Bråkig filserver vid nätverksbelastning

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
User avatar
smorgar
Posts: 2091
Joined: 2002-06-10 22:21:38
Location: Göteborg
Contact:

Bråkig filserver vid nätverksbelastning

Post by smorgar »

Hej gottfolk!

Var ett tag sen man var och printade rader här men har ett sånt obegripligt fel på min "nya" filserver som jag inte får bukt på. Så jag tänkte se om någon kan komma upp med någon form av lösning.


Hårdvara:

Moderkort: Abit VT7
CPU: Intel Pentium 4 2,66GHz
Minne: 4x512Mb
NIC: Realtek RTL8169/8110 Family Gigabit Ethernet
SATA-kontroller: Promise SATAII150 TX4
PSU: Cheiftech 400W
OS: Windows XP Pro SP2

Problemet i fråga uppenbarar sig när jag överför filer via Gbit LANet. Det uppenbarar sig via SMB och FTP och förmodligen alla andra fildelningsprotokoll.

När jag sätter igång en filöverföring så får jag en reko fart på 45-50MB/s vilket är helt okej. Men efter ett par giggs överföring tappar det markant fart och inom loppet av 10-20 sekunder stannar det av helt och maskinen slutar svara på all form av nätverkskommunikation. Remote desktop slutar fungera och den går heller inte att nå via ICMP (ping).

Väntar man en stund (1-5min) så kommer den tillbaka men har urusel nätverksprestanda, ca 40kb/s. Väntar man en dag så är den tillbaka på 45-50MB/s.
Jag antog först att det var min D-Link Gamingrouter som bråkade med mig så jag testade att koppla mig via en SMC Gbit switch som fungerar utmärkt för min kollega som pressar lite drygt 100MB/s via den.
Detta gav dessvärre ingen förbättring.

Jag märkte efter detta att min kabel var ganska illa klämd i dörren så jag testade att byta denna utan resultat.
Nästa test blev att byta nätverkskort till ett dyrare kort i D-Links sortiment men även detta utan resultat.

Utförde även ett internt nätverkstest på burken i form av NetPerf. Den höll runt 150MB/s i ca 45GB tills dess jag ansåg att detta inte reproducerade mitt problem.

Nästa steg blev att testa diskaktivitet för att se om det på något vis lyckades få den att sluta svara. Defragmenterade samtliga diskar, dock en i taget. Och även här utan problem.

Jag har även testat att skicka filer till olika diskar på servern via FTP med samma tråkiga resultat av att den slutar svara.
Har testat att kopiera filer lokalt mellan diskarna utan problem.

Det som egentligen återstår att testa är att byta moderkort men det känns väldigt omständigt så jag hoppas att någon av er kommer på något som gör att jag slipper detta meck :)
Sonny: What the hell is this?
Clemenza: It's a Sicilian message. It means Luca Brasi sleeps with the fishes.
E8200 @ 3,8GHz 1,42V | Gigabyte EP35 DS4 | OCZ Reaper 4-4-4-15 @ 2,2V | XFX Radeon 4890 Black 1GB
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Självklart har du valt att köra XP som är så lätt att debugga som system ::)

Med tanke på felbeskrivingen tycker jag det låter som ett mjukvarufel och inte ett hårdvarufel. Kolla loggar för programmen efter minneshål, leta efter kända buggar för felalokering av resurser o.dyl.
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

Är troligtvis ute och cyklar, men pröva att ställa om PCI latency på lite olika värden. Har du prövat att begränsa hastigheten via FTP-servern till säg 30MB/s?
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
smorgar
Posts: 2091
Joined: 2002-06-10 22:21:38
Location: Göteborg
Contact:

Post by smorgar »

HLC: Skall testa med annat OS men det känns mer som att felet ligger i moderkortet och inte i mjukvaran. Skall testa att daska in BSD innan jag byter moderkort så tack för tipset.

Snigel: Testat att sätta limit på 25MB/s utan resultat. Skall ta mig en titt på PCI-latenserna. Min magkänsla efter allt felsökande och testande säger att det kan vara något sådant.

Fick även tips av en kollega att ställa ner kortet till halv duplex. Inte för att jag tror att det kommer hjälpa och det kommer ju försämra prestandan men klart värt ett försök och ett test som är lätt att genomföra.
Sonny: What the hell is this?
Clemenza: It's a Sicilian message. It means Luca Brasi sleeps with the fishes.
E8200 @ 3,8GHz 1,42V | Gigabyte EP35 DS4 | OCZ Reaper 4-4-4-15 @ 2,2V | XFX Radeon 4890 Black 1GB
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

smorgar wrote:HLC: Skall testa med annat OS men det känns mer som att felet ligger i moderkortet och inte i mjukvaran. Skall testa att daska in BSD innan jag byter moderkort så tack för tipset.
Borde det inte vara lättare att boota en livedist bara?
smorgar wrote:Fick även tips av en kollega att ställa ner kortet till halv duplex. Inte för att jag tror att det kommer hjälpa och det kommer ju försämra prestandan men klart värt ett försök och ett test som är lätt att genomföra.
Alltid värt ett test, duplex kan ställa till udda problem.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
Post Reply