Problem med att boota OS från ny Samsung 840 EVO SSD

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
User avatar
Mörkrets Furste
Posts: 28
Joined: 2006-10-21 15:10:36

Problem med att boota OS från ny Samsung 840 EVO SSD

Post by Mörkrets Furste »

Jag tänkte uppgradera min dator med en ny SSD (för operativsystemet) för att förhoppningsvis kunna få ut ett par års användning till ur den. Jag köpte en Samsung 840 EVO och gjorde en ren installation av Vista på den, dock med det gamla operativsystemet kvar på den ursprungliga HDDn.
Problemet jag upptäckte var att när jag kopplar ur den gamla HDDn så kan datorn inte boota den nya Vista installationen från SSDn, jag får bara en "DISK BOOT FAILURE, INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER"-varning. Men om jag åter kopplar i HDDn så får jag möjligheten att utan några som helst problem välja mellan det nya och gamla operativsystemet.
Att stoppa i skivan i läsaren och trycka Enter ger inga lösningar. Jag har provat alla SATA-kopplingar som finns, nya kablar och att koppla ur alla andra enheter som använder SATA. Jag har ändrat bootordning i BIOS utan effekt. Både BIOS, POST och Windows har registrerat att SSDn finns och fungerar som den ska.
Det enda jag kunnat tänka mig att kanske moderkortet är för gammalt för att stödja en SSD, men i så fall tycker jag inte att den borde kunna hitta den ens om man har två tillgängliga OS.
Är det någon som har stött på liknande problem eller kanske har något råd om hur jag borde gå tillväga?

Jag kör på en (i dagsläget uråldrig) dator bestående av:
Windows Vista Home Premium x64
Gigabyte GA-X38-DQ6 moderkort
Intel Core 2 Quad Q6600 2,40 GHz CPU
NVidia GeForce 560Ti 1 GB
8 GB DDR2 ramminne
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Re: Problem med att boota OS från ny Samsung 840 EVO SSD

Post by mkk »

Det som hänt är säkert att den gamla disken låg först i boot-prioritet samtidigt som Windows installerades på SSD'n, varför Windows behöll den gamla disken som boot-disk. Lösningen är att antingen installera om Windows med SSD'n först i listan, eller för enkelhetens skull samtidigt som endast just den disken är inkopplad. Eller så fixar man till själva boot-delen på SSD-disken. Det finns flera metoder för det, på tiden när jag körde Vista fanns det gratis program som hette något i stil med VistaBootPro men det verkar kosta pengar numer vad jag kan se med en snabb slagning. Det går förståss att fixa manuellt också, finns nog guider för det någonstans. ;)
Tyst dator: i5-3570K @ 4.1GHz, HR-02 Macho, Sapphire HD7950 boost, MSI Z77A-G45, Fractal Design Define R4 chassi, medföljande fläktar som insug och TY-140 som utblås, 2st SSD + 1st Seagate 4TB. Seasonic X-650.
User avatar
Mörkrets Furste
Posts: 28
Joined: 2006-10-21 15:10:36

Re: Problem med att boota OS från ny Samsung 840 EVO SSD

Post by Mörkrets Furste »

Tack så mycket. Plockade loss allt utom SSDn och installerade om Windows, och nu flyter det på som det ska. Nu återstår bara jobbet att fixa alla program, drivrutiner och allt det andra tråkiga jobbet.
Post Reply