Alina Systems

Forum för presentation och åsikter om datorbutiker.
Post Reply
User avatar
Jonas Axman
Übertomte
Posts: 8138
Joined: 2002-02-13 22:25:41
Location: Göteborg
Contact:

Alina Systems

Post by Jonas Axman »

Namn:
Alina Systems

Beskrivning:
Ej angivet

Övrigt:
Ej angivet

Adress:
http://www.alina.se

Skriven av:
64bits
"I have come here to chew bubblegum and kick ass"
"... and I am all out of bubblegum"
User avatar
Hein
Posts: 1291
Joined: 2002-03-09 19:38:38
Location: Norrland
Contact:

Post by Hein »

Riktig, riktig, RIKTIGT dålig service.. rent ut sagt förjävlig dålig service.

Skulle köpa en mus, var en beställningsvara så de beställde den (En MS IE 4.0 med sladd)

Sen då efter en vecka går jag till butiken och ser om den kommit in och visst har den det.

Grejen är att det är en mus som är trådlös...

Då så orkar jag inte att vänta yttligare ett par veckor så jag kräver att få pengarna tillbaks för att visa goodwill (pga deras klanteri)..
Men det kan de inte, då ber jag att få prata med chefen, de ringer upp han och jag berättar som det är...

Då säger han att det är jag som har beställt den där musen utan sladd fast det var chefen själv som hade gjort beställningen (MED sladd, tom han stod och sa när han beställde en med sladd att med sladd är bättre än trådlös) i butiken.. efter några svordomar så gick han med på det och sen dess har jag inte satt min fot där igen...

Detta var butiken i Östersund.
. .. ... .... ..... ...... ....... ....... ..........
JanMkalle
Posts: 1
Joined: 2004-09-18 1:05:47

Svårt att tro

Post by JanMkalle »

?!? Jag har varit och handlat minne tidigare och varit strul med minnet. Men de har aldrig strulat till det. Jag fick utbytes och funkar klockrent. Jag tror att du har uppget fel info till dom och du har svårt att tro att du har gjort det. Dom är faktiskt rätt så kunniga. Jag ringde 1 vecka innan dom öppna i Östersund och kolla om dom kan sin sak i Uppsala. Jag måste säga att de är det bästa jag har stött på.

MVH, Jan K
Pellen
Posts: 3
Joined: 2004-09-19 16:15:04
Location: Pellen

Dyrt

Post by Pellen »

Intel Pentium 4, 3.6GHz 800/1MB (till S775) kostar på Alina (Uppsala) 7 200:-
Hittade sammawww.butik.it för 4245:-

Behöver man säga mera??
/Pellen
User avatar
Hein
Posts: 1291
Joined: 2002-03-09 19:38:38
Location: Norrland
Contact:

Re: Svårt att tro

Post by Hein »

JanMkalle wrote:Jag tror att du har uppget fel info till dom
...
Dom är faktiskt rätt så kunniga
Jobbar du på Alina ? (en braskens?) med tanke på att du har bara gjort 1 post och det är denna och du säger emot mig ?

Hur kan man uppge fel info om man säger "Jag vill ha ... med sladd".
Och jag är nog mer kunnig än någon annan som jobbar där. (I Östersund)

(Admins.. snälla ta ej bort denna post, ser inte detta som onödig info)
. .. ... .... ..... ...... ....... ....... ..........
User avatar
reggaelover
Posts: 243
Joined: 2005-02-13 23:45:15
Location: Enköping
Contact:

Post by reggaelover »

Har vart inne på Alina par gånger och tycker dom har kass service och kassa grejor till enormt höga priser.
Klasspolaren köpte en dator därifrån för 12500 kr utan skärm och allt tillbehör. kollade vad den gick för och kan säga de var ju katastrofalt dålig prestanda tanke på att de laggar på cs 1.6 om man ska köra högsta upplösning.
Sen har farsan köpt 2 datorer till företaget och båda hårddiskarna gick sönder efter par månader, och inga nya fick man heller. Dom sa att han hade hanterat dom dåligt. Lite svårt att hantera en hårddisk dåligt när den sitter fast på datorn som har stått på samma plats hela tiden.

