Dator startar ibland

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
andreasekman
Posts: 14
Joined: 2008-04-08 17:22:06

Dator startar ibland

Post by andreasekman »

En arbetskamrat kom och sa att han hade problem med sin dator att den inte alltid startade och då sa jag att jag skulle kolla på den.

Dagen efter kommer han med en laptop, skitkul att felsöka tänkte jag, not. När jag sätter mig vid datorn startar den klockrent och även när jag tagit hem den startar den hela tiden. Pillar lite och rensar lite skit och tänkte jag provar senare. Innan jag sticker till jobbet dagen efter provar jag att starta igen och då händer de som han beskrev: Datorn stängs av innan windows loaden går på, alltså mellan Bios och windows starten. Detta verkar bara hända när datorn är "kall" för när den körts ett tag funkar de att starta om eller starta efter avstängning.

Jag tycker detta låter som ett hårddisks problem? Datorn är en Lenovo strax över 1 år gammal. Tacksam för tips!
kacktjarn
Posts: 13
Joined: 2009-09-26 13:16:29

Re: Dator startar ibland

Post by kacktjarn »

Börja testa olika delar, tex minnet som mycket väl kan vara boven med memtest. För diskar så finns det oftast fina program på tillverkarens hemsida men jag skulle tro att minnet är problemet.
User avatar
walliski
Posts: 1432
Joined: 2005-07-15 16:30:21
Location: Finland

Re: Dator startar ibland

Post by walliski »

Tror inte att det är med hårddisken. Då skulle den inte stänga av sig direkt. Kan dock även vara något med datorns nätaggregat... Om det t.ex. ger fel spänning kan minnena sluta fungera.. Min teori...
Här var det tomt...
kacktjarn
Posts: 13
Joined: 2009-09-26 13:16:29

Re: Dator startar ibland

Post by kacktjarn »

walliski wrote:Tror inte att det är med hårddisken. Då skulle den inte stänga av sig direkt. Kan dock även vara något med datorns nätaggregat... Om det t.ex. ger fel spänning kan minnena sluta fungera.. Min teori...
Precis, då dom flesta minnen inte går på "standarsspänning" utan man måste oftast öka på den lite men detta finns att läsa på minnet eller förpackningen dom kom med. Moderkortets spänning finns i bios eller i instruktionsboken.
Post Reply