Konstigt fel, Gigabyte EP35-DS4 [LÖST]

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
User avatar
SubMarine
Posts: 229
Joined: 2002-03-08 12:17:44
Location: Stockholm

Konstigt fel, Gigabyte EP35-DS4 [LÖST]

Post by SubMarine »

Jag har ett skumt problem med mitt Gigabyte EP35-DS4.

Det är så att datorn aldrig lyckas kallstarta utan problem. Beroende på inställningar så hänger den sig i olika skeden under booten. Med standardinställningar i BIOS förutom manuellt inställd volt, och timings till minnena så visas "Award Bootblock 1.0 BIOS" vid kallstart. Denna funktion är till för att kunna återställa BIOS när detta blivit korrupt, men datorn hänger sig när meddelandet visas. Om man då startar om datorn så kommer den efter några omstarter igång och fungerar till synes som vanligt. BIOS blir inte återställt. Jag har laborerat med alla tänkbara inställningar, höja spänningen till nordbryggan några snäpp, testat olika timings till minnet etc, men det blir alltid samma problem. Har även testat olika BIOS'ar från Gigabyte.

Om man ändrar FSB'n bara några MHz så hänger sig datorn istället när "Memory Test" visas vid booten. Fast den skriver bara ut "Memory Tes", och startar sedan om. Minnena är testade med memtest86 och påvisar inga fel. Startar man då om datorn så kommer den igång efter några omstarter, dock med FSB'n återställd till standard.

Båda problemen händer som sagt bara vid kallstart, så fort datorn väl kommer igång kan man starta om den hur många gånger som helst utan problem. Det är heller inga problem att sätta den i stand by (S3) över natten och sedan starta den på morgonen.

Jag är helt lost, känns som det skummaste felet ever :P
Last edited by SubMarine on 2009-01-02 8:40:42, edited 1 time in total.
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Post by mkk »

Det påminner om de kallstartsproblem jag hade med mitt P35-DS3 och ett tidigt BIOS. Efter att du installerat det nyaste BIOS'et, prova att också köra en Clear CMOS via jumpern på kortet.
Tyst dator: i5-3570K @ 4.1GHz, HR-02 Macho, Sapphire HD7950 boost, MSI Z77A-G45, Fractal Design Define R4 chassi, medföljande fläktar som insug och TY-140 som utblås, 2st SSD + 1st Seagate 4TB. Seasonic X-650.
User avatar
SubMarine
Posts: 229
Joined: 2002-03-08 12:17:44
Location: Stockholm

Post by SubMarine »

mkk wrote:Det påminner om de kallstartsproblem jag hade med mitt P35-DS3 och ett tidigt BIOS. Efter att du installerat det nyaste BIOS'et, prova att också köra en Clear CMOS via jumpern på kortet.
Jo jag har testat de flesta BIOS:ar som gigabyte tillhandahåller samt nollställt CMOS vid byte. Har även bytt cmos-batteri dock utan skillnad.
User avatar
smorgar
Posts: 2091
Joined: 2002-06-10 22:21:38
Location: Göteborg
Contact:

Post by smorgar »

Jag fick ett konstigt fel på mitt ep35 ds4 för ett tag sen när jag höll på att klocka datorn lite.

Den började liknande du beskriver hänga sig i post och reboota. Efter att ha låtit den stå ett tag så fungerade den perfekt förutom att det inte gick att överklocka den det minsta. Vägrade köra på något annat än default i BIOSen.

Flashade om BIOSen utan resultat och tog sedan tummen ur för att köra en Clear CMOS direkt på brädan. Efter detta har det fungerat perfekt, precis som innan incidenten.

Jag misstänker ju att ditt kort är defekt då du så vitt jag kan se har testat allt förutom att byta PSU och CPU. Kortet fungerar nog i regel kalasans för flertalet men det finns ju antydan av någon form av defekt i kortet då det spökar på detta viset.
Sonny: What the hell is this?
Clemenza: It's a Sicilian message. It means Luca Brasi sleeps with the fishes.
E8200 @ 3,8GHz 1,42V | Gigabyte EP35 DS4 | OCZ Reaper 4-4-4-15 @ 2,2V | XFX Radeon 4890 Black 1GB
User avatar
SubMarine
Posts: 229
Joined: 2002-03-08 12:17:44
Location: Stockholm

Post by SubMarine »

Kan det vara så att mitt backup bios är korrupt att det är därför den hänger sig vid booten? D.v.s att den försöker starta från backup-bioset av någon anledning och sedan hänger sig och startar från det primära istället? Låter dock lite långsökt tycker jag :P

Minnena jag har är Crucial Ballistix PC8500 och jag kör dem med följande timings.

5-5-5-15-2T
Och subtimings i den ordning de förekommer i BIOS.
3-3-6-42-3-8-0

Spänningen är 2.2V

Testade lite snabbt med ett Corsair PC5400-minne och då lyckades datorn starta utan problem. Crucial-minnet är dock testat i memtest och påvisar inga fel. Börjar bli gråhårig av detta :/
User avatar
smorgar
Posts: 2091
Joined: 2002-06-10 22:21:38
Location: Göteborg
Contact:

Post by smorgar »

Jag glömde nämna och jag kom att tänka på det nu när du skrev att du hade Crucialminnen. Jag har upplevt väldigt mycket problem med just crucial och gigabyte i kombination. Ingen aning om vad det beror på men Jstrom hade bla grova problem med minnen som dog och betedde sig konstigt. Även min tjej hade snarlika problem och har sett det på flertalet brukar på jobbet.

