Hemmabygge: Datorn tjuter när jag startar.

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
Ish
Posts: 4
Joined: 2007-12-25 21:04:19

Hemmabygge: Datorn tjuter när jag startar.

Post by Ish »

Jag har följt eran nybörjarguide för att bygga en dator och manualböckerna. Jag tyckte att det gick lätt och smidigt, kanske inte helt utan hinder, men fick alla sladdarna på plats i alla fall.
Jag kopplar i tangentbord, mus, skärm och strömsladd och trycker på datorn.
Då händer följande: Ingen bild på skärmen och datorn piper, ett konstant ljud, svårt at höra varifrån det kommer men anar att det kommer från moderkortet. Jag har luckan öppen och ser att fläktarna snurrar som dom ska, kan t.o.m. ändra hastigheten på den som sitter i chassit och det funkar.
En lampa lyser på moderkortet, och en neontext lyser från ljudkortet, så moderkortet har ström.

Detta är mitt första hemmabygge så det kan vara så att jag missat någon sladd osv, men har kollat noga och allt verkar sitta där det ska.

Vad som finns inuti är iaf:
Intel Core 2 Quad Processor
ASUS P5E Moderkort
e-GeForce 8800 GT Grafikkort
Samsung Serial ATA Hårddisk
Också någon CD/DVD läsare och ett ljudkort som kom med Moderkortet.

Någon som har någon aning om vad det kan vara?
Kan det vara så att den fläkten som kom med processorn inte duger för Moderkortet?
User avatar
d4kanale
Posts: 330
Joined: 2006-03-19 22:10:10
Location: Linköping

Post by d4kanale »

Efter ett bygge vet jag att många brukar glömma en av nätsladdarna som ska gå till moderkortet från nätagget (liten), vilket brukar resultera i att ingen bild visas på skärmen.

Tjut tyder ofta på för lite ström också.
AMD Athlon 64 AM2 X2 4200+ , MSI K9N NEO-F, Sapphire Radeon X1900XT 256mb, 250gb WD Caviar, Hiper M-series 580W..
Ish
Posts: 4
Joined: 2007-12-25 21:04:19

Post by Ish »

Hittade en med 1x4 hål i. Om det är den, var i moderkortet skall den sitta isåfall?

Image
User avatar
Des
Posts: 3843
Joined: 2005-04-22 10:27:46
Location: Härnösand

Post by Des »

Längst upp till vänster ser det ut som.
There's a guy works down the chip chop swears he's elvis
Ish
Posts: 4
Joined: 2007-12-25 21:04:19

Post by Ish »

Finns bara 2 där uppe som jag ser, en står det PWR FAN vid, den har 3 piggar, sen finns det en som har 2 piggar ett mellanrum och sedan 1, alltså 1x4 fast det fattas en. Vid den står det SPD1F Out.
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

Image
Dyslexi
Ish
Posts: 4
Joined: 2007-12-25 21:04:19

Post by Ish »

Den är ipluggad.
Post Reply