Min dator är stendöd. Nätag. eller processorn?

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
User avatar
Orfeus
Posts: 336
Joined: 2003-08-30 15:52:46
Location: Hudiksvall

Min dator är stendöd. Nätag. eller processorn?

Post by Orfeus »

Min dator har totalhaverarat och jag skulle behöva lite råd och svar på några frågor.

Igår började min dator bete sig lite konstigt. Inte mycket, men den liksom fryös i några sekunder och sen gick den som vanligt igen. Så höll den på och samtidigt som den frös lät det lite skumt ur datorn. Det pep inte och det lät inte direkt som hårddisken knarrade heller, men kanske var det den ändå - jag vet inte.

Idag har jag i varje fall kontrollerat hårddisken och defragmenterat, men eftersom den fortsatte likadant så öppnade jag datorn. Jag tog ur minnnena och satte i dom igen och lite så och såg till att strömkablarna satt dom de skulle.
Efteråt så startade den prima (förutom att ett minne inte satt första gången så den gick bara på det ena, men det fixade sig). Sen lät jag datorn stå på ett tag och då tjöt det att processorn var varm efter några minuter. Jag stängde av genast, men det tog kanske nån minut för Windows att stänga. Tyvärr visade det sig att sladden till processorfläkten hade åkt ur när jag grejade med minnena.

Efter detta startar inte datorn!

När jag sätter på så låter det - jag TROR på samma sätt som den gjorde när den fryös förut, men jag kommer ingenstans alls - inte ens in i BIOS och inga fläktar snurrar. Ljudet kommer till min förvåning från näragerigatet. Samtidigt som missljudet är det gock en röd lampa som blinkar till på moderkortet.

Det jag är mest rädd för att jag har haft sönder processorn när den gick varmt förut.

1. Men om man har bränt processorn - kommer man inte in i BIOS då som talar om att den inte får kontakt med processorn? Hur mycket tål en processor i värme egentligen?

2. Hur kommer det sig att låter om nätaggerigatet? Kan det vara där något är fel? Dock lyser det ju grönt på moderkortet. Är det rimligt att anta att det är felet från igår (att den frös) också hade med detta att göra?


Fler tips och funderingar är naturligtvis varmt välkommet!


Mycket tacksam för hjälp!
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

Jag skulle börja med att dra ur strömmen till datorn. Ta ur moderkortsbatteriet eller göra en reset cmos och låta den stå en kvart.
Koppla sedan in den igen och se om den startar.

Troligtvis har processorn inte bränt. Om du kan ange vad det är för processor går det att besvara om den har överhettningsskydd eller inte.
Den röda blinkande lampan står det troligtvis om i moderkortsmanualen se efter vad det betyder. Det är svårt att kontrollera utan att du angivit moderkortsmodell.
Ljudet från nätdelen måste du nog beskriva lite bättre, som jag förstod är det inget pip och inte heller något hårddiskknatter. Är det ett brummande ljud?
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
Orfeus
Posts: 336
Joined: 2003-08-30 15:52:46
Location: Hudiksvall

Post by Orfeus »

Tack för svaret Snigel! Uppskattas! :)

Jag ska testa att dra ur strömmen. Cmos testade jag innan, men utan resultat, men då lät jag den inte stå. Ska testa det nu och kika lite mer i manualen till moderkortet.

Ljudet låter lite sprakande, men kontrollerat. Det är ett kort 'Tss' - ljud som kommer exakt när den röda lampan blinkar. Nu sist när jag testade så gjorde den till skillnad mot innan flera sånna här korta 'tss' efter varandra...

Hur som helst är det en dator som jag byggde 2003, men en Intel 3.0 Northwood processor och ett Abit IS7-G moderkort.

Tack än en gång!
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

Northwooden har inbyggt temperaturskydd, så man ska till och med kunna lyfta på kylaren utan att processorn bränner.
Ljuden du beskriver låter värre, fast det är inte helt ovanligt att nätdelar drar på sig lite missljud med åren heller.

Det du kan testa är att dra ur samtliga kontakter från nätdelen. Sedan kan du "tjuvstarta" den genom att koppla samman den gröna kabeln i atx-kontakten med någon av de svarta. En kabelstump eller ett gem går utmärkt till detta.
Vissa nätdelar kräver någon form av belastning för att kunna startas såhär, så man kan ha en cdrom eller något liknande billigt inkopplat för att se om nätdelen går igång.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
Orfeus
Posts: 336
Joined: 2003-08-30 15:52:46
Location: Hudiksvall

Post by Orfeus »

Okej. Jag tror att jag avstår från att tjuvkoppla.

Jag testade nu igen efter att den stått en kvart utan batteri, ström och resettat CMOS, men det hjälpte inte. Det jag tänkte på nu var att det liksom är ett svagt tjutljud från nätagg'et som när man har startat det blir mycket ljusare ton och nästan försvinner.

Hur som helst så verkar den röda lampan lysa när systemet är på och den gröna indikerar att det finns ström, enligt instruktionsboken. Kanske går det inte stöm genom alla kablar i ATX utan kanske bara 5V eller nåt - inte 12 och 3.3 volt som också ska finnas? Lampan heter dessutom 5VSB. Det skulle ju kunna förklara varför den lyser trots att agg'et är trasigt.

Hur som helst låter det ju betryggande att processorn har inbyggt överhettningsskydd, så att datorn kan vara på banan igen utan alltför stort hål i plånboken.

Tack för svaren Snigel! :)
User avatar
Orfeus
Posts: 336
Joined: 2003-08-30 15:52:46
Location: Hudiksvall

Post by Orfeus »

Så!
Nu är datorn hel igen!

Jag lämnade in den på en felsökning och mycket riktigt var det nätdelen som hade gått. Tydligen var det orsakat av att en sladd till en fläkt låg i klämm mellan en kassett som hårddiskarna sitter i och chassit. Så hade den kortslutit - så kan det gå...
Post Reply