OBS Handla inte på Alina.
[Antec Sonata Piano 380W][P4 HT 3.2GHZ@3.6GHZ][Abit AA8 DURAMAX][2x512 Kingston 533MHZ@602MHZ][MSI GeForce 6600 PCIe 256MB 1000MHZ@1300MHZ][Samsung DVD+-RW][Maxtor 200GB][Maxtor 250GB USB 2.0]
mattlos
Posts: 905
Joined: 2004-09-17 11:32:02
Location: Knorrköping

Post by mattlos »

Jag har aldrig haft några problem med alina ( Norrköping ). Inget har gått sönder så hur dom är med reparationer och sånt vet jag inte ännu.
User avatar
antepante91
Posts: 43
Joined: 2005-04-26 7:56:29

Post by antepante91 »

En kompis till mig skule köpa ett paket dvd-skivor där.
Kassörskan lägger dem i påsen och säger här har du....
När han kommer hem upptäcker han att han inte få dvd utan cd skivor
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

antepante91 wrote:En kompis till mig skule köpa ett paket dvd-skivor där.
Kassörskan lägger dem i påsen och säger här har du....
När han kommer hem upptäcker han att han inte få dvd utan cd skivor
Misstag kan alla göra, det som är intressant är att veta hur det gick med returen, om dom bråkade nåt eller om dom insåg sitt misstag och rättade till det.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
antepante91
Posts: 43
Joined: 2005-04-26 7:56:29

Post by antepante91 »

Ghlargh wrote:
antepante91 wrote:En kompis till mig skule köpa ett paket dvd-skivor där.
Kassörskan lägger dem i påsen och säger här har du....
När han kommer hem upptäcker han att han inte få dvd utan cd skivor
Misstag kan alla göra, det som är intressant är att veta hur det gick med returen, om dom bråkade nåt eller om dom insåg sitt misstag och rättade till det.
Jag tror som tur är att han fick byta men ändå....

Jag kom förresten på en annan grej:
Jag var där med en kompis på en utförsälningsdag och fick syn på ett väldigt bra erbjudande på en dator. Jag pratar lite med en kille och frågar om jag kan få låna telefonen för att höra med farsan. När jag kommer tillbaka får jag höra att han sållt slut på de tre sista.
AndreasC
Posts: 495
Joined: 2002-03-09 0:00:00
Location: Norrköping

Post by AndreasC »

Har inga större erfarenheter av dem men för att säga något negativt så är ju priserna inget att hurra för. Rena rånet på det mesta. Allt jag kollat på deras hemsida och även i butiken i Norrköping har varit bra mycket dyrare än andra. Inte en enda produkt som jag kollat upp hos dem har jag sett dyrare någon annanstans. Det är säkert.

Dessutom har det som jag velat köpa där, typ smågrejer som man tycker de ska ha hemma, varit beställningsvaror. Tycker inte om den stilen. När man kommer och ska köpa något så ska det väl finnas. Ska väl inte behöva vänta en vecka på en sketen kabel eller något sådant.

Kan inte säga så mycket mer om dem eftersom detta är den enda kontakten och erfarenheten jag haft med dem.

Förövrigt fattar jag inte hur de kan överleva med de priserna, folk väljer naturligtvis billigare alternativ, om de är prismedvetna det vill säga.
* Den man ligger med får bädda. * Har man slagit yxan i båten får man ro som fan. * Man ska inte kasta spjut i radhus.
* Liten stuga kallas ofta stort dass. * Man ska inte ropa Hej för än man är igenom bäckenet.
mattlos
Posts: 905
Joined: 2004-09-17 11:32:02
Location: Knorrköping

Post by mattlos »

AndreasC wrote:Har inga större erfarenheter av dem men för att säga något negativt så är ju priserna inget att hurra för. Rena rånet på det mesta. Allt jag kollat på deras hemsida och även i butiken i Norrköping har varit bra mycket dyrare än andra. Inte en enda produkt som jag kollat upp hos dem har jag sett dyrare någon annanstans. Det är säkert.

Dessutom har det som jag velat köpa där, typ smågrejer som man tycker de ska ha hemma, varit beställningsvaror. Tycker inte om den stilen. När man kommer och ska köpa något så ska det väl finnas. Ska väl inte behöva vänta en vecka på en sketen kabel eller något sådant.

Kan inte säga så mycket mer om dem eftersom detta är den enda kontakten och erfarenheten jag haft med dem.

