Nybyggd dator skärmen svart

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
inmate
Posts: 4
Joined: 2009-12-08 11:30:11

Nybyggd dator skärmen svart

Post by inmate »

Tja!
Jag har nyss köpt detta paket från komplett http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=321530
Delarna i paketet är:

Cooler Master Elite 310 Sort/Sølv, Vifte: 1x 120mm Bak, ATX, mATX, 2x USB, 1x Audio, 17 dBA
Silver Power SP-400P2C 400W Super Low Noise, 2x PCIe, 12cm Fan
AMD Athlon II X2 240, 2,8Ghz, AM3, 2MB, 65W, Boxed
MSI GF615M-P33, Socket-AM3 m-ATX, GeForce 6150se, DDR3,SATAII, GbLAN, PCI-Ex16
Crucial DDR3 1333MHz 2GB, CL9, Non-ECC, 1.5V, 256Meg x 64, 240pin
XFX GeForce 9500GT 550M 512MB PhysX CUDA, PCI-Express 2.0, DDR2, DVI, HDCP, Graphics Plus
Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA 7200RPM, 16MB Cache

När jag byggt ihop allt så startar alla fläktar och allt men skärmen är bara svart. Även fläkten på grafik kortet startar så det kan väll inte vara att grafik kortet inte får ström?
stalinn
Posts: 59
Joined: 2008-08-31 14:42:06

Re: Nybyggd dator skärmen svart

Post by stalinn »

Kan vara grafikkort, moderkort, minne, psu, cpu och chassit som krånglar.

Med andra ord behöver du göra lite mer felsökning. Till en början i och med att fläktarna startar, så är antagligaskt PSU'n okej.
CPU'n brukar sällan gå i sönder, såvida man inte lyckats knäcka några pinnar.
Chassi, inte så vanligt, kan orsaka kortslutningar dock.
Troligast är alltså grafikkort, minne eller moderkort, i den ordningen.

Hur gör man då för att komma fram till vad som är fel?
Jo kollar först så att allt sitter på plats ordentligt, kolla att kablarna sitter i, kolla så att grafikkort sitter i etc. Ta gärna ut minne, grafikkort etc och sätt i igen för att säkerställa att allt faktiskt sitter på plats. (vanligare än vad man tror).

Steg 2, funkar det fortfarande inte, testa med andra delar om det finns tillgängligt (absolut snabbaste och enklaste sättet att felsöka på). Annars är det bara till att börja strippa datorn, testa och koppla låst allt och se om du får minnes beep koder, sen i med sakerna en efter en och notera vad som händer.

Tips är att kolla felsöknings guiden som finns klistrad, även om jag inte helt håller med den så är det en bra start.

Återkom med mer detaljer, om jag skulle chansa villt så skulle jag tro att det är grafikkortet som är DOA. Fast det är verkligen bara en ren chansning.
inmate
Posts: 4
Joined: 2009-12-08 11:30:11

Re: Nybyggd dator skärmen svart

Post by inmate »

Jag har plockat ut allt och satt in det igen plus att jag kollat så att alla kablar sitter ordentligt.
Har även provat det integrerade grafik kortet (Både med det andra i och inte istoppat) men får ändå ingen bild.
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Re: Nybyggd dator skärmen svart

Post by snigel »

Du har inte glömt 4-pins-anslutningen i moderkortet? Har du testat med ett minne i taget? Får du några felpip?
Behöver grafikkortet en strömkabel? Den kan också vara lätt att glömma.

Stalinn: Om du inte helt håller med guiden tar jag gärna emot feedback över pm om hur den kan förbättras.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
inmate
Posts: 4
Joined: 2009-12-08 11:30:11

Re: Nybyggd dator skärmen svart

Post by inmate »

4-pins-anslutningen sitter i moderkortet.
Har bara ett minne och den sitter i rätt slott (har testat att flytta på den också)
Det piper inget alls.
Grafik kortet har ingen ström sladd.
stalinn
Posts: 59
Joined: 2008-08-31 14:42:06

Re: Nybyggd dator skärmen svart

Post by stalinn »

Om det inte funkar med det inbyggda grafikkortet, när man bara kör med ett minne (gärna testat med olika minnen också och testat i mer än en slot) och processor och absolut ingenting annat inkopplat (hit räknas frontpanel också). Och du har kollat så att kablarna från PSU sitter i ordentligt på moderkortet, då är det nog tyvärr moderkortet som inte riktigt vill. Om man ska vara riktigt noga i det läget kan det vara vettigt att bygga upp datorn utanför chassiet, kan vara en kortslutning.

För övrigt testa du att slita ut alla minnen och starta datorn? Man borde få minnes beep koder då (iaf från de flesta tillverkare).
Och så hoppas jag du inte glömt att nolla CMOS/NVRAM, konsultera din manual för moderkortet hur man gör det skiljer mellan olika tillverkare. Brukar dock funka att bara ta utt CMOS batteriet och sätta i det igen, men som sagt var helt beroende på moderkorts tillverkaren.

Annars DOA moderkort skulle jag tro, bara att skicka tillbaka på garantin, brukar inte vara några problem när man precis köpt nytt.

snigel: Inget fel på felsökningsguiden, är bra som den är. Vissa små saker jag inte helt håller med om, men allt i den är tämligen vettigt.
inmate
Posts: 4
Joined: 2009-12-08 11:30:11

Re: Nybyggd dator skärmen svart

Post by inmate »

Jag har pratat med komplett och dom sa att jag skulle skicka in moderkortet. Så ska ta å göra det och hoppas på det bästa 8)
Post Reply