Dator slår av och på sig efter nybygge.

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
Seymore
Posts: 3
Joined: 2009-01-10 15:48:54

Dator slår av och på sig efter nybygge.

Post by Seymore »

Hejsan. Tidigare i veckan så beställde jag ett uppgraderingspaket och ett grafikkort från Komplett.se, jag fick delarna igår så självklart bestämde jag mig för att bygga om datorn och testa de nya delarna.

Uppgraderingspaketet: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=323785

Grafikkortet jag köpte var ett GeForce 9800GT.

Efter att jag byggt ihop datorn så startar den inte riktigt som den ska.. den bootar och upp och allt får ström, hårddiskarna börjar jobba och fläktarna börjar snurra. Det pågår i någon sekund innan datorn dör, sen startar den om sig själv och går igenom samma procedur upprepade gånger tills jag stänger av nätagget där bak. Den reagerar inte när jag försöker stänga av den som vanligt.

Läste runt i manualen och märkte att det stog rekommenderat att man skulle ha ett 500W nätagg för att det skulle funka som bäst, det jag hade gick på 350W. Så nu idag så har jag varit in och köpt ett nätagg på.. 520W tror jag det var, minns inte vilket märke. Men det hjälpte inte, datorn gör precis likadant som innan.

Har testat att plocka ut minnena, grafikkortet, bytt nätagg som sagt, plockat isär allt och sen satt ihop det igen. ESD-säkerheten har väl inte varit på topp.. så det vore ju just typiskt om moderkortet fått sig en smäll och kortslutit eller något..

Är det någon som vet hur komplett sköter öppet köp eller om man kan skicka in en del och be dom felsöka den? Eller det bästa vore väl om man kunde skicka in datorn i delar och be dom bygga ihop den så att allting blir rätt. =P

Vet inte om det är något vanligt fel, har kollat runt lite på google men de flesta tips som fanns där har inte funkat.. tack på förhand.
User avatar
-SE-
Posts: 2783
Joined: 2004-12-06 18:40:11
Location: R-by
Contact:

Post by -SE- »

Du behöver varken diskar eller optiska enheter för att datorn ska starta. Koppla väck allt det och testa ifall du behöver ÄNNU kraftigare nätagg (lite svårt för att tro det dock)

Därefter kan du försöka testa med andra minnen, eller om du har flera så testar du ett efter ett. Det brukar vara andra symptom av minnesfel men jag tror jag har haft något sånt här tidigare också. Likaså kan du försöka testa med grafikkortet, att stoppa i ett annat. Om moderkortet har integrerad grafikkrets vilket ett fåtal har - använd den.

Fungerar inte detta så tyder det förmodligen på något fel i moderkort eller CPU, vilket man oftast har färre möjligheter att felsöka. Så testa med detta först, och återkom sedan med exakta beskrivningar över vad du har gjort.

=)
"Inget kräver så mycket förberedelse som ett improviserat tal."
- Winston Churchill
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

Pröva reset cmos. Mitt gigabytemoderkort beter sig precis på det sättet när det sitter ett trasigt minne i, så du kan även pröva med ett minne i taget.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
Seymore
Posts: 3
Joined: 2009-01-10 15:48:54

Post by Seymore »

Hmm, okej. Tror jag ska testa det där imorgon. Jag har hittat av cmos på moderkortet, var en komponent med två "pinnar" som sticker upp.. ingen knapp eller något sådant, antar att det bara är att ta en kulspetspenna och kortsluta den, eller?

En kompis sa att han hade frågat runt lite bland folk han kände, hans pappa hade sagt att datorn kunde krångla vid start på grund av att jag hade en oformaterad hårddisk i datorn. Att hårddisken redan hade inställningar för bios och liknande, som sedan krånglade med det nya moderkortet och allt sånt. Tror dock inte att det kan vara något med det, eftersom jag har testat starta datorn utan att ha någon hårddisk ikopplad och det blev ingen skillnad.

Åh just ja, Nätagget var av märket Trust, förresten. 520W Pro PSU.. om det säger någon något.

Tack för era svar.
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

Seymore wrote:Hmm, okej. Tror jag ska testa det där imorgon. Jag har hittat av cmos på moderkortet, var en komponent med två "pinnar" som sticker upp.. ingen knapp eller något sådant, antar att det bara är att ta en kulspetspenna och kortsluta den, eller?
Ja, precis, bara att kortsluta. Pilla lite fram och tillbaka en stund så du är säker på att det bli nollställt, och dra även ur strömmen ur nätagget för säkerhets skull.
Seymore wrote:En kompis sa att han hade frågat runt lite bland folk han kände, hans pappa hade sagt att datorn kunde krångla vid start på grund av att jag hade en oformaterad hårddisk i datorn. Att hårddisken redan hade inställningar för bios och liknande, som sedan krånglade med det nya moderkortet och allt sånt. Tror dock inte att det kan vara något med det, eftersom jag har testat starta datorn utan att ha någon hårddisk ikopplad och det blev ingen skillnad.
Det ska fortfarande bli bild på skärmen oavsett vad som ligger på hårddisken eller om den är inkopplad eller inte.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
Seymore
Posts: 3
Joined: 2009-01-10 15:48:54

Post by Seymore »

Testade det där men det blev ingen skillnad.. har även testat med ett annat grafikkort, med andra minnen och att koppla ihop moderkortet med nätagget utanför chassit ifall det blev någo kortis för att den satt där i.. Men det hjälpte inte heller.

Har pratat med Kompletts support och enligt dom kan det vara något fel på moderkortet, så jag ska skicka in den och låta dom kolla på den och 'förhoppningsvis' så är det något fel på det så att jag får ett nytt.

Tack för hjälpen ändå!
Post Reply