Förövrigt fattar jag inte hur de kan överleva med de priserna, folk väljer naturligtvis billigare alternativ, om de är prismedvetna det vill säga.
Det är dyrare att handla lokalt. Blir kanske dyrare men enklare om det är något problem eller nån trasig del att åka tillbaka till affären och inte skicka på posten och tjafs. Jag handlar bara skivor och nån hårddisk ibland lokalt för det blir billigast men "dyrare" saker köper jag på nätet.
User avatar
Aver
Posts: 66
Joined: 2005-07-12 13:27:17
Location: Karlstad

Post by Aver »

9495:- för en maskin med ett kraftfullare grafikkort(fx6200, 128mb).
Tycker mest det verkar vara inte fullt så prisvärda produkter.
Live
Posts: 4
Joined: 2002-10-01 15:10:48

Post by Live »

Alina Systems är ACP (Alien Computer Parts) "syskon" butik dvs. samma ägare och samma sortiment. Olika priser och service dock.
edza
Posts: 121
Joined: 2004-11-28 1:16:13
Location: Uppsala
Contact:

Post by edza »

Har köpt ett par småsaker hos alina i uppsala, tycker de verkat trevliga och kunniga. Lite dyrare än på internet givetvis, men ändå bättre koll och priser än de "riktigt lokala" affärerna.
Köpte föresten ett par fläktar till ett riktigt bra pris. Har även lyckats pruta lite när jag köpte ett par saker samtidigt. Om lyckads med detta blir det just inte dyrare än på nätet om man räknar in frakt och tiden det tar att fråga saker vi email.
Med andra ord en affär som rekommenderas, även om jag inte köpt nån hel dator eller behövt reklamera nått och alltså inte har erfarenhet av deras support.
AMD Athlon 64 2800+ 1.8 GHz, AC freezer 64 pro| MSI K8N NEO FSR nForce3 250GB S754 | Sapphire Radeon 9600XT Atlantis 128MB | 2x OCZ400512PH
- www.edza.tk -
Kasken
Posts: 18
Joined: 2006-01-09 2:17:32

Post by Kasken »

Alina har jag en hel del erfarenhet av, tyvärr

Det hela började med att jag och jobbarkompisen köpte hem-pc genom jobet hos dom för 3 år sen.....

Vi är båda 2 rätt intresserade (och kunniga till viss del) av datorer så vi slog på stort o höll inte tillbaka mycket vid komponent val utan tog det "näst värsta" av allt, specen var följande: Gigabyte P4 titan MB, P4 2,8ghz cpu, 1024mb 800mhz RAMBUS minnen, Radeon 9700 pro. Tänk på att det här är över 3 år sedan nu, visst är detta stenålders grejer idag, men för 3 år sedan... Bara RAMBUS minnena gick på över 8000 om jag minns rätt. Totalt med allt krimskrams runtomkring såsom skrivare, scanner, skärm, osv gick paketen på runt 40,000 styck.

Eftersom det rörde sig om en hel del pengar så teckande vi den absolut värsta försäkringen som erbjöds, i klartext så innebar den att VAD som än händer o HUR det än händer så är det bara att klampa in o kasta upp skiten på disken så lagas/byts det utan kostnad under de 3 åren som vi betalade på dom.

Med facit i hand så kan man ju lätt konstatera att satsningen på svindyra (men toksnabba) RAMBUS minnena har vållat den mesta huvudvärken, totalt sett har jag under dessa 3 år fått inte mindre än 20 stickor utbytta på försäkringen.

Ok, men butiksrecension var det ju... De första 6 månaderna var jag inne med burken o bytte minnen "stup i kvarten" minst en gång i månaden och det gick helt smärtfritt, visst nån gång hade de inte dom hemma på hyllan o jag blev utan dator 2-3dar men det är inom ramarna tycker jag. Men som sagt det var aldrig några bekymmer med supporten på den tiden, kanske eftersom dom började känna igen mig efter ett tag :)

Efter de första 6 månaderna slutade minnena gå åt skogen titt som tätt, tror det gick minst 1 år innan det var dags igen, och det är nu som problemen började.... Killen som jag haft mest kontakt med på Alina förut hade nu slutat så nu var det 1000 frågor plus en massa telefon samtal som gällde innan dom ens tog emot burken, men det löste sig till slut iaf.

För omkring 6 månader sedan, allså ca 4 månader innan garantitiden/avbetalningen gick ut stendog min burk, en vacker dag när jag komer hem o skulle trycka igång den så hände ingenting ( visade sig senare att det var nått i nätagget som pajat och det slog ut även moderkortet ). Jahå, tänkte jag o körde ner till Alina, nu vart det 1000 frågor o nästan lika många telefon samltal igen för att reda ut vem jag var o vad dom skulle göra med min burk. Det slutade med att dom tog emot den o skulle kolla upp vad som var galet o jag skulle få besked inom ett par dagar...
En vecka senare hade jag inte hört nått så jag ringde dom för att kolla vad som händer, får till svar att det är nät agget o MB som behöver bytas och att det kommer ta ytterligare en vecka att få hem grejer till det.
Visst säger jag, men sätt för guds skull inte i ett MB för RAMBUS minnen igen (jag har ju ingen lust att betala dessa själv om dom ska förtsätta gå sönder i samma takt), fick till svar att det skulle han kolla upp om det gick att göra så.

En vecka senare har jag igen inte hört något utan ringer för att se vad som händer. Nu får jag till svar att eftersom jag ville ha ett annat MB så tar det änu längre tid eftersom dom måste besälla hem det, kommer ta nån vecka till...

Ytterligare en vecka senare ringer jag dom igen, 3 veckor utan dator nu. Får till svar att allt har kommit hem men dom har mycke att göra o har inte haft tid att plocka ihop den. Nu blev jag förbannad o sa att jag skulle komma o hämta den imorrn efter jobbet, då lugnade han mig med att det inte skulle ta mer än 2-3 dar innan den var klar. Visst, det får väll gå då tänkte jag....

Efter ytterligare 5 dar ringer jag igen (observera att dom inte ringt mig en ända gång än, alltid jag som ringt dom) o frågar hur det går. Får till svar att den blir helt säkert färdig tills imorgon... Visst, går kommer jag in o hämtar den imorrn då säger jag då.. Du är välkommen får jag till svar.

Dagen efter åker jag ner till dom, burken står där med nytt MB, nya minnen, nytt nätagg provkörd och redo, nästan 4 veckor på dagen sedan jag lämnade in den. Jag förväntar mig en ordentlig ursäkt för att det tagit så lång tid och att aldrig nån ringt mig utan jag hela tiden fått ringa dom o tjatat... istället slänger dom upp en räkning på nästan 5000:-
Givetvis blir jag förbannad o frågar vad faan han menar. Får till svar att försäkringen inte gäller dittan o dattan bla bla bla, hade blixten slagit ner i den hade förs gällt men det har den ju inte bla bla bla... Jag sansar mig o förklara lungt o tydligt vad för typ av försäkring jag tecknat på den o får till svar att en sånn försäkring finns inte o har aldrig funnits, finns ingen försäkring i världen som täcker så mycket osv osv....
Ringer hem till polarn med samma dator o ber honom läsa ordagrant vad som står i våra förs papper, men försäljaren skakar bara på huvudet o säger att det stämmer inte, han som sålt oss försäkringen har ljugit, nån sånn försäkring har aldrig sålts av Alina. Han är även allmänt otrevlig o spydig under detta samtal.

Det hela slutar med att jag kontaktar huvudkontoret i Uppsala o drar hela historien, ger dom mina uppgifter o får som svar att givetvis har jag rätt, jag har ju deras värsta försäkring som täcker allt oavsett vad som hänt o hur det hänt, han förstår inte vad dom nere hos oss bråkar om....
Sen drar jag också hela historien om att det tagit väldigt lång tid och att dom aldrig under hela den tiden ringt mig, jag har alltid ringt dom. Jag får en del svordommar till svar o frågan om han kan ringa tillbaks till mig om nån timme... visst säger jag.
Runt 30min senare ringer han upp o ber om ursäkt för allt som hänt, jag har fått vänta på tok för länge, fått tok på för lite information om vad som händer med min dator och givetvis ska försäkringen täcka allt utan snack. Och så ber han mig att inte hämta ut den förens dagen därpå för han har sagt åt dom att stoppa i lite mer godis i burken som kompensation för det inträffade.

Dagen därpå åker jag in till dom o nu är det en helt annan stämmning ( annan säljare också för den delen) nu sitter det 2gb minne i den också :)

Jag tar datorn och åker hem, lättad över att iaf få tillbaks den, har ju nu vart utan dator i över 4 veckor. Den funkar kanon i 2-3 veckor sen börjar blåskärmarna o CTD igen, slänger i minnestestet o konstaterar minnesfel åter igen, åker in med burken direkt. Ska få besked dagen därpå och mycke riktigt ringer dom också, dom har också konstaterat minnesfel o dom minnena finns hemma så jag kan hämta den senare på dagen. När jag kommer in för att hämta den så kastar dom åter igen upp en räkning på disken, jag förklarar att jag har försäkring som täcker det men får åter igen svaret att de inte har nån sånn försäkring. Nu blir jag redigt förbannad o drar hela historien som utspelat sig inte mer än 3 veckor sedan... Han hävdar fortfarande att sån försäkring inte finns o att jag ska betala. Då ringer jag huvudkontoret i Uppsala igen o drar hela historien, han där uppe bara skakar på huvet o undrar återigen va faan dom styr med här nere, han ber mig åka hem så att dom får tid på sig att reda ut det ordentligt. Nån timme senare ringer han från Uppsala o säger att jag kan åka in o hämta datorn, givetvis kostar det inget o han ber återigen om ursäkt för det inträffade.

Så för er som inte orkat läsa hela posten kommer här en sammanfattning: Deras huvudkontor i Uppsala är underbart o ha att göra med, snabba raka svar, dom ber om ursäkt när dom gjort fel o kompenserar för detta. Deras lokal kontor i Norrköping skulle jag inte pissa på om det brann dock, maken till dålig service får man leta efter, otrevlig o näsvis personal, tok långa väntertider och dom ringer aldrig när dom lovat, dom ringer inte alls föresten, man får alltid ringa dom o fråga vad som händer. Att dom försöker smita från en försäkring fastän man står där med den i svart på vitt sänker dom ännu längre ner i avgrunden i mina ögon.

Jag är faktiskt lättad över att min avbetalning/försäkring/support hos dom nu gått ut, jag sätter inte min for där igen, inte en ända krona till av mina pengar ska in där.

Tack för ordet.
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something.
User avatar
pgo_jim
Posts: 78
Joined: 2006-08-14 21:35:07
Location: uppsala

Post by pgo_jim »

var på alina kungshörnet, skulle köpa ny processor+moderkort, han tog då fram ett moderkort och jag som inte är så kunnig trodde att jag fått rätt då jag sa att jag ville ha en amd 64 x2 4200+, och ett moderkort med agp och pci platser ett fullstort moderkort då jag redan hadde ett vettigt grafikkort och inte hadde hur mkt pengar som helst, sen när ja gått ur butiken och kollar i kartongen äre ett m-atx och det vill jag absolut inte ha, för då missar jag 1 viktig pci plats(jag använder bla trådlöst nätverk ibland via pci och kontrollerkort för ide m.m)

går in och frågar vad det är frågan om får då höra av högsta hönset som tagit fram grejjerna att det var nödlösningen för att dom har inga kort me agp i fullstorlek, så ja lämnar tebaks allt för att det var inte m-atx ja kom dit för å köpa(moderkortet då) utan atx.. så då går ja till en annan i min mening bättre butik

- är även att alina i princip aldrig har något hemma då det står i dera saldo, har flera ggr fått höra att "det har våran tekniker precis tagit" (vilket låter väldigt konstigt att varje gång man ska ha något så äre alltid deras tekniker som tagit den enda sista dom hadde hemma)

det är min synpunkt på alina och ja kommer troligtvis undvika dom i fortsättningen
Min dator
Amd athlon 64 x2 4200+
Ati x800 gto 128mb agp
600gb+ hd
1024mb ram
User avatar
Hunter
Posts: 835
Joined: 2006-05-01 13:04:19
Location: Västervik

Re: Alina Systems

Post by Hunter »

Köpte för första gången därifrån förra veckan. Verkar trevliga och väldigt snabba. Kan bara säga tummen upp för den webbbutiken så här långt. Håller på att sätta ihop mitt nya Phenom II 955 system och jag kommer att beställa allt från Alina Systems
Post Reply