Om ditt 58x0/57x0 fastnar i 400/900.

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Om ditt 58x0/57x0 fastnar i 400/900.

Post by mkk »

Jag har läst några rapporter om och själv stött på situationer där kort av typerna 5750/5770/5850/5870 fastnar i klockfrekvensen 400/900(core/mem) utan att kunna höjas till nivån för full prestanda eller sänkas till lägsta strömförbrukningsnivån. För egen del har det framför allt inträffat efter körning av Windows Media Center i Windows 7. Grundproblemet ser ut att ligga i att Microsofts codec för formatet H264 inte slutar vara aktiv efter att programmet avslutats och att dessa kort då fortsätter att gå i mellanläget 400/900 vilket är specifikt för acceleration av video. Även om man kan misstänka en svaghet i drivrutinen så har jag inte sett något liknande med någon annan alternativ codec för samma funktion, som gissningsvis då beter sig mer korrekt. Själv spelar jag exempelvis helst upp video med MPC-HomeCinema, en spelare med egna inbyggda codecs.

En tillfällig lösning finns hursomhelst i att stänga av videoacceleration för just denna codec vilket låter sig göras med programmet DXVA Checker. http://bluesky23.hp.infoseek.co.jp/en/i ... XVAChecker
Tanka hem programmet, starta det ifrån vilken katalog som helst, tryck CTRL+F på tangentbordet och leta upp inställningen enligt bilden nedan. Bocka ur "Enable DXVA" för att stänga av hårdvaruaccelerationen.

Image

Denna metod leder förståss till att processorn får ta över arbetet med video som spelas upp genom just denna codec och det kan leda till problem för maskiner med svaga(företrädesvis enkelkärniga) processorer och material i full-HD. Prova i så fall gärna alternativ som MPC-HomeCinema. I mitt eget fall med Windows Media Center och huvudsakligen digital marksänd TV så blev det bara bättre, eftersom arbetsbelastningen vid lågupplöst video är så låg att det bara uppstår onödiga om än små fördröjningar när jobbet skall skickas till grafikkortet.
Tyst dator: i5-3570K @ 4.1GHz, HR-02 Macho, Sapphire HD7950 boost, MSI Z77A-G45, Fractal Design Define R4 chassi, medföljande fläktar som insug och TY-140 som utblås, 2st SSD + 1st Seagate 4TB. Seasonic X-650.
Post Reply