nytt nätagg, datorn stängs av

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
Frozzarn
Posts: 65
Joined: 2007-06-29 13:54:05
Location: Sweden - Gävle
Contact:

nytt nätagg, datorn stängs av

Post by Frozzarn »

Hej hej igen.. Har nyligen köpt ett nytt nätaggregat då jag nästan var/är säker på att det förra dog.
Datorn knäppte till, det luktade bränt och sen när jag försökte starta den igen så gick det inte, ingenting hände, med andra ord så fick den inge ström alls. Så jag beställde hem ett nytt nätagg som jag monterat i.
Det positiva nu är ju att datorn startar i alla fall, men dock så hinner den inte ens starta helt innan den stänger av sig själv.
Jag sätter på den, den snurrar igång, går ett litet tag (20-30 sekunder kanske) och sedan stängs av.

Hoppas därför att någon kan komma med lite smarta snabba svar, tack på förhand :)

-edit- Fann problemet när jag följde felsöknings guiden här på forumet ::) Det var cpu kylaren som satt en aning glapp.
Join the dark side, We have cokis :)
User avatar
Jonas Axman
Übertomte
Posts: 8138
Joined: 2002-02-13 22:25:41
Location: Göteborg
Contact:

Re: nytt nätagg, datorn stängs av

Post by Jonas Axman »

Snabbt fixat då =)
"I have come here to chew bubblegum and kick ass"
"... and I am all out of bubblegum"
Frozzarn
Posts: 65
Joined: 2007-06-29 13:54:05
Location: Sweden - Gävle
Contact:

Re: nytt nätagg, datorn stängs av

Post by Frozzarn »

Yes, dock verkar kylpastan vara slut... cpun ligger på ca 80 grader i load..

Har heller inte någon chans att få tag på pastan de närmaste dagarna, någon som vet om det gör något om processorn ligger där på 75-85 grader ? :-/
Join the dark side, We have cokis :)
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Re: nytt nätagg, datorn stängs av

Post by Ghlargh »

Nu är jag inte helt uppdaterad på modern hårdvara, men vad jag vet har moderna processorer övertemperaturskydd som innebär att de håller sig själva under dödlig temperatur.

Det är visserligen inte bra att köra elektronik så varmt då dem åĺdras snabbare, men iomed att det ändå innebär flera års funktion (istället för flera tiotals år) så kommer processorn antagligen vara värdelös av ålder långt innan den går sönder av övertemp.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
Frozzarn
Posts: 65
Joined: 2007-06-29 13:54:05
Location: Sweden - Gävle
Contact:

Re: nytt nätagg, datorn stängs av

Post by Frozzarn »

Jasså, så bra :) Dock verkar den ha något annat slags skydd med, att den stänger av sig själv när den blir FÖR varm. Vilket gör att nöjet att spela inte finns där i vilket fall... Kanske är lika bra att pallra sig ut och njuta av det fina sommarvädret det att man kan få tag på lite kylpasta då ;)

Hur som helst, väldigt tacksam för svaren!
Join the dark side, We have cokis :)
Post Reply