Trasig dator

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
User avatar
Dundraren
Posts: 25
Joined: 2008-10-24 20:16:48

Trasig dator

Post by Dundraren »

Hade min dator i vänteläge, var på jobbet och kom hem med stängd dator. Startade datorn, fläktar drog igång som vanligt men det kom ingen bild. Ingen signal till skärmarna. Fläktarna brukar varva upp i några sekunder och sen varva ner, sen kommer det några pip (3 pip?) från moderkort men nu varvar fläktar upp men sen håller dom den hastigheten men sen händer det inget mer.

Har prövat med att ta ut bios batteri och flyttat jumper men inget av det har hjälpt.
Trodde att det var moderkortet som var trasigt men när jag plockade bort alla RAM minnen och starta så började den pipa så då kan det ju inte vara att den är trasig?

Satte tillbaks 1 RAM minne och då gjorde fläktarna som dom brukar göra men det kom bara 1 pip. Tillbaks med alla RAM, datorn låter precis som den brukar men fortfarande ingen bild.

Har kontrollerat alla kontakter så att det sitter i ordentligt.

All hjälp är uppskattad!
4HLEN
Posts: 9
Joined: 2008-06-22 22:45:32

Post by 4HLEN »

Testa ta ut alla externa komponenter som mus, tangentbord etc.

Låter som ett fel några av mina vänner fick när dem startade datorn sen visade det sig att dem bara behövde dra ut ipoden ur datorn för att den skulle starta normalt

Om moderkortet ger ifrån sig 3 pip vid start, kolla upp i bruksanvisningen för moderkortet vad det betyder.
User avatar
Dundraren
Posts: 25
Joined: 2008-10-24 20:16:48

Post by Dundraren »

Köper en ny dator, orkar inte hålla på med den :p. lämnar in den gamla till en skola min bror går på så kollar dom om det går att laga. Då betalar man bara för materialkostnad. Pratade med en kompis och han sa att det var moderkortet.
Post Reply