Moderkort till XP

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Moderkort till XP

Post by Fenix »

Jag är för närvarande inriktad på att köpa ett Gigabyte GA-7VRXP.. Jag har en XP1800 och DDR333 minne liggandes..

Några synpunkter på moderkortet? Finns det nåt bättre och billigare val?
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
G|nu
Posts: 1139
Joined: 2002-03-07 23:19:37

Post by G|nu »

I äkta Hata-VIA-anda ska jag nu säga: Kör ett med SiS-chipset.

Fast du gör ju som du vill :D
live beyond, expand.
User avatar
Xbox-talesman
Posts: 473
Joined: 2002-03-09 9:17:37
Location: Nvidia
Contact:

Post by Xbox-talesman »

ECS k7s6a <<
__fördelar__: riktigt stabilt moderkort, kanske för att det bygger på SiS 745 chipset men det behöver inte vara därför, ECS ju näst störst i världen på att just bygga moderkort =). Så om du vill slippa blåskärmar så väljer du detta kort, sen är det ju sjukt billigt också. Jag har ett sånt och jag har inte haft en enda blåskärm (ärligt), det är jävligt skumt för jag fumlar som faan bakom tangentbordet.
__nackdelar__:med orginal biosen så finns det inget stöd för 333mhz minnen då kortet inte klarar att köra 133/166 asyncromt, fast att ECS hävdar detta =(. Men det är nog ganska lätt fixxat med en bios uppgradering. Sen stödjer kortet heller inte RAID om man nu vill köra med det. Detta kortet skall enligt rykten heller inte vara så speciellt överklockningsvänligt. Men det vill man väl ändå inte göra om man är ute efter att slippa blåskärmar bl.a. =)

skulle detta inte locka dig så håll dig till Abit (största märket) moderkort dom är jävligt bra, och hyffsat stabila trots VIA chipset.

kolla in ECS kortet dock finns på www.riksdata.se för 800 kronor inkl.moms

obs!
kortet är inte billigt p.g.a att det skulle va skit utan det är billigt för att det bl.a inte har RAID, USB2.0, UDMA133 m.m, samt att det inte överklockar så bra. MEN SOM SAGT ÄR MAN INTRESSERAD AV SÅNT SÅ SKA MAN INTE KÖPA ETT SVINDYRT SOM ÄR OSTABILARE =)

lycka till!
XBOX!......En Del Av Eliten Helt Enkelt..
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

Jag har ju DDR333 minne liggande, så det känns lite menlöst att köpa ett moderkort som inte utnyttjar det.. jag vill ju kunna klocka iaf. upp till 1.6Ghz (1900 lr 2000+)

ATA133 och USB2 är inte så hemskt viktigt.. finns det hål runt sockeln för att montera typ en Alpha 8045?
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
User avatar
Xbox-talesman
Posts: 473
Joined: 2002-03-09 9:17:37
Location: Nvidia
Contact:

Post by Xbox-talesman »

på ECS k7s6a finns det hål för det ja =)
och det går säkert bra att klocka så lite som du ska göra =)
sen om du är haj på det här med att uppgradera bios så är ju minnesbiten en bit kaka ju ...

lycka till!
XBOX!......En Del Av Eliten Helt Enkelt..
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

vairuz wrote:på ECS k7s6a finns det hål för det ja =)
och det går säkert bra att klocka så lite som du ska göra =)
sen om du är haj på det här med att uppgradera bios så är ju minnesbiten en bit kaka ju ...

lycka till!
jag kollade på ECS hemsida och det står inget om minnet under bios-uppgraderingarna..
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Post by mkk »

Att köra FSB och minnesbuss asynkront ger ändå ingen större vinst på AMD-system och av någon anledning tycks det ge allra minst med SiS-chipsets. Använd istället minnets kapacitet till att överklocka en gnutta med FSB'n och använd så låga timings i biosets minnesinställningar som det går. Så skulle i alla fall jag göra. Och jag skulle välja ett moderkort med SiS-chipset också med tanke på pris/prestanda/stabilitet.
Tyst dator: i5-3570K @ 4.1GHz, HR-02 Macho, Sapphire HD7950 boost, MSI Z77A-G45, Fractal Design Define R4 chassi, medföljande fläktar som insug och TY-140 som utblås, 2st SSD + 1st Seagate 4TB. Seasonic X-650.
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

ok..
jag funderar på detta kortet http://www.msicomputer.com/product/deta ... =745_Ultra

