Dator stänger ner pga usbmodem

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
Eeshin
Posts: 12
Joined: 2007-08-06 13:06:34
Location: Skåne

Dator stänger ner pga usbmodem

Post by Eeshin »

Var o tecknade ett telia mobilt bredbands abonnomang häromdagen, tog hem det och när jag skulle installera det på min burk, så precis under installationens slutskede ("laddingsrutan" var helt ifylld) så stänger datorn av sig, och när jag startar igång datorn igen så är installationen klar, så jag sätter in usb modemet och datorn märker att det kom in, börjar rabbla att ny maskinvara har hittats och att den hittar drivrutiner, men efter en stund (15 sec) så stänger den ner sig igen. så jag avinstallerade drivrutinerna, gick in på usb modemet och drog över installationsfilerna till drivrutinerna till min dator, drog ut usb modemet, och installerade om drivrutinerna från min dator, installationen funkade felfritt då, men när jag sätter i modemet så stänger datorn av sig.provade att starta datorn igen så jag kollade vilka processer som är igång innan jag tryckte in modemet, och stängde av programvarans process (hette nånting med telia_mobilt_bredband) och när jag då satte in usbmodemet igen så upptäckte datorn ny maskinvara och windows egna trådlösa nätverk gick igång, men eftersom jag inte kan använda modemet med windows programvara så provade jag att starta telias programvara och i samma sekund som jag startade det så stängdes datorn av.
Jag provade att gå ner med det till butiken där jag köpte det och dem provade det på deras dator och det funkade sa dem.

Jag är helt säker på att det inte är fel på några av min usb portar använder dem dagligen till andra saker (bland annat en extern hårdisk och kamera) plus att jag har provat med alla olika usb portar på datorn, har 7 st, 4 på datorn och 3 på en intern kortläsare, och ingen skillnad vilken än jag använder.

jag har 2 misstankar om var felet ligger, antingen så är det drivrutinerna till usbmodemet (dock har jag dem senaste drivrutinerna till modemet). den andra saken jag misstänker är mitt nätagg, har precis köpt ett nytt corsair som ligger på 700 w (kan inte det exakta namnet nu, är inte hemma och skriver detta så jag kan inte kolla upp det, men jag tror att corsair bara har 2 modeller som ligger på 700 w, ingen större skillnad på dem 2 förutom att det ena har modullära kablar. det heter så va?? modullära kablar? hmm blev osäker) men 700w är overkill för min dator, har inte så mycket i den: AMD Dual core 4600 tror jag, ati radeon 3800, 1 hårdisk, alltså inte mycket som är så strömkrävande,
men kan nätagget ha nånting med att datorn stänger av sig eller är det drivrutinerna som det är fel på, eller kan det vara nånting annat som jag har missat??
User avatar
peking
Posts: 2042
Joined: 2002-03-30 9:47:55
Location: Umeå
Contact:

Re: Dator stänger ner pga usbmodem

Post by peking »

troligen drivrutinerna. det senaste är ju inte alltid det bästa, så testa med ett par lite äldre drivrutiner och kolla hur det går :)
AMD Athlon 64 X2 6000+, Gigabyte GA-MA770-DS3, 4gb ddr2 1066mhz, XFX Geforce 9800GT 512mb, Samsung Spinpoint 250gb, Western Digital 250gb - Windows Vista Home Premium
Post Reply