Bra eller Dålig?

Forum för råd angående köp eller sälj av dator, datordelar och annan teknik.
Post Reply
User avatar
AshTray
Posts: 2099
Joined: 2005-06-19 16:26:22

Bra eller Dålig?

Post by AshTray »

Hej, ja är helt ny på datorer och ska beställa en , men jag undrar om denna datorn är tillräcklig för at spela spel som