16Gb ram i server...

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

16Gb ram i server...

Post by ADiS »

Har något lust att förklara under vilka omständigheter man skall ha 16Gb ram i en server?
Vad ä det för data som skall skyfflas och hur används minnet i servrarna med så mycket ram?

Sitter och räknar på lite servrar och behöver vägledig då detta blir en investering.
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Re: 16Gb ram i server...

Post by mkk »

Är ingen expert på servrar men en filserver kan väl nästan alltid ha nytta av så mycket diskcache som budgeten tillåter. Annars är det nog mest servrar som kör flera virtuella operativ samtidigt som verkligen behöver riktigt mycket RAM och gärna en processor med mycket cacheminne.
Tyst dator: i5-3570K @ 4.1GHz, HR-02 Macho, Sapphire HD7950 boost, MSI Z77A-G45, Fractal Design Define R4 chassi, medföljande fläktar som insug och TY-140 som utblås, 2st SSD + 1st Seagate 4TB. Seasonic X-650.
User avatar
walliski
Posts: 1432
Joined: 2005-07-15 16:30:21
Location: Finland

Re: 16Gb ram i server...

Post by walliski »

Jag skulle gissa på något i stil med att man har 100 användare som tillåts använda 160MB ram per användare eller nåt sånt :P
Här var det tomt...
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Re: 16Gb ram i server...

Post by ADiS »

Låt oss tänka oss hur youtube's servrar är konfigurerade. Skulle deras servrar klara sig med 3Gb ram eller skulle de köra på 16Gb? Hur påverkar RAM innehållet som används på sidan?
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
walliski
Posts: 1432
Joined: 2005-07-15 16:30:21
Location: Finland

Re: 16Gb ram i server...

Post by walliski »

Vet inte hur detta är, men låt oss då säga att de även har fler än en processor i varje dator, blir inte en dator med 4 st 4Ghz och 16 GB ram samma sak som 4 datorer med en 4GHz processor och 4 GB ram?
Rammet används väl när script körs som genererar sidorna..? Samt till konvertering av videofiler och sådant till lämpligt format...

Dunnoh, funderar bara, har ingen som helst information :D
Här var det tomt...
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Re: 16Gb ram i server...

Post by ADiS »

Om man nu skall hantera många användare och många bilder. Det innebär då mycket ram?

En sådan enkel fråga om ram... inte många som kan svara på fast än det är bara datorn nördar här :D
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
The64BitGeek
Posts: 8
Joined: 2009-08-19 13:02:04

Re: 16Gb ram i server...

Post by The64BitGeek »

Det beror helt på vilka applikationer (program) man ska köra på servern.
Databaser som tex. SQL och mailserver som tex. Exchange gillar mycket RAM-minne.
Speciellt om man har många användare och mailkonton.
Virtuella datorer vill också ha en del minne.
ASUS P5K | Core 2 Quad Q6600 | 8 GB Corsair RAM | Nvidia 8800GT | 2 TB HDD | 24" HP LP2465 | Vista Ultimate 64-bit SP2
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Re: 16Gb ram i server...

Post by ADiS »

ok, SQL, något form av php server med revers ajax funktion... Det blir likt gmail, väldigt interaktivt.
Det känns som att inte mindre än 8Gb i alla fall.
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
Eruku
Posts: 2650
Joined: 2002-10-16 15:43:26
Location: Stockholm
Contact:

Re: 16Gb ram i server...

Post by Eruku »

Det enda jag kan tänka mig skulle behöva så mycket fram är en Hypervisor med många maskiner på. Våra Exchang servrar på jobbet är utrustade med 16GB och det skulle gott räcka med hälften utan att användarna märkte någon prestanda skillnad. Man behöver inte så mycket minne i en SQL-servern heller om man inte kör stora import/export jobb ofta eller har extremt många förfrågningar. Som exempel använder våran tyngsta MSSQL mindre än 256MB, där ligger Microsoft Sharepoint databas (företagets intranät som används flera gånger om dagen av 400+ användare) och ett gäng mindre databaser typ ekonomi system bland annat ett som hanterar alla fakturor som kommer till företaget och CRM-system.
Visst gör jag fel, men det är jävligt mycket mer jag gör rätt.
_______

How to ask a question
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Re: 16Gb ram i server...

Post by ADiS »

Ahaaa nu fick man mer grepp om det. Så i mitt fall (hemligt) så skulle jag kunna klara mig mellan 4-8gb. Sen så ligger det flera servrar där inte allt ligger på samma maskin. Så man kanske inte behöver så mycket ändå.
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Re: 16Gb ram i server...

Post by elvenman »

ADiS wrote:Ahaaa nu fick man mer grepp om det. Så i mitt fall (hemligt) så skulle jag kunna klara mig mellan 4-8gb. Sen så ligger det flera servrar där inte allt ligger på samma maskin. Så man kanske inte behöver så mycket ändå.
Men är det inte bara att stuva i typ 8 GB till en början (och lämna lite plats för en framtida expansion) och se hur servern går och mår?
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Re: 16Gb ram i server...

Post by IcePic »

Vad gäller jämförelsen med youtube/google så har de ju en satans massa små maskiner utspridda så
de är så nära sina users som möjligt, snarare än en fet hoj i mitten som ska palla allt.
Sist jag pratade med MS sa de att hotmail går på nånting i stil med 10000 windows-maskiner runtom i
världen.

Problemet för de två exemplen är ju inte så mycket att alla maskiner ska kunna
hålla allas data, för det kan de ju inte, utan att se till att svenskars hotmail-brev eller filmer som svenskar
glor på ligger på de maskinerna nära här, vilket är ett helt eget problem-område.
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Re: 16Gb ram i server...

Post by linc »

På våra nyare sparc-maskiner (t5220) på jobb brukar vi köra med 32GB minne. De applikationer vi har, tillsammans med databaser (främst oracle) äter så mycket att det behövs.

Nu har vi även börjat köpa in x86-blad med 48GB minne, men för att köra vmware då (~4GB minne per virtuell maskin).
hej.
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Re: 16Gb ram i server...

Post by ADiS »

elvenman wrote:
ADiS wrote:Ahaaa nu fick man mer grepp om det. Så i mitt fall (hemligt) så skulle jag kunna klara mig mellan 4-8gb. Sen så ligger det flera servrar där inte allt ligger på samma maskin. Så man kanske inte behöver så mycket ändå.
Men är det inte bara att stuva i typ 8 GB till en början (och lämna lite plats för en framtida expansion) och se hur servern går och mår?
Japp, har tänk att göra så! Någonstans skall man ju börja :)
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
Post Reply