Ny Dator Stanger av sig sjalv/overhettning?

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
User avatar
phonak
Posts: 810
Joined: 2004-12-16 18:53:39
Location: Silicon Valley

Ny Dator Stanger av sig sjalv/overhettning?

Post by phonak »

Min svarfars dator har borjat krangla, och han fragade mig om jag visste vad som kunde vara fel. Enligt de uppgifter jag har fatt sa har datorn flera ganger stangt av sig sjalv efter ungefar 30 minuters normalt anvandande(browsing, mindre program). Vid vissa tillfallen har han inte heller kunnat starta datorn direkt efter, utan har fatt vanta lite innan den startar igen.

Enligt mig later det som att datorn blir overhettad och darfor stanger darfor av sig. Fragan nu ar vilken del som mest troligen kranglar. Jag har ocksa hort att samma problem kan uppsta om natdelen inte ar tillrackligt bra. Tankar om det?

Datorn ar kopt fran HP for mindre an ett halvar sedan och innehaller vad jag vet:
Intel Core i7 2.67Ghz
nVidia GeForce 9800 GT
8GB RAM
Tyvarr sa vet jag inte vad han har for moderkort eller natdel for tillfallet.

Enligt speedtest sa var temperaturen pa CPU'n runt 70 grader C, och GPU'n runt 77 grader C. Detta var efter att jag startat upp datorn fran sovande lage. Det later ganska hogt enligt mig, tankar kring det? Kan det vara sa enkelt som ny kylpasta eller ny flakt till CPU'n?

Tack
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Re: Ny Dator Stanger av sig sjalv/overhettning?

Post by mkk »

Det låter inte så sannolikt att det ska vara något relativt enkelt problem utan ni får nog skicka in den på garantiservice. Troligen någon komponent som är dålig, kanske på moderkortet. Temperaturerna kan sägas vara något höga men inte så att de skall leda till dessa symptom.
Tyst dator: i5-3570K @ 4.1GHz, HR-02 Macho, Sapphire HD7950 boost, MSI Z77A-G45, Fractal Design Define R4 chassi, medföljande fläktar som insug och TY-140 som utblås, 2st SSD + 1st Seagate 4TB. Seasonic X-650.
User avatar
phonak
Posts: 810
Joined: 2004-12-16 18:53:39
Location: Silicon Valley

Re: Ny Dator Stanger av sig sjalv/overhettning?

Post by phonak »

Jag har gjort lite research och tydligen ar det ett problem som ar valdigt vanligt med den har datorn/moderkortet. Vad jag har last sa har folk fatt vanta i over en manad for att fa datorn utbytt mot en ny, och problemet kan lika garna komma tillbaka da det ar samma moderkort. Kan nagon rekomendera ett moderkort for en i7 920 processor? Helst billig da jag forst och framst vill testa om det ar moderkortet som ligger bakom problemen.
User avatar
phonak
Posts: 810
Joined: 2004-12-16 18:53:39
Location: Silicon Valley

Re: Ny Dator Stanger av sig sjalv/overhettning?

Post by phonak »

Jag hade fatt fel uppgifter. Tydligen sa ar det bara skarmen som stanger av sig, medans datorn fortfarande ar pa. Fortfarande inget jag kan fixa sjalv?
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Re: Ny Dator Stanger av sig sjalv/overhettning?

Post by mkk »

Kan vara värt att prova med ett annat grafikkort i så fall, eller för all del en annan skärm om det finns någon i närheten. 9800GT är så gammaldags att den kanske inte har HDMI-kontakt, i vilket fall man kunde provat att köra den på en platt-TV om ingen annan datorskärm finns tillgänglig.
Tyst dator: i5-3570K @ 4.1GHz, HR-02 Macho, Sapphire HD7950 boost, MSI Z77A-G45, Fractal Design Define R4 chassi, medföljande fläktar som insug och TY-140 som utblås, 2st SSD + 1st Seagate 4TB. Seasonic X-650.
User avatar
walliski
Posts: 1432
Joined: 2005-07-15 16:30:21
Location: Finland

Re: Ny Dator Stanger av sig sjalv/overhettning?

Post by walliski »

Vet inte vad HP har för policy på deras datorer, men när jag tidigare haft en färdigt ihopsatt dator, så har garantin farit när man öppnat lådan... Värt att tänka på.
Här var det tomt...
Post Reply