10-23 16:09:57

Post by Charlie »

Ghlargh wrote:Har du använt hård eller mjuk TP?

Mjuk TP är specad till max 20 meter, hård TP klarar 100 meter enligt spec.
Aldrig hört talas om mjuk eller hård kabel, och att det ska vara skillnad. Men visst, i och med att den är oskärmad (UTP) så är den ju ganska mjuk...
User avatar
Charlie
Posts: 71
Joined: 2006-10-23 16:09:57

Post by Charlie »

XitArS wrote:Va, mjuk och hård TP? Aldrig hört talas om? Specifikationslänk?

Om kabeln inte är fysiskts skadad (eller tillverkad i Nepal) så är längden den minst troliga orsaken. Cat5e ska enligt standard klara minst 100m. Är du säker på att kabeln inte är dragen förbi några störningskällor som; elkablar, strömuttag, elektriska apparater, lampor...?

Att alla par lyser grönt med din testapparat behöver inte betyda att kabeln är felfri. En "riktig" kabeltestare kostar 5000+ kronor, och det är antagligen inte en sådan du har använt.

Absolut enklast för dig är att flytta datorn/switchen/routern så att dem står nån meter ifrån varandra och testa med en annan kabel. Funkar det då så är det bara att slänga den andra kabeln och köpa en ny. Funkar det INTE så ligger problemet i switchen eller NICen i din dator. Kolla så att inte nätverkskortet är inställt på något suspekt sätt...
Den är inte skadad eller tillverkad i Nepal! =) Och samma kabel har använts på jobbet (fick det som var kvar på hundrametersrullen som elektrikerna inte använde. Och där funkar kablarna utmärkt. Där är dessutom längderna runt 50-60 meter...

Nej, det finns inga störkällor kan kan hitta. Det närmaste är lysröret monterat på utsidan av garaget, ca tre meter ifrån kabeln. Och strömkabeln till detta går på andra sidan garaget..

Det ÄR en riktig kabeltestare. Lånade hem den från jobbet, och när vi köpte den pröjsade vi 7000 för den, så jag vågar nog påstå att den är hyffsad, och det är priset som avgör det. =)

Vad gäller switchar och nätverkskort verkar det märkligt om det är dom som strular. Datorn jag testade med (laptopen) är min arbetsdator, och hade kortet strulat i den, så hade HP-switcharna på jobb rapporterat det direkt. Mina andra switchar KAN det naturligtvis vara fel på, men tre olika med samma fel? Och dessutom fungerar dom ju alldeles utmärkt annars...
Joki
Posts: 154
Joined: 2007-01-28 16:57:57

Post by Joki »

Hård är visst lite tjockare och klarar sig längre utan störningar tror jag, och mjuk är smalare.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Hård är enkardelig, dvs varje ledningstråd består av en enda kopparpinne. Mjuk har 7-30 koppartrådar per ledare där ström kan bilda virvlar och skapa häftiga störbilder.

Specifikationen för 100 meter som jag lagt nävarna på tillåter 76 mter hård TP dragen i väggarna, samt max 7 meter mjuk TP i vardera änden för att patcha in till hub och/eller nätverkskort.

Jag fick rätt allvarliga överföringsproblem med 40 meter mjuk TP (200kbit/s) men inga problem med över 100 meter hård.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

Ghlargh wrote:Hård är enkardelig, dvs varje ledningstråd består av en enda kopparpinne. Mjuk har 7-30 koppartrådar per ledare där ström kan bilda virvlar och skapa häftiga störbilder.
På så vis, aldrig sett en mjuk TP, i vilka sammanhang används sådana?

Charlie:
Fick du den sista biten bulkad nätverkskabel på en rulle och kontakterade den själv hemma? ISF kanske du skulle överväga att göra om kontakteringen?

Om du nu har en riktig kabeltestare så testar den alla olika aspekter av en kabel vilket gör att om den inte visar några fel så finns det inte några fel, alltså måste felet ligga i någon ände av kabeln, eller så är testapparaten defekt.

Så, har du testat en annan kabel? FLytta routern närmare och använd en patchkabel bara för att kontrollera. Skulle du kunna beskriva din fysiska lösning igen eller är det korrekt att du har servern kopplad till en switch med en 45m lång kabel som sedan är kopplad till en "router" som ligger vart?
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

XitArS wrote:På så vis, aldrig sett en mjuk TP, i vilka sammanhang används sådana?
Det har du visst det, i princip alla kablar som säljs med kontakter är mjuka kablar, installationskabel brukar vara hård.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Charlie
Posts: 71
Joined: 2006-10-23 16:09:57

Post by Charlie »

XitArS wrote:
Charlie:
Fick du den sista biten bulkad nätverkskabel på en rulle och kontakterade den själv hemma? ISF kanske du skulle överväga att göra om kontakteringen?

