Fel på min nya HD?

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
User avatar
Oneway
Posts: 600
Joined: 2004-03-11 17:00:19
Location: Stockholm

Fel på min nya HD?

Post by Oneway »

Jag har en Spinpoint 320gb som är splitter ny. De senaste dagarna har det uppkommit ett hackande/klickande ljud som stoppar systemet.

Det är under uppstart och sedan när jag startar IE7 som den sätter igång, hela systemet stannar medans HD'n hackar. Efter kanske 30 sekunder slutar det och allt flyter på som vanligt. Som jag skrivit tidigare i en annan tråd är disken partionerad G: 40gb - H: 260gb. Kortläsaren snodde c d e f.

Igår gjorde jag en formatering och installerade XP MCE, hittils har jag inte varit med om ett enda hackande eller att systemet stannat. Dessutom så har HD'n och kortläsaren bytt "namn". Efter formateringen igår så har nu HD'ns partitioner C: & D:

Frågan jag ställer mig är: Hur allvarligt är detta klickande ljud i kombo med systemstopp jag hade tidigare, och hur kan det komma sig att det nu är borta? Borde jag lämna tillbaka HD'n eller avvakta och se hur den beter sig i den nya miljön?
valekerdu - "Asså Jerko.. är du verkligen utbildad? Jag är 14 år och är bättre än dig."
Cool Runnings
Posts: 74
Joined: 2002-03-10 10:04:11
Location: Fränninge/Såne

Post by Cool Runnings »

Om du kollar i systemloggen i XP så ska där stå information ifrån disken har jag för mig om den börjar bli dålig. Annars så ska där finnans program att ladda hem ifrån samsung som ska kolla diskens skick och prestanda. Tror även program som SiSoft Sandra gör det tex...
Har du övervakning av SMART påslaget i BIOS?

Jag skulle gissa på att din disk är på väg att ge upp. Men om du har formaterat så bör det ha tagit hand om de felaktiga sektorerna på disken så de inte används längre, därav inga störningar, men har det väl börjat så lär det fortsätta.
User avatar
Jalle64
Posts: 3026
Joined: 2004-04-27 12:29:24
Location: Skåne

Post by Jalle64 »

Antagligen är det kabelstrul om du har Sata vill säga, de kan vara extremt känsliga för glapp :P
Vem f.n fann upp fanér?
Post Reply