Datorn startar om när jag stänger av den

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
IsseBisse
Posts: 120
Joined: 2006-01-24 15:47:48

Datorn startar om när jag stänger av den

Post by IsseBisse »

Jag har ett ganska skumt och väldigt störande problem med min dator. När jag stänger av datorn så startar den om igen, bara någon sekund efter att den är helt avstängd. Ungefär som om jag hade valt alternativet "starta om" i stället för "stäng ner".

Så på senare tid har enda sättet att stänga av den varit genom att stänga av grenuttaget som den är kopplad genom. Men då beter den sig väldigt skumt. När man slår av strömmen blinkar "strömlampan" på datorn till en massa i ungefär en sekund och sen slocknar den. När jag sen slår på grenuttaget vid nästa tillfälle jag vill slå på datorn så blinkar lampan i några minuter, utan att något annat händer, och sen startar datorn. I början blinkar den i snabba pulser, sen blir det långsammare och långsammare tills den till slut startar.

Någon som har haft ett liknande problem och vet vad detta beror på?
User avatar
Raspberry
Posts: 1808
Joined: 2006-06-16 19:51:58

Re: Datorn startar om när jag stänger av den

Post by Raspberry »

Jag hade ngt liknande problem tidigare n'r jag k;rde Vista, ... k;r Win7 nu, och problemet 'r borta. Samtidigt k'nns det enligt mig lite udda att OS skulle st'lla till det.
Win7 Ulti x64 | 22" Wide | E8400@3.0GHz | 4GB | HD4850 | Raptor 34GB; Spinpoint F3 1TB; My Book Essential 1TB; My Passport Essential 250 GB; Barracuda 750 GB
IsseBisse
Posts: 120
Joined: 2006-01-24 15:47:48

Re: Datorn startar om när jag stänger av den

Post by IsseBisse »

Mm, dessutom kör jag inte Vista utan XP. Kanske något som hängt kvar dock iofs. Men det känns inte som om det borde ligga i OS:et, jag har formaterat om hårddisken, och ominstallerat OS:et, en gång sen problemet uppstod och det är fortfarande kvar.
Post Reply