Om du nu har en riktig kabeltestare så testar den alla olika aspekter av en kabel vilket gör att om den inte visar några fel så finns det inte några fel, alltså måste felet ligga i någon ände av kabeln, eller så är testapparaten defekt.

Så, har du testat en annan kabel? FLytta routern närmare och använd en patchkabel bara för att kontrollera. Skulle du kunna beskriva din fysiska lösning igen eller är det korrekt att du har servern kopplad till en switch med en 45m lång kabel som sedan är kopplad till en "router" som ligger vart?
Mja, sista och sista. På hundrametersrullen var där 94 meter kvar. Dom hade räknat fel... =)

Kontakteringen har jag själv gjort, och jag trodde naturligtvis felet var precis där också. Så den ÄR omgjord. Tre gånger!

Jag har inte testat en annan kabel, förutom den korta jag använder till filservern just nu, när den står inne under skrivbordet. Där funkar allt perfekt, men där är ju också bara en en-meterskabel....

Min tänkta fysiska lösning som ej fungerar:

Router i vardagsrummet, ihop med ADSL-modemet och en trådlös AP. ALlt det står där, av rent praktiska skäl, eftersom första telejacket är där. Sen går det en 20-meterskabel in i datorrummet där min arbetsdator samt sju andra diverse maskiner står. Från datorrummet löper det sen en ca 40 meter lång kabel ut genom en ventil i väggen, längs husets utsida och in genom ett hål i takhöjd på garaget. Den leds sedan ner till arbetsbänken i garaget.
Om du vill ritar jag gärna upp en ritning! =)
User avatar
Charlie
Posts: 71
Joined: 2006-10-23 16:09:57

Post by Charlie »

Ghlargh wrote:Det har du visst det, i princip alla kablar som säljs med kontakter är mjuka kablar, installationskabel brukar vara hård.
Jag tror bestämt att det är hård installationskablel jag vill komma över helt enkelt! Kanske kan det lösa mina problem?
Jag har inget emot att lägga lite pengar på det, men bara om det garanterat är det som är felet.
Vad tror ni?
User avatar
-SE-
Posts: 2783
Joined: 2004-12-06 18:40:11
Location: R-by
Contact:

Post by -SE- »

Det som Ghlargh säger är så rätt så rätt. Läs på KjellFakta, där står det. Förövrigt är det nog solid (hård) kabel du är ute efter (som är anpassad för installation och långa dragningar). Har faktiskt för mig att Kjell & Co. var rättså billiga på det. 299:- för hundra meter.
"Inget kräver så mycket förberedelse som ett improviserat tal."
- Winston Churchill
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

OK, men så Charlie. Klipp av kontakten och kolla om det är en "mjuk" eller "hård" TP. En eller flera koppartrådar/ledare.
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
Charlie
Posts: 71
Joined: 2006-10-23 16:09:57

Post by Charlie »

XitArS wrote:OK, men så Charlie. Klipp av kontakten och kolla om det är en "mjuk" eller "hård" TP. En eller flera koppartrådar/ledare.
Det är mjuk. =(

Jag är härmed på jakt efter hård kabel...

Tack för hjälpen så länge, och med lite tur så blir det ingen fortsättning på denna tråd.. =)
User avatar
Charlie
Posts: 71
Joined: 2006-10-23 16:09:57

Post by Charlie »

Problemet är löst, dock på ett helt annat sätt.

Insåg efter ett tag att jag inte orkar leta efter installationskabel (eller betala de summorna det handlar om). Så jag gjorde såhär:

Inhandlade en 20 meters färdig patchkabel (UTP, cat 6) och drog från källaren (japp, källaren) upp till vardagsrummet. Den räckte nästan till routern, faktiskt fattades det bara fem meter. Så precis där den inte räckte längre (vid ett gäng bokhyllor) satte jag en switch, och sen drog jag en fem-meterskabel vidare till routern. inte nog med att det fungerar utmärkt, jag har fått fler fördelar med detta. Servern står nu i källaren, och får ca 20 grader varm (kall) luft istället för datorrummets 23-27 grader. Jag får betydligt tystare i datorrummet, källaren får lite lite mer uppvärmning (där är inga element eller liknande, det är en gammal matkällare, numera pelletsförråd. Dessutom flyttade jag upp den trådlösa AP'n till switchen på bokhyllorna, vilket för att täckningen för det trådlösa nätverket blev hur många gånger större som helst! (Tidigare låg den bakom TV'n, i hörnet av huset. Nu är den precis mitt i huset!)

Jag vet inte om ni är intresserade av detta, men så är det i alla fall! Case closed! =)
Post Reply