DVDBrännare går inte igång & bios fel?

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
Prozt
Posts: 25
Joined: 2009-07-13 18:26:02

DVDBrännare går inte igång & bios fel?

Post by Prozt »

Hej.

Fick hem nytt moderkort, CPU och minnen idag. Knåpade ihop allting och startar upp men märker att DVDbrännare/läsare (den har SATA anslutning) inte går igång, trycker på knappen den öppnar sig inte, den beter sig som att den inte får någon ström. Har kollat så strömsladden och den sitter i ordentligt, testat byta strömsladd till den.Har även kopplat loss DVD från både sata och strömsladden men går inte igång heller.
Har rotat lite i BIOS och där hittar jag "CDROM", där man väljer vilket som ska boota först.

Mitt andra problem (om det nu är ett problem) är när jag startar upp datorn och kommer till "verifying dmi pool data...update sucess" så går den vidare och jag kan komma dit där jag kan välja "Starta i felsäkert läge" men sen när jag väljer något så startar datorn om igen och man kommer dit till menyn där man kan välja "Starta felsäkert läge" har även testat kopplat loss DVDläsare men kommer lika långt.
Misstänker att jag kanske måste ominstallera windows, vilket jag inte kan utan en dvd läsare.

Misstänker även att det är fel på hårddisken, kör med en gammal 80G IDEanslutning i väntan på att den nya ska komma.


Fick idag:
Moderkort: Gigabyte GA-MA770-UD3
CPU: AMD Phenom2 X4 940 BE
Minne: 4GB (2x2GB) DDR2 PC6400 Corsair XMS2

Har googlat på det, och gör du fortfarande.
User avatar
Jalle64
Posts: 3026
Joined: 2004-04-27 12:29:24
Location: Skåne

Re: DVDBrännare går inte igång & bios fel?

Post by Jalle64 »

Jag tycker det låter som om din DVDläsare har lagt ner, så det blir att lämna dem på garanti och/eller skaffa en ny.
Vem f.n fann upp fanér?
Post Reply