Märkligt hackande problem på min dator...?

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
popeye
Posts: 26
Joined: 2004-08-21 9:59:11

Märkligt hackande problem på min dator...?

Post by popeye »

Har ett märkligt problem på min några år gamla burk. Nuförtiden efter ett visst spelande så börjar det hacka nått fruktansvärt. Fortsätter man att spela så går det bara tyngre och tyngre, som om minnet fylls.
Klickar jag då på windowstangenten så jag hamnar på skrivbordet men med spelet fortfarande igång i bakgrunden. Väntar 3-4 sek och går sedan in i spelet igen så rullar spelet på igen utan problem. Inget felmeddelande dyker upp och i övrigt funkar burken som den ska.

Får en känsla av att spelar man ett spel och tex befinner man sig i ett rum för att sedan kliva ut på gatan så att den ska läsa in ny grafik mm så blir det problem ( inte nödvändigtvis alltid men iallafall...). Men det är endast första gången jag spelar denna sekvens som det tuggar på. Spelar jag om samma sekvens igen så funkar det utan några problem, bara för att samma fenomen ska dyka upp längre fram i spelet.

Tror inte det är nått värme problem eftersom problemet försvinner på några sekunder. Drivisarna till grafikkortet är iovs inte dom senaste men dom har ju funkat tidigare.Och inget är överklockat. Nått program man kan ha igång i bakgrunden som visar vad som händer eller andra tips är välkommet.
Tacksam för svar och tips.
God Jul.

AMD63 3500+
7800GT
1024mb ram
250gb med 50gb ledigt
Win XP
GangZtra
Posts: 583
Joined: 2002-03-08 23:17:19

Post by GangZtra »

Vad är det för spel?

Låter lite som om det kan vara problem med varma komponenter ur min synvinkel. Tanka hem speedfan eller dylikt och kolla vad dina grejer ligger på i idle.
User avatar
lord_vasagos
Posts: 4075
Joined: 2002-11-01 6:23:59
Location: falun

Post by lord_vasagos »

värme problem är inte omöjligt
men 1024 i ram och gammalt windows fullt med skit låter som ett troligt fel
1 gig är inte mycket i dagens läge så du skulle kanske spana efter 1 gb till
Asus mobbo fx 8120 8gb ram ati 7850 oc
User avatar
Jalle64
Posts: 3026
Joined: 2004-04-27 12:29:24
Location: Skåne

Post by Jalle64 »

Diskrensning och defrag, + dammrensning i burken kanske gör susen?!
Vem f.n fann upp fanér?
popeye
Posts: 26
Joined: 2004-08-21 9:59:11

Post by popeye »

Ja, defrag borde man ju iovs göra. Och minnen kan man ju aldrig ha för mycket av, men eftersom dom olika spel jag testat funkat utan problem tidigare så kan ju inet det vara problemet.
Och damm i burken har jag klarat mig bra ifrån. Att den skulle gå het tror jag inte är problemet. Som sagt, när det börjar hacka & gå tungt så går jag ut i skrivbordet( med spelet fortfarande igång) bara för att sedan gå in i spelet än en gång( tar typ 2 sek) och då rullar det på utan problem. Bara för att samma sak händer igen om typ 10 - 30min och ibland ännu längre tid. Värmen kan väl ändå inte sänkas på så kort tid som nån sek om den nu skulle gå för varm?

Har även kollat med ad-aware och liknande program men inga problem där.
GangZtra
Posts: 583
Joined: 2002-03-08 23:17:19

Post by GangZtra »

format c:
popeye
Posts: 26
Joined: 2004-08-21 9:59:11

Post by popeye »

GangZtra wrote:format c:
Nja, sista utvägen. Man blir ju nyfiken var problemet är.
Post Reply