RETRO - Köpte en bärbar dator för 6 990 kr

Forum för råd angående köp eller sälj av dator, datordelar och annan teknik.
Post Reply
User avatar
ruva
Posts: 268
Joined: 2004-11-27 14:12:39

RETRO - Köpte en bärbar dator för 6 990 kr

Post by ruva »

Image

Tänkte här skriva om Asus Z92726LBH S800 TV (http://www.netonnet.se) vilken jag köpte på nyårsaftonen. Vad duger den till och är det riktigt klokt att köpa en bärbar för strax under 7 000 kronor?

Jag tror inte detta är en dator för den som tänkt spela spel. Men duger den till att surfa, använda Photoshop 7 och hur funkar den som HTPC, med Windows Mediacenter, till en Samsung HD-TV LCD med 1300 x 768 upplösning? Mitt svar är att dyrare bärbar dator behöver man inte i så fall.

Jag ska erkänna att jag var ganska skeptisk när jag fått hem den och inte öppnat lådan ännu. Celeron M 370 1.5GHz Processor., 512MB DDR PC 2700 minne och en 40GB (eg 36 GB) hårddisk som snurrar i makliga 4200 varv skrek inte ut en värstingdator precis. Jag tyckte också det tog lite tid att starta upp den första gången men efter att avinstallerat medföljande Norton Internet Security så gick det riktigt snabbt vid nästa uppstart. .

Själva installationen av Windows tog någon minut men sedan tar det ju tid att installera Windows uppdateringar som gjorts efter SP2 även om man har 6 MB bredband. Räkna med 2 timmar att komma igång om man även vill ha in tillägg från Winuppdate som DotNet mm. Annars har datorn redan de programmen till bränning och Dvd-tittande mm man behöver. Jag lade också in Photoshop 7, Office XP, Skype ip-telefon, Firefox, VCL och Real Alternative. Sist installera jag TV-programmet till det medföljande usb TV-kortet.

Hur funkar det då?

Jo det fungerar utmärkt. Fläkten är tyst och de program jag har i datorn fungerar utan problem. Till och med 3D omvandling i Photoshop av en 800x600 bild går på någon sekund. Sitter nu med 10 öppna fönster (Photoshop, Skype, Firefox, Word, Excell mm) och det flyter på utan problem.

Går datorn använda som en HTPC till platt-TV: n?

Det går alldeles utmärkt. Jag kopplade in TV-kortet, satte i VGA-kabeln i LCD Teven och drog in SPDIF-sladden till min hemmabioförstärkare. Jag tittade på okodad digital-tv utan problem. Fungerar perfekt med både timeshifting och vanlig inspelning. Det inbyggda grafikkortet klarar också min TV:s upplösning på 1360 x 768 i 60 Hz vilket jag tackade och bugade för. Och så är det en väldigt tyst HTPC. Även DivX gick utmärkt att spela och en DVD-skiva gav en bild som inte var märkbart sämre än från min stationär spelare. Jag experimenterade även med korta promotorfilmer i 720 p HD över nätverket och det bara flöt. Allt detta testande fortgick i någon timma med endast batteridrift. Det ni, jag tror spec. på 3 timmars batteridrift är lite i underkant av ASUS. Att ställa in olika lägen med prestanda eller användande av extern skärm är väldigt lätt genom snabbmenyer i verktygsfältet.

Hur är då datorns skärm?
Det är nu för kallt för utomhussurfande men inomhus är skärmen helt suverän. Klar, ljus, skarp bild som går att ställa i olika lägen från verktygsfältet. Widescreen är inte helt fel det heller. Med andra ord så gillar jag skärmen skarpt.

Vad tycker jag är dåligt med mitt köp
Det inbyggda trådlösa nätverkskortet verkar fungera sisådär. Signalstyrkan är varierande och inte jämn. Men eftersom jag inte tappar kontakten med routern får jag nog vara nöjd. Datorns inbyggda högtalare är heller inget att skryta med. Förfärligt burkigt ljud som gör att man stänger av ljudet helt och hållet. Outhärdligt är rätt ordet. Hade gärna gett 300 kr mer för uthärdligt ljud. Men med externa högtalare blir ljudet riktigt bra och genom SPDIFf -utgången helt fantastiskt. SPDIF-utgången finns gömd i hörlurs/högtalar-uttaget.