Det är inget fel på minnet, inget fel på moderkortet bara det att dom inte vill spela boll. Tjejen bytte till Kingston hyperx och sedan dess har det fungerat bra. Detta problem verkar dock bara finnas bland nyare minnesmoduler från Crucial. Snigel här på forumet har med haft lite trassel men det var äldre moduler och de verkar han ha fått ordning på efter någon vända i ugnen och frysen :D
Sonny: What the hell is this?
Clemenza: It's a Sicilian message. It means Luca Brasi sleeps with the fishes.
E8200 @ 3,8GHz 1,42V | Gigabyte EP35 DS4 | OCZ Reaper 4-4-4-15 @ 2,2V | XFX Radeon 4890 Black 1GB
User avatar
rokk
Posts: 4975
Joined: 2002-08-01 1:27:11
Location: Bollnäs
Contact:

Post by rokk »

Är det 2x2 eller 2x1GB?
Och ja, lite strul med vissa Crucial-minnen har jag hört om också tyvärr...
GiNN mk3 - Core 2 Duo E8500 3.8Ghz @ 1.25v, Xigmatek S1284, Asus P5E-VM HDMI, WD Blue 640GB, 4x 2048MB PC2 6400, Asus 9800GTX+ Dark Knight, Asus Xonar DX mod. LM4562 + Thule IA60B, Samsung 2032BW, Corsair TX650, XP x64.
Validated
User avatar
SubMarine
Posts: 229
Joined: 2002-03-08 12:17:44
Location: Stockholm

Post by SubMarine »

rokk wrote:Är det 2x2 eller 2x1GB?
Och ja, lite strul med vissa Crucial-minnen har jag hört om också tyvärr...
Det är 2x1GB.

Det roliga är ju dock att när väl datorn kommer igång så funkar det prima. Hade först ett P35-DS4 som funkade fint med minnena i 6 månader, men sedan gick moderkortet sönder. Fick då detta EP35-DS4 och det funkade i någon vecka innan dessa problem uppstod. Kanske skulle man ta och sälja minnena och skaffa 2x2GB istället, men då blir det väll något annat fel :P
User avatar
rokk
Posts: 4975
Joined: 2002-08-01 1:27:11
Location: Bollnäs
Contact:

Post by rokk »

Har hört att de nyare revisionerna av Gigabytes DSx ska vara petigare på minnen i och för sig, vet inte hurpass mycket sanning om ligger i det dock då jag själv inte haft bekymmer, har dock inte kört Crucial utan bara Kingston och A-data. Om du skaffar ett par passande minnen tror jag inte du skulle få problem som är relaterat till minnet i alla fall. Men ja, när du har ett par 'fungerande' moduler känns det ju helt klart lite olustigt.

Hur många Mhz kör du dina minnen i?
GiNN mk3 - Core 2 Duo E8500 3.8Ghz @ 1.25v, Xigmatek S1284, Asus P5E-VM HDMI, WD Blue 640GB, 4x 2048MB PC2 6400, Asus 9800GTX+ Dark Knight, Asus Xonar DX mod. LM4562 + Thule IA60B, Samsung 2032BW, Corsair TX650, XP x64.
Validated
User avatar
SubMarine
Posts: 229
Joined: 2002-03-08 12:17:44
Location: Stockholm

Post by SubMarine »

Kör dem normalt i 900 eller 950MHz 1:1 med FSB:n så det är inte direkt så att de är pressade :P

Men om jag ska köpa nya minnen, vad ska man satsa på? Har hört att det är mycket problem även med Corsair (vilket verkar vara det som alla kör) då många får defekta Corsair-minnen etc. Minnena ska klara PC8500 med högst CL5. Ju mindre pris detså bättre (såklart :] )
User avatar
SubMarine
Posts: 229
Joined: 2002-03-08 12:17:44
Location: Stockholm

Post by SubMarine »

Tänkte bara meddela att datorn fungerar fint efter att jag köpte nya minnen. Blev 2x2GB OCZ Reaper HPC PC8500. Tack för all hjälp :)
User avatar
smorgar
Posts: 2091
Joined: 2002-06-10 22:21:38
Location: Göteborg
Contact:

Post by smorgar »

Gött att det rullar, nu hoppas vi att det håller sig så men skulle det vara något så skrik lite. Jag personligen är väldigt intresserad av just detta problemet.

Gott nytt btw.
Sonny: What the hell is this?
Clemenza: It's a Sicilian message. It means Luca Brasi sleeps with the fishes.
E8200 @ 3,8GHz 1,42V | Gigabyte EP35 DS4 | OCZ Reaper 4-4-4-15 @ 2,2V | XFX Radeon 4890 Black 1GB
Post Reply