Ram, cpu - Seg. ?

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
User avatar
AntzZ|
Posts: 1529
Joined: 2005-02-15 21:48:32
Location: Göteborg

Ram, cpu - Seg. ?

Post by AntzZ| »

Hej, börjar bli trött på detta och vill ta tag i detta problem med eran hjälp!

Min dator är helt enkelt väldigt seg, ett ex:

Jag startar datorn, tar sin lilla tid.
Kollar aktivitetshanteraren, det finns 600+ Mb ram, cpu pendlar mellan 0-5%, växlingsfil ligger på 500mb.
Jag startar vad som helst, tex firefox, det tar 1 minut innan något händer, 2 minuter för rutan att komma upp helt, efter 4 minuter kan jag börja surfa.
Samma sak gäller med allt annat, tex msn, ventrilo, paint, photoshop, div spel, bildvisare (både windows original och acdsee) osv.
Ska jag öppna mina dokument, den här datorn eller vilken mapp som hellst kommer "söker" ikonen upp i 30 sekunder innan jag ser något. (ficklampan och mappen, så ni förstår vilken jag menar.)

Jag håller ett stadigt öga på aktivitetshanteraren och cpu pendlar lågt och ram finns så det blir över.
Men ändå så är det så extremt segt att få igång saker och ting.
Jag kör med XP home, Amd Athlon 64 - 3700+ 2,21Ghz, 1bg ram och Geforce 7800Gtx.
Jag förstår att 1gb ram är väldigt lite när det kommer till spel och redigeringsprogram, men inte drar firefox, paint och mina dokument så mycket när man precis startat datorn? Och det visar ju inget på aktivitetshanteraren.

Ge mig råd och tips om ni har några. Tack!

Edit: Min hdd är inte full, har defragmenterat den, inga virus, 8mbit ner 2mbit upp lina från comhem om det skulle göra någon skillnad.
The town where i was born...
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Re: Ram, cpu - Seg. ?

Post by mkk »

Gör en felkoll på hårddisken. Visar det inga fel så är det nog läge att installera om Windows. Sedan skulle mer minne vara en god idé, men det är ingen lösning på problemet.
Tyst dator: i5-3570K @ 4.1GHz, HR-02 Macho, Sapphire HD7950 boost, MSI Z77A-G45, Fractal Design Define R4 chassi, medföljande fläktar som insug och TY-140 som utblås, 2st SSD + 1st Seagate 4TB. Seasonic X-650.
Post Reply