Datorn fryser

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
Nepo
Posts: 10
Joined: 2008-08-25 10:07:09

Datorn fryser

Post by Nepo »

Tjena!

Har haft det här problemet ett tag nu och har en tillfällig fungerande lösning som jag kör tills att jag vet säkert vad som krånglar.
Som topic så fryser datorn när som helst, spelar ingen roll on det är under idle eller load.
Just nu har jag en sån där bordsfläkt som jag riktar i mittan av sido chassit där en 120mm fläkt kör samtidigt.
När jag har fläkten igång då funkar datorn felfritt, har den på styrka 1, finns 1 och 2.

Misstänker att det är kanske CPU kylningen som inte funkar bra, pga av att när jag kör utan fläkten så fryser datorn. Kan inte tro att det skulle vara minnen isåfall. Kanske någon mer insatt i detta som kanske stött på problemet tidigare.

Har blåst rent hela datorn inuti med Duft off, luft på burk. Ingen skillnad!
Det är riktigt irriterande, har inga extra komponeter att byta ut o prova.

System:
Amd Athlon 64 X2 Dual Core 5000+ 2,59 Ghz
2Gb Ram
Geforce 8600 GT 512mb PCIe
Windows XP Home Edition 32-bitar
Nätaggregat: 450W
Moderkort: K9N Neo V2
User avatar
peking
Posts: 2042
Joined: 2002-03-30 9:47:55
Location: Umeå
Contact:

Re: Datorn fryser

Post by peking »

Hur ser tempen ut med och utan bordsfläkten igång?
AMD Athlon 64 X2 6000+, Gigabyte GA-MA770-DS3, 4gb ddr2 1066mhz, XFX Geforce 9800GT 512mb, Samsung Spinpoint 250gb, Western Digital 250gb - Windows Vista Home Premium
Nepo
Posts: 10
Joined: 2008-08-25 10:07:09

Re: Datorn fryser

Post by Nepo »

Har mätt temperaturen med bordsfläkten igång och den ligger på 85 grader, inte så bra. Körde CPUID för att kolla tempen.
Så att det måste vara cpu kylaren som inte mår så bra.
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Re: Datorn fryser

Post by übermensch »

Snurrar fläkten på processorkylaren? Har du dammat ur kylflänsen? Kolla även så att den sitter fast ordentligt och inte lossnat.
In cars several processors are connected by a bus
Nepo
Posts: 10
Joined: 2008-08-25 10:07:09

Re: Datorn fryser

Post by Nepo »

Har blåst rent datorn inuti, alla fläktar snurrar. Körde en liten övervakning i bios och cpu temp låg på 40 grader och system temp strax över 40. Jag gjorde det utan att ha bordfläkten då. Datorn ska ju inte bli så varm i bios då den inte behöver jobba.

Hur fungerar funktionen AMD Cool 'n' Quiet som jag såg att jag kan enabla i bios?

Har kollat på lite CPU kylare på komplett och har tänkt mig den här om jag ska byta kylare: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=362553
Vad tycks? Kanske någon känner till en liknande men billigare?
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Re: Datorn fryser

Post by mkk »

En sånhär kylare duger utmärkt: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=461496 Enkel men effektiv konstruktion. Kolla i BIOS så att spänningsmatningen till processorn inte står på ett förhöjt värde. Låt den gärna stå på auto. Ha gärna Cool 'n' Quiet påslaget även om det inte påverkar processorns temperatur vid belastning.
Tyst dator: i5-3570K @ 4.1GHz, HR-02 Macho, Sapphire HD7950 boost, MSI Z77A-G45, Fractal Design Define R4 chassi, medföljande fläktar som insug och TY-140 som utblås, 2st SSD + 1st Seagate 4TB. Seasonic X-650.
Nepo
Posts: 10
Joined: 2008-08-25 10:07:09

Re: Datorn fryser

Post by Nepo »

mkk wrote:En sånhär kylare duger utmärkt: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=461496 Enkel men effektiv konstruktion. Kolla i BIOS så att spänningsmatningen till processorn inte står på ett förhöjt värde. Låt den gärna stå på auto. Ha gärna Cool 'n' Quiet påslaget även om det inte påverkar processorns temperatur vid belastning.
Tack för svar, tror nog att jag ska gå på den här istället för den som jag tittade på. Hoppas bara att ljudnivån inte är störande.
Ska även kolla spänningsmatningen som du skrev.
Post Reply