Problem med ny dator!

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
Szmata
Posts: 7
Joined: 2011-10-31 23:48:00

Problem med ny dator!

Post by Szmata »

Tjenare!

Den 1 Oktober 2011, inhandlade jag en ny dator.

Moderkort: MSI P67A-GD65 (B3)
CPU: Intel I7-2600k
GPU: MSI GTX 580 Twin Frozr II
RAM: Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP
SSD: OCZ SSD Vertex3 120GB Max IOPS

Chassi: Fractal Design Define R3 USB 2.0
Fläktar: 3 stycken original fläktar till chassit och 1 Noctua NH-D14

Den 29 Oktober - Datorn står på, inte haft några problem alls fram tills detta.
Jag bestämmer mig för att gå på toa och när jag väl kommer tillbaka och står vid dörren till mitt rum så ser jag att jag har fått Bluescreen. Jag hinner precis sätta mig vid datorn innan den startar om, utan att läsa vad det var som orsakade detta.

När datorn bestämmer sig för att starta upp så är det inga problem ända tills efter MSI's moderkorts bild. Det enda som kommer upp är en "_" markör som blinkar och resten av skärmen är svart, dvs ingenting händer.

Först trodde jag att datorn hade gått sönder så jag lät den vara i 2 dagar tills jag bestämde mig för att formatera om den. Då funkar plötsligt datorn igen MEN den fryser hela tiden! Den fryser i firefox, på msn. Jag formaterar datorn igen, den fortsätter frysa sig. Formaterar datorn en tredje gång och då funkar den relativt bra, den lyckades frysa 1 gång på cirka 2 timmar.

Jag bestämmer mig för att diagnotisera SSD disken med HDTune och det var inget fel på den.
Diagnotiserade RAM minnena med både memtest och MSI's inbyggda i bioset, det var inga fel där.
Diagnotiserade CPU:n med Intels egna program, inga fel där.

Efter detta så provar jag mig på att köra ett spel som heter Bloodline Champions som inte är så jätte krävande, det sätter inte direkt igång datorn på en hög nivå i vilket fall. Det tog 10 minuter innan hela datorn frös och crashade, men jag hade inga problem att starta upp den igen.

Nu vänder jag mig till detta forumet om hjälp! Mvh

PROBLEM LÖST!
Last edited by Szmata on 2011-11-01 19:23:45, edited 1 time in total.
User avatar
Hunter
Posts: 835
Joined: 2006-05-01 13:04:19
Location: Västervik

Re: Problem med ny dator!

Post by Hunter »

Minnesproblem? eller kanske värmeproblem?
AMD Vishera FX-8350@4.5GHz - Asus Crosshair V Formula-Z (AM3+) - Sapphire R9 290 4GB - 8GB G.Skill TridentX 2400MHz - Samsung 500GB - Samsung 1TB - Western Digital 1TB - Asus Xonar Essence STX - Bitfenix Ghost - BenQ XL2410T
Szmata
Posts: 7
Joined: 2011-10-31 23:48:00

Re: Problem med ny dator!

Post by Szmata »

Hunter wrote:Minnesproblem? eller kanske värmeproblem?
Det kan ju knappast vara att jag har för lite minne, 8GB borde väll ses som en standard. Och om det är problem med dem är ju också lite svårt att säga då diagnotiseringsverktygen sa att det inte var några problem, fast det skulle det ju fortfarande kunna vara.

Värmeproblem skulle nog vara det sista jag skulle tro, anser mig ha en tillräckligt bra kylning för denna datorn!
Dock så kan jag säga att processorns temperatur har gått från stadiga 42C -> 47-52C i MSI's BIOS och varför vet jag inte.
Szmata
Posts: 7
Joined: 2011-10-31 23:48:00

Re: Problem med ny dator!

Post by Szmata »

Image

CPU Temperaturen i Core Temp
Szmata
Posts: 7
Joined: 2011-10-31 23:48:00

Re: Problem med ny dator!

Post by Szmata »

Datorn frös, gick i bluescreen och crashade idag igen.
På bluescreen så stod det att jag ska kolla att all hårdvara är korrekt installerade. Har inte rört någonting sedan jag satte ihop datorn och det funkade fint i 28 dagar.
User avatar
Hunter
Posts: 835
Joined: 2006-05-01 13:04:19
Location: Västervik

Re: Problem med ny dator!

Post by Hunter »

Szmata wrote:
Hunter wrote:Minnesproblem? eller kanske värmeproblem?
Det kan ju knappast vara att jag har för lite minne, 8GB borde väll ses som en standard. Och om det är problem med dem är ju också lite svårt att säga då diagnotiseringsverktygen sa att det inte var några problem, fast det skulle det ju fortfarande kunna vara.

