skärm krångel

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
ooniell
Posts: 71
Joined: 2007-07-31 19:00:20

skärm krångel

Post by ooniell »

hej jag har en acer aspire 3100 och jag har precis formaterat om den med windows XP professional. men nu när jag startar den så hänger sig skärmen utan anledning, och jag tror inte att det är glapp i sladdkontakten för bara du startar om datorn så hänger den med en bit in i uppstarten igen sen blir det lika dant, den blir offta helt blå eller med en massa linjer i sig.
Image
det ser ut ungefär så här :-[ är det något man behöver lämna in eller kan man fixa det sj. ::)
- abit AB9 Quad GT,|
- Quadcore E6600+ 2,4 Gh, |
- western digital cavier 500 GB, |
- 2 GB RAM, |
- GeForce 8600 GTX GDDR3 256 mb. |
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Post by mkk »

Har du tur så är det något med grafikdrivrutinen, men det ser ut som ett hårdvarufel. Kan du starta i felsäkert läge? (Tryck ner F8 strax innan BIOS släpper över till första Windows-bilden för att få alternativ där felsäkert läge finns med).
Tyst dator: i5-3570K @ 4.1GHz, HR-02 Macho, Sapphire HD7950 boost, MSI Z77A-G45, Fractal Design Define R4 chassi, medföljande fläktar som insug och TY-140 som utblås, 2st SSD + 1st Seagate 4TB. Seasonic X-650.
ooniell
Posts: 71
Joined: 2007-07-31 19:00:20

Post by ooniell »

nej jag tror jag vet vad det är för jag rensade fläkten som kyler processorn på dam och där satt det en dammtuss som höll fast fläkten den var som en liten studsboll, så jag förmodar att det kan vara det i fläkten för grafiken också som värmer upp den till max gräns så den stängs av på grund av det.
vi ska testa att göra rent fläkten med högtryck så får vi se vad som händer annars så ska det nog vara grafik kortet som gått och då blir det till att skicka in den till Acer så får dom fixa den.
- abit AB9 Quad GT,|
- Quadcore E6600+ 2,4 Gh, |
- western digital cavier 500 GB, |
- 2 GB RAM, |
- GeForce 8600 GTX GDDR3 256 mb. |
Post Reply