Summan blir:
Utmärkt dator för det priset som dock skulle kunna ha bättre inbyggt ljud. Spelar man inte och tycker om långa batteritider så räcker denna dator gott och väl. Jag blev väldigt förvånad över hur utmärkt den gick att använda som HTCP med medföljande digitala TV-kort. Ett fyndköp är mitt betyg.

Till slut:
Jag tog några skärmdumpar med testprogrammet cpu-z-131. Först en bild från min AMD 64 3500+ och sedan två från Asus Z9200.


http://www.patebosmedja.se/annat/1_amd_test.jpg
http://www.patebosmedja.se/annat/1_asus_test.jpg
http://www.patebosmedja.se/annat/2_asus_test.jpg
Last edited by ruva on 2014-09-20 8:50:57, edited 10 times in total.
Förr sa de alltid att det var bättre förr
User avatar
<skalman>
Posts: 2302
Joined: 2003-04-02 19:02:49

Post by <skalman> »

finfin recension =), då jag har varit i köpetankar efter en billig bärbar så var detta mycket intressant.
Stacker:X2 4200+/DFI ultra-D/1024mb/37gb raptor/7800gt/1TB
User avatar
ruva
Posts: 268
Joined: 2004-11-27 14:12:39

Post by ruva »

Det var trevligt att du tyckte så Skalman. Oftast har man ju en stationär dator att spela på så varför köpa en dyrare bärbar som är omordärn nästa år?
Förr sa de alltid att det var bättre förr
User avatar
ruva
Posts: 268
Joined: 2004-11-27 14:12:39

W-lan

Post by ruva »

Jag skev att w-lanet gjorde mig besviken men har nu testat datorn utomhus och räckvidden var faktist bättre än orginalkortet till routern. Så även om det går lite långsammare med det inbyggda lanet så är det stabilare.

Jag har nu då också testat skärmen utomhus och trotts reflektionerna från den vita snön syntes bilden klar och tydlig. Skärmen får då väl godkänd av mig.
Förr sa de alltid att det var bättre förr
User avatar
Illuwatar
Hedersbit
Posts: 2116
Joined: 2002-02-21 11:14:49
Location: Haninge
Contact:

Post by Illuwatar »

Varför inte göra en gästrecension - bärbart är det inte mycket av här och grovjobbet verkar vara gjort. Lite bilder, lite mer utfyllnadstext och tabeller och du har en recension.
Born to mod..
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid.
Quad Core - som fyrhjulsdrift för datorer: Du kommer alltid vidare även när det tar emot...
User avatar
ruva
Posts: 268
Joined: 2004-11-27 14:12:39

Post by ruva »

HTPC - Home Theater PC

Då har jag nu testat min Asus Z92726LBH S800 TV med Mediacenter 2005 Sv installerat. Det gick helt utmärkt fast det inte är den snabbaste HTPC:n man kan få tag på. Jag gjorde en dualboot på hårddiskens andra partition så jag har kvar originalinstallationen. Kör i vanliga fall med Showcenter 200 kopplat mellan min stationära dator med Pinnacle TV-kort som HTCP. Men ibland tycker jag det är kul att köra med MC så då bär jag upp denna bärbara dator och kör.

TV-kortet som medföljde hade MC inga problem med. Heller inga störningar med timeshift. Det flöt på som vatten i en rinnande bäck. Kanske inget för en villt klickande tonåring men inte så långsamt så det störde mig. Men då får man också ta med att jag inte installerade något virusprogram som kan sänka den värsta värstingdator.

Som HTCP är den rätt snygg i bokhyllan med sin smala silvriga form. Passar dock inte till en gammal TV då datorn inte har någon TV-out utan man får förlita sig på VGA utgången. I praktiken kan ni slänga ut DVD, Boxar mm och nöja er med en bärbar dator i rimligaste prisklassen + kanske en extern HD som HTPC - Home Theater PC. Men om ni nu inte hade tänkt att se betalkanalerna i boxerutbudet så glöm XP Mediecenter.
Last edited by ruva on 2006-01-12 7:55:31, edited 1 time in total.
Förr sa de alltid att det var bättre förr
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Post by GuessWho »

Bra minirecension.



Men HTCP ?
Är det någon hemmasnickrad förkortning? Du har skrivit det för många gånger/för frekvent för att det ska verka som en simpel felskriving.

