Skumt problem - ibland bild, ibland inte!

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
User avatar
Des
Posts: 3843
Joined: 2005-04-22 10:27:46
Location: Härnösand

Skumt problem - ibland bild, ibland inte!

Post by Des »

Tjena, har ett problem.

Datorn i fråga:

Epox 9NPAJ-SLI s939
Opteron 144
4x512MB PC3200
7800GTX 512MB
FSP 350w

Har länge kört grafikkorten i den nedre pci-e porten för att få plats med en passiv NB-kylare. Nackdelen är väl att man endast kan utnyttja halva bandbredden eftersom man måste ha aktiverat båda pci-e portarna på moderkortet, men det har jag inte haft några problem med. Nu på senare tid har jag börjat få problem.

Har jag datorn igång när problemet kommer så hänger sig allt. Jag startar om, vilket resulterar i några hängningar i boot för att till sist inte visa bild alls. Problemet löses genom att bli less och slänga i ett pci-kort ett tag, efter ett tag fungerar mitt 7800gtx igen. Är datorn inte igång resulterar det genast med att inte visa någon bild. Enligt displayen på moderkortet ser det ut som att datorn bootar som vanligt, bara det att jag inte får någon bild och i och med det flåsar grafikkortsfläkten på i 100%. Igår kväll slängde jag dit orginalkylaren till NB för att kunna prova den övre pci-e porten. Det fungerade ett tag, för att idag hänga sig igen. Spelar ingen roll om jag aktiverar SLI eller inte.

Skulle gärna vilja hitta en lösning på problemet utan att behöva köpa något nytt. Men jag har en känsla av att något är defekt? Vad tror ni, finns det någon lösning? Skulle vara hjärtligt tacksam för lite assistans.
There's a guy works down the chip chop swears he's elvis
Post Reply