Värmeproblem skulle nog vara det sista jag skulle tro, anser mig ha en tillräckligt bra kylning för denna datorn!
Dock så kan jag säga att processorns temperatur har gått från stadiga 42C -> 47-52C i MSI's BIOS och varför vet jag inte.

Det va inte det jag menade, att det var för lite. Minnen kan gå sönder. Testa med Memtest86+. Blåskärm kan också bli på grund av drivrutiner
AMD Vishera FX-8350@4.5GHz - Asus Crosshair V Formula-Z (AM3+) - Sapphire R9 290 4GB - 8GB G.Skill TridentX 2400MHz - Samsung 500GB - Samsung 1TB - Western Digital 1TB - Asus Xonar Essence STX - Bitfenix Ghost - BenQ XL2410T
Szmata
Posts: 7
Joined: 2011-10-31 23:48:00

Re: Problem med ny dator!

Post by Szmata »

Skrev att jag har testat med Memtest. I vilket fall så trodde jag att problemet var löst men nu kraschade den igen. Blue screen -> krash -> går inte att starta upp. Gick in i bioset och märkte att bioset ändrade boot prioriteten på mina hårddiskar efter den kraschen, satte SSD disken som först igen och då startar den upp. Vad är det som kan orsaka detta?
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Re: Problem med ny dator!

Post by mkk »

Något liknande kan hänta ifall SSD-disken kraschar och moderkortet sedan inte hittar den vid omstart. Ifall det är fallet så är det nog den vanligt förekommande Sandforce-buggen. Uppdatera till senaste firmware i så fall.
Tyst dator: i5-3570K @ 4.1GHz, HR-02 Macho, Sapphire HD7950 boost, MSI Z77A-G45, Fractal Design Define R4 chassi, medföljande fläktar som insug och TY-140 som utblås, 2st SSD + 1st Seagate 4TB. Seasonic X-650.
User avatar
Hunter
Posts: 835
Joined: 2006-05-01 13:04:19
Location: Västervik

Re: Problem med ny dator!

Post by Hunter »

Szmata wrote:Skrev att jag har testat med Memtest. I vilket fall så trodde jag att problemet var löst men nu kraschade den igen. Blue screen -> krash -> går inte att starta upp. Gick in i bioset och märkte att bioset ändrade boot prioriteten på mina hårddiskar efter den kraschen, satte SSD disken som först igen och då startar den upp. Vad är det som kan orsaka detta?

Sorry, jag missade tydligen att du skrivit memtest. Om det inte är det som mkk skriver, kan du tala om vad för nätdel du kör med? inte för att jag tror du köpt nåt skit när resten är bra komponenter
AMD Vishera FX-8350@4.5GHz - Asus Crosshair V Formula-Z (AM3+) - Sapphire R9 290 4GB - 8GB G.Skill TridentX 2400MHz - Samsung 500GB - Samsung 1TB - Western Digital 1TB - Asus Xonar Essence STX - Bitfenix Ghost - BenQ XL2410T
Szmata
Posts: 7
Joined: 2011-10-31 23:48:00

Re: Problem med ny dator!

Post by Szmata »

mkk wrote:Något liknande kan hänta ifall SSD-disken kraschar och moderkortet sedan inte hittar den vid omstart. Ifall det är fallet så är det nog den vanligt förekommande Sandforce-buggen. Uppdatera till senaste firmware i så fall.
Förlåt för de sena svaren. Det går inte att uppdatera SSD disken när det ligger ett OS på den. Kanske ska koppla in till en annan dator och uppdatera den? Blir väll också tvungen att formatera disken efteråt?
Hunter wrote:
Szmata wrote:Skrev att jag har testat med Memtest. I vilket fall så trodde jag att problemet var löst men nu kraschade den igen. Blue screen -> krash -> går inte att starta upp. Gick in i bioset och märkte att bioset ändrade boot prioriteten på mina hårddiskar efter den kraschen, satte SSD disken som först igen och då startar den upp. Vad är det som kan orsaka detta?

Sorry, jag missade tydligen att du skrivit memtest. Om det inte är det som mkk skriver, kan du tala om vad för nätdel du kör med? inte för att jag tror du köpt nåt skit när resten är bra komponenter
http://www.inet.se/artikel/6900362/xfx- ... -80-bronze - Jag har en kompis som vi byggde exakt en likadan dator till och han har inga problem med att sin dator kraschar. Han sitter Förövrigt på ett 700W aggregat.

Jag har fortfarande inte skickat in mina minnen till inet för att få nya utan skaffade ett annat par. Datorn kraschar inte lika ofta men det händer fortfarande att den fryser fast, blue screen och därefter stänger ner sig själv och jag kan inte förstå varför. Om det nu skulle evara så att SSD disken verkligen behöver denna firmware uppdatering, hur kommer det sig då att datorn var helt okej den första månaden men ska först börja krångla senare? Har en känsla att det är något annat än SSD disken..
Post Reply