Det kostar ca 1000.- på Komplett...
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
User avatar
Xbox-talesman
Posts: 473
Joined: 2002-03-09 9:17:37
Location: Nvidia
Contact:

Post by Xbox-talesman »

ok vill bara en gång till tipsa dig att om du nu skall köpa ett mobo med SiS chipset som är billigt och inte har en massa finesser så köp ECS kortet med samma chipset som det du just nu kollade på, anledningen till det är att jag har ett sådant och har aldrig varit med om sådan stabilitet förut alltså INGA BLÅSKÄRMAR tillskillnad mot en annan dator jag satte ihop med samma chipset nämligen ett ASUS A7S333 som får blåskärmar ofta (gissar att det är moderkortet fel).

Det är som mkk sa ingen större prestandaskillnad mellan att köra ditt minne som pc2100 mot att köra det som pc2700 om det nu skulle funka att göra det på MSI's kort. Jag har en pc2700 333mhz 256mb modul i mitt ECS med det kör jag som pc2100 (266mhz) och det är jävligt snabbt tycker jag. Jag köpte en pc2700 modul för att jag kanske skulle köpa ett vasst mobo med stöd för allt och då kanske ett kt333 chipset senare, men nu när jag har detta så blir jag väldigt skeptisk till att nånsin välja nåt annat märke på mobos =)

bottomline! köp inte ASUS iaf inte när det gäller SiS chipset, MSi kanske är helt okej, men det var någon här på forumet som hade problem med sitt MSI 745 ultra för ett bra tag sen, kommer inte ihåg var det var för problem men det var nåt iaf..

jaja lycka till!
XBOX!......En Del Av Eliten Helt Enkelt..
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

Det var mest det att Komplett ligger i Göteborg.. och jag kan ju åka in till affären och handla direkt.. och det är lättare om det ev. skulle bli nåt fel

fast priset blir ju ungf. samma som för ECS kortet ink. frakt...
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
User avatar
Xbox-talesman
Posts: 473
Joined: 2002-03-09 9:17:37
Location: Nvidia
Contact:

Post by Xbox-talesman »

men komplett har väl ingen butik? *undra*
XBOX!......En Del Av Eliten Helt Enkelt..
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

vairuz wrote:men komplett har väl ingen butik? *undra*
Det ligger en på Folkungagatan i Göteborg.. det ser ut iaf. som en affär, men jag har inte varit där inne...
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
User avatar
Gosman
Posts: 1034
Joined: 2002-03-19 20:33:10
Location: Göteborg

Post by Gosman »

Komplett har ingen AFFÄR... men nedanför deras huvudkontor i sverge som ligger på folkungagatan så ligger en TURKdata butik... som suger pung svätt! Komplett: har ett lager för hela NORDEN ochj ingea butiker... Mvh A//Anton
User avatar
rokk
Posts: 4975
Joined: 2002-08-01 1:27:11
Location: Bollnäs
Contact:

hey..

Post by rokk »

moderkort va det jaa...
Dessa 3 är mina favoritmoderkort under 1500kr

Microstar KT3ULTRA KT333 3DDR-DIMM Audio
Soyo SY-KT333 Dragon Lite KT333 3DDR-DIMM Audio
EPoX EP-8K3A KT333 3DDR-DIMM Audio

EPoX kortet är såvitt jag vet snabbast... och också stabilt..
Soyo kortet har fördelen o ha trevligt onboard-ljud, är annars både stabilt o snabbt.
MSI kortet har inga speciella fördelar förutom att det är stabilt och rätt snabbt

det är iaf 3 av mina personliga favoriter... :)

ps. tror det kommer sita ett MSI eller soyo i min kommande burk :)
"ny burk.. nåra förslag" under "Köpes / Köpråd"

