Ny hårddisk går inte att formatera...

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
KiraKira
Posts: 1
Joined: 2010-03-27 12:51:49

Ny hårddisk går inte att formatera...

Post by KiraKira »

Hej, jag har fått ett litet problem med en hårddisk som jag just införskaffat och jag undrar i fall att någon skulle kunna hjälpa mig reda ut vad som är fel med eländet.

Hårdisken är en intern SATA ”1.5TB Samsung EcoGreen F2”. Har kopplat in den och den gick att se i bios och allt verkade att fungera bra. Gick sedan in i Datorhanteraren/Lagring/Diskhantering och lyckades där installera en partition och efter det så satte jag hårdisken på att börja formatera till NTFS format. Problemet är dock att när formateringen når 99% så läger den av och jag får upp ett meddelande som säger något i still med ” formateringen gick ej att slutföra”.

Om någon har någon aning om vad det är som kan vara fel och är villig att hjälpa till så skulle det verkligen uppskattas.

Tack så mycket på förhand
User avatar
Jalle64
Posts: 3026
Joined: 2004-04-27 12:29:24
Location: Skåne

Re: Ny hårddisk går inte att formatera...

Post by Jalle64 »

Prova att ta bort den partition du nyss gjorde, och gör en ny, men snabbformatera istället.
Vem f.n fann upp fanér?
User avatar
Jonas Axman
Übertomte
Posts: 8138
Joined: 2002-02-13 22:25:41
Location: Göteborg
Contact:

Re: Ny hårddisk går inte att formatera...

Post by Jonas Axman »

Skillnaden mellan en snabbformatering och en vanlig formatering är att en vanlig formatering går igenom diskytan och letar efter fel. Dvs på en gammal hårddisk så kan man utan problem ta en snabb men en helt ny kör jag alltid den långsamma på. Vore jag dig så skulle jag testa med att snabbformatera men inte ta detta som ett tecken på att hårddisken är ok!

Det kan mycket väl bara vara något krångel men jag skulle felsöka hårddisken för att vara säker. Alternativt formatera den från någon annan dator osv. Testa att ladda ned Ultimate boot cd. där hittar du en mängd verktyg både för att formatera och kolla om hårddisken är hel. Tyvärr är skivan inte alltid den mest användarvänliga.

En annan sak du kan kolla är att via något program som stödjer S.M.A.R.T kolla hur hårddisken mår. Tror sisoft sandra eller speedfan kan kolla det åt dig.
"I have come here to chew bubblegum and kick ass"
"... and I am all out of bubblegum"
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Re: Ny hårddisk går inte att formatera...

Post by Ghlargh »

Jag har gjort en hel del felsökning på alla möjliga konstiga fel på hårddiskar och varför de inte funkar som de ska.

Allt för ofta verkar det som om windows får för sig att något är fel och vägrar göra färdigt jobbet trots att hårdvaran är helt ok.

Om det skulle fungera med en snabbformatering kan du efter att den är klar och du startat om datorn för att återställa eventuella "dåliga minnen" windows har av att disken inte funkade, köra en full formatering och se om den stannar även denna gång. Mina erfarenheter är att det kan vara svårt att få nåt att funka, men när det väl funkar så fortsätter det funka iallafall ett tag :D

Ett annat tips kan vara att kolla upp andra program än windows inbyggda formateringsverktyg.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
Post Reply