datorn fryser, brännt NB?

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
snake
Posts: 133
Joined: 2005-07-31 23:49:18
Location: bollebygd

datorn fryser, brännt NB?

Post by snake »

Sedan några dagar tillbaka har jag haft problem med datorn. Det började med att den plötsligt frös när jag spelade ett lågt grafikkrävande spel. Mus och tangentbord svarade inte och jag blev tvungen att stänga av med resetknappen. När jag startade datorn igen så fungerade den som vanligt tills någon halvtimme senare då den frös igen. Nu tar det cirka 4 minuter efter uppstart som den fryser och detta händer varje gång jag startar den. (Sitter på syrrans dator för annars hade jag inte hunnit skriva den här tråden.)

Eftersom jag anser mig något datorkunnig så öppnade jag huven för att ta en titt på maskineriet. Då märkte jag att under de 4 minuter som datorn fungerar så snurrar inte fläkten på Northbridge. Jag minns att tidigare så har jag haft problem med just den fläkten då den periodvis har gett ifrån sig störande ljud, som att den vobblade, och nu verkar det som att den till slut dött. jag testade att röra på den och den var väldigt trög, för trög för att kunna snurras av en liten elmotor.

Frågan är nu om northbridge har blivit skadat eller om det bara är att byta fläkt. Datorn kanske fryser för att skydda NB då den känner av att fläkten inte snurrar. Finns det ett sådant skydd för NB? Jag har nyligen bytt grafikkort och jag märkte när jag kollade i burken att kortet blockerar nästan hela NB's fläkt. Detta leder naturligtvis till sämre luftflöde och då kanske fläkten har dammat igen.

Jag har garanti på skiten så var inte rädda med att säga att den är bränd. vad jag tror själv är att detta är ett hårdvarufel men det skulle lika gärna kunna vara mjukvaran. Dock när första frysningen kom så hade jag inte installerat någon ny mjukvara och drivisarna är uppdaterade. Felet uppstod helt plötsligt så att säga.

specs:
AMD Athlon 64 3700+, 2,21 Ghz
2GB ram, PC 3200
GeForce 8800GTS
Moderkort: MSI K8N Neo4
Chipset: Nvidia Nforce4 tror jag det är.

Tacksam för alla svar.

MVH Snake
"Det som är svårast i världen att förstå är inkomstskatten."

Albert Einstein
User avatar
Jalle64
Posts: 3026
Joined: 2004-04-27 12:29:24
Location: Skåne

Post by Jalle64 »

Det verkar som om den behöver bytas ut, kolla storleken och köp en ny lika stor eller ev något större, om plats finnes
Vem f.n fann upp fanér?
User avatar
lord_vasagos
Posts: 4075
Joined: 2002-11-01 6:23:59
Location: falun

Post by lord_vasagos »

brukar inte vara nån fara
fixa kylningen så går den nog bra igen ska du se
Asus mobbo fx 8120 8gb ram ati 7850 oc
User avatar
andersson
Posts: 1144
Joined: 2004-10-24 21:48:34

Post by andersson »

Dessa småfläktar är en styggelse, köper numer alltid moderkort med passiv NB-kylning.
Parental Advisory - Explicit Content
Baurken
Posts: 171
Joined: 2007-07-14 22:34:58

Post by Baurken »

Min lade nyligen också av. Enligt en annan användare här på 64bits så ska dessa fläktar vara mer eller mindre universal. Skulle bli förvånad om den brann upp. Blev säkert bara för varm så den låste sig.
snake
Posts: 133
Joined: 2005-07-31 23:49:18
Location: bollebygd

Post by snake »

Tack för alla svar. Antagligen är det som ni säger att det är Northbridge som spökar. Får la fixa den där fläkten då. Det är nog bäst jag lämnar in den på reparation iallafall så slipper jag trixa själv och paja skiten. Jag återkommer med en update om det fixar sig.
"Det som är svårast i världen att förstå är inkomstskatten."

Albert Einstein
Post Reply