// RoKK
GiNN mk3 - Core 2 Duo E8500 3.8Ghz @ 1.25v, Xigmatek S1284, Asus P5E-VM HDMI, WD Blue 640GB, 4x 2048MB PC2 6400, Asus 9800GTX+ Dark Knight, Asus Xonar DX mod. LM4562 + Thule IA60B, Samsung 2032BW, Corsair TX650, XP x64.
Validated
User avatar
pro-zeed
Posts: 288
Joined: 2002-06-16 16:46:19
Location: Landskrona
Contact:

Post by pro-zeed »

Jag röstar oxå för SiS som d flesta här!
Har själv att Asus A7S333 med SiS 745 chipset... är JÄVLIGT nöjd med det!
Har stöd för 333Mhz DDR, enligt ganska överklockningsvänligt... har själv kört min Duron hyfsat stabilt med fsb på 120Mhz...
Inga extra finesser såsom RAID eller USB 2.0, men jag gav heller inte mer än 900kr för det!
"Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker..."
User avatar
benjamin
Posts: 6985
Joined: 2002-03-08 0:02:41
Location: Linnéstaden, Göteborg
Contact:

Post by benjamin »

Jag skulle satsa på Gigabytekortet, inget SiS-fix, jag har haft ett ECS K7S5A, visst det fungerade bra men ingen pres., sen bytte jag till Epox 8kha+ (KT266A) och det är tokstabilt, mkt bra pres. så Fenix köp inget SiS-fix för deras AGP suger, man får ingen 3D pres.
Redskap: MacBook Pro och 24"-skärm
Server: Powermac Dual G4
-----------------------------------------------------------
Benis.se
Benjaminhasselgren.se
User avatar
Xbox-talesman
Posts: 473
Joined: 2002-03-09 9:17:37
Location: Nvidia
Contact:

Post by Xbox-talesman »

zinko wrote:så Fenix köp inget SiS-fix för deras AGP suger, man får ingen 3D pres.
LoL? Jag får 4200 poäng oklockat i3dmark2001 se och när jag klockar mitt stackars gf2gts till 250/400 får jag 4900 poäng, så det här med att SiS har dålig AGP prestanda (kan det verkligen skilja överhuvudtaget?, isf så är det väl chippet och inte agp'n isig som skiljer) stämmer i min mening inte alls.

Att ni rekomenderar EpoX?? då undrar jag bara ifall dom har fixxat sitt otroligt klantiga fel att placera transistorer så att inte ett gf4 Ti 4200(ASUS deluxe)/4400/4600 fick plats??

ha DeT!
XBOX!......En Del Av Eliten Helt Enkelt..
User avatar
Jonas Axman
Übertomte
Posts: 8138
Joined: 2002-02-13 22:25:41
Location: Göteborg
Contact:

Post by Jonas Axman »

zinko wrote:så Fenix köp inget SiS-fix för deras AGP suger, man får ingen 3D pres.
vad jag sett så är dte bara några procensts skillnad. och det märker man ju bara i upplösningar runt 640*480 i stort sett.
"I have come here to chew bubblegum and kick ass"
"... and I am all out of bubblegum"
User avatar
peak
Posts: 1321
Joined: 2002-03-07 22:51:47
Location: Borås

Post by peak »

Axman wrote:
zinko wrote:så Fenix köp inget SiS-fix för deras AGP suger, man får ingen 3D pres.
vad jag sett så är dte bara några procensts skillnad. och det märker man ju bara i upplösningar runt 640*480 i stort sett.
Hur ofta kör man i 640*480 då ::) ;)
Asus A8Ne, AMD 64 3200+@4000+, 1024Mb, Gainward Geforce 6600GT GS, Antec Sonata
User avatar
benjamin
Posts: 6985
Joined: 2002-03-08 0:02:41
Location: Linnéstaden, Göteborg
Contact:

Post by benjamin »

Nu tänkte jag mest på K7S5A, men K7S6A är inte heller i VIA-klass.

-->vairuz, har du 64mb eller 32mb varianten på GTS?
en sak till, vad får du i Sandra 2002 oklockat?
Redskap: MacBook Pro och 24"-skärm
Server: Powermac Dual G4
-----------------------------------------------------------
Benis.se
Benjaminhasselgren.se
Post Reply