Processorfläkten ramlade av...

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
mr_tobbe
Posts: 1407
Joined: 2003-12-31 11:13:50

Processorfläkten ramlade av...

Post by mr_tobbe »

Jaha, så sitter man där, 1.5 timmar till deadline för gruppinlämning och jobbar med min kompis över internet. Helt plötsligt hört jag något svagt dunk (hade hörlurar) och säger skämtsamt till min kompis:
- Det lät precis som att det var något i chassiet som lossnade.

5-10 minuter senare stängs datorn av som vid ett strömavbrott.

Öppnar chassiet och ser att processorfläkten helt har ramlat av och ligger på mitt dyra grafikkort.

(Nej det är inte jag som har monterat den).

Så, vad fan ska jag göra nu, aldrig byggt en hel dator. Det ser ut som att kylpastan har "skurit" sig.

Jag tror inte att jag har på den här funktionen som stänger av datorn automatiskt när den kommer över 70 grader. Kan processorn överhuvudtaget ha överlevt? Kan andra komponenter ha skadats såsom moderkort?

Ska jag ge processorn ett försök genom att ta bort kylpastan med aceton och rensa processorkylaren och montera den igen?

Allvarligt talat vet jag inte ens hur den var monterad, hittar inga skruvar i chassiet tror jag, och jag ser inga på kylaren...

Det rör sig om en AMD Athlon64 S939 3000+ Venice med originalkylare.
User avatar
Jalle64
Posts: 3026
Joined: 2004-04-27 12:29:24
Location: Skåne

Post by Jalle64 »

Det finns "taggar" tre st på varje sida om processorn, i plastramen alltså, de skall du passa in antingen om kylaren har en eller tre metallöglor, sedan skall man spänna den med ena sidans handtag, du kan söka på google efter bilder på AMD Athlons originalkylare :P
Vem f.n fann upp fanér?
mr_tobbe
Posts: 1407
Joined: 2003-12-31 11:13:50

Post by mr_tobbe »

Har läst om att AMD 64-processorer har inbyggd teknik för att stänga av sig innan de steks, så det låter lovande.

Bör jag ta bort alla kylpasta med aceton eller något sådant, för att göra om det?


Det konstiga är att huvudplattan som man fäster själva kylaren i, saknar skruvar. Kan inte hitta dessa i chassiet och har ingen aning om var de har tagit vägen. För den måste ju ha varit fäst med dessa skruvar? Hade liknande skruvar men de var för tunna.
Var kan man få tag på såna här skruvar?
User avatar
Jalle64
Posts: 3026
Joined: 2004-04-27 12:29:24
Location: Skåne

Post by Jalle64 »

Är ramen av?
Då är det inte konstigt att den föll av ;)
Visst skall du ha skruvar till den, men det gäller att hitta rätt skruv :P
Vem f.n fann upp fanér?
Post Reply