hårddisken som piper (smattrar) DEN LA AV

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
Undran
Posts: 13
Joined: 2009-08-10 9:30:42

hårddisken som piper (smattrar) DEN LA AV

Post by Undran »

Hej :)
Jag har en dator med processor Intel Pentium IV HT
hårddisk 200 GB
Ram 1024
Ram typ DDR-SDRAM
  • Jag har formaterat om den några gånger.
    Och nu så har den börjat med att stänga av sig själv, och det piper från station.
    När jag inhandlade datorn 2004 var hård disken delad i två partitioner C och D.
    Jag vill gärna bara ha en partition hur gör jag det?
    Och om det är hårddisken som piper (smattrar) håller den då på att krascha?
Last edited by Undran on 2009-08-11 7:48:58, edited 1 time in total.
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Re: hårddisken som piper (smattrar)

Post by übermensch »

Vi kan ta en sak i taget.

Om du vill ha en partition på hårddisken, så kan du ändra det i windowsinstallern. Boota med windowsskivan och välj att ta bort alla nuvarande partitioner för att sedan skapa en stor partition på hårddisken. Men se till att det faktiskt bara är en hårddisk i datorn, sitter det två st kan du inte på ett enkelt sätt få dem att bete sig som en partition.

Angående missljud, om du är helt säker på att ljuden kommer ifrån hårddisken, så är det ett säkert tecken på att den inte har jättelänge kvar att leva. Men, det är inte ovanligt att man blandar ihop själva burken med hårddisken däremot, så, är du säker på att det är hårddisken du menar? Om du redan vet det, ta det inte som en förolämpning, men väldigt många blandar ihop hårddisk och datorlådan, och jag kan inte utifrån din text avgöra om du är 100% på skillnaden.
In cars several processors are connected by a bus
Undran
Posts: 13
Joined: 2009-08-10 9:30:42

Re: hårddisken som piper (smattrar)

Post by Undran »

Hej o för tack ditt svar :)

Jag har dammsugit datorn och formaterat om den igen och nu låter den inte och den har inte stängt av sig ännu.
Den har gått hela dagen. Så kanske det bara behövdes dammsugas, fast jag tycker inte det var längesen som jag gjorde det.

Jag får nog leva med två partitioner.
8)
User avatar
Raspberry
Posts: 1808
Joined: 2006-06-16 19:51:58

Re: hårddisken som piper (smattrar)

Post by Raspberry »

Fördelaktigt med två partitioner, en med Windows, och en med övrigt. Behöver du senare installera om Windows blir du inte av med annat.
Win7 Ulti x64 | 22" Wide | E8400@3.0GHz | 4GB | HD4850 | Raptor 34GB; Spinpoint F3 1TB; My Book Essential 1TB; My Passport Essential 250 GB; Barracuda 750 GB
Undran
Posts: 13
Joined: 2009-08-10 9:30:42

Re: hårddisken som piper (smattrar) Den la av.

Post by Undran »

Datorn fungerade en hel dag, men idag när jag skulle starta upp den så la den av.
Datorn startade upp men sen stängde den av sig själv, nästan samtidigt då jag klickade för att komma ut på nätet.
Den stannar i ett läge som inte är riktigt är avstängd, den gröna och orange färgade lysdioden lyser fortfarande och jag måste stänga den manuellt.

Den orange färgade dioden slocknar efter ett tag men inte den gröna utan datorn måste stängas av för att bli helt avstängd.

När jag sedan försökte starta den igen, så började den att pippa den mera piper än smattrar, och jag funderar på om det kan vara nätaggregatet eller så är det hårddisken som låter.
Och om jag förstått rätt så har hårddisken kraschat. Kan man i sånt här läge köpa en ny hårddisk bara och byta mot den som sitter i ?
Jag funderar på att bygga om datorn.
Undran
Post Reply