Att använda datorn för hypertext caching känns inte som att det passar in i sammanhanget (HTCP).
HTPC känns som det passar in bättre i sammanhanget. Men med tanke på att du bara skrivit HTPC 1 gång och HTCP 9 gånger så undrar man lite lätt.
User avatar
ruva
Posts: 268
Joined: 2004-11-27 14:12:39

Post by ruva »

GuessWho wrote:Bra minirecension.



Men HTCP ?
Är det någon hemmasnickrad förkortning? Du har skrivit det för många gånger/för frekvent för att det ska verka som en simpel felskriving.

Att använda datorn för hypertext caching känns inte som att det passar in i sammanhanget (HTCP).
HTPC känns som det passar in bättre i sammanhanget. Men med tanke på att du bara skrivit HTPC 1 gång och HTCP 9 gånger så undrar man lite lätt.
Bra att du fattar att det ska vara HTPC (Home Theater PC) men jag skulle skrivit såhär om jag varit dig:
Snälla du, du har skrivit fel: HTPC heter det. Inte HTCP :)

Och jag hade då svarat:
Ojdå, så fel det kan bli ibland. Tack för påpekandet om mitt misserabla stavfel av förkortningen. Jag ska ändra det genast.

Fast lite ironi får jag ändå ta. så varsegod ;D

Om HD-TV

Mpg4 720p gick bra att titta på förutom något enstaka hack. 1080i däremot gick inte utan längre frysningar i bilden. Testade genonom 100 Mbit nätverk från två Raid 0 diskar.
Förr sa de alltid att det var bättre förr
User avatar
ruva
Posts: 268
Joined: 2004-11-27 14:12:39

Still Going

Post by ruva »

Min Asus den tickar fortfarande på och använder den mycket fast jag köpte en ator 17 tums bärbar dator med Nvidia 8800m GTX och saftig Intel Dual Core processor.

Asusen från 2006 är ju tyst och batterierna håller fortfarande långt över 2 timmar. Perfekt att använda till Webben och kraftfullare än en liten Atomdator.

Ursäkta att jag tog upp min gamla tråd men lite "vad hände sedan" kan ju vara kul och om någon söker en begagnad så rekommenderar jag detta märke.

Något som är trevligt är att senaste Ubuntu (8.10) numera fungerar felfritt på denna dator. Till och med WIFI-nätverkskortet går att köra för fullt. Fast en ganska ren installation av XP, utan virusprogram, flyter något bättre.
Förr sa de alltid att det var bättre förr
User avatar
ruva
Posts: 268
Joined: 2004-11-27 14:12:39

Re: RETRO - Köpte en bärbar dator för 6 990 kr

Post by ruva »

Va, 2012 och funkar fortfarande. Konstigt att hårddisken fortfarande pallar ;D
Gångjärnen till skärmen har gett upp men hade datorn ett tag som Ubunu Server i garderoben. Bytt den mot en NAS idag men det gamla jävulskapet till dator var snabbare. Tyvärr bootar den inte med stora hårddiskar i USB-porten så när jag startade om fick man rycka ur dem. Tröttnade på det till slut och har den nu som extradator med Ubuntu 8.04 desktop nyinstallerat. Högre version funkar inte med grafikkortet.

Batteriet håller fortfarande över en timma.
Förr sa de alltid att det var bättre förr
User avatar
ruva
Posts: 268
Joined: 2004-11-27 14:12:39

Re: RETRO - Köpte en bärbar dator för 6 990 kr

Post by ruva »

Nu 2014 och still going strong. Men tyvärr övergav Linux grafikdelen för många år sedan. Långsam, långsam numera men fungerar.
Förr sa de alltid att det var bättre förr
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Re: RETRO - Köpte en bärbar dator för 6 990 kr

Post by snigel »

Kul att du uppdaterar. Seglivad dator det där.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
ruva
Posts: 268
Joined: 2004-11-27 14:12:39

Re: RETRO - Köpte en bärbar dator för 6 990 kr

Post by ruva »

snigel wrote:Kul att du uppdaterar. Seglivad dator det där.
20-09-2014
Ja den lever fortfarande. Nu med Linux Mint och gav den till en tonåring med Autism i skolan (där jag arbetar) så att han kan spela kortspel på raserna. Otroligt nog har IT-avdelningen bestämt sig för att ta bort alla kortspel på skolans datorer. Obegripligt då ungarna ändå spelar flash-spel på nätet.

Något jag inte förstår är hur hårddisken fortfarande fungerar efter alla år. Långsam men stabil.
Förr sa de alltid att det var bättre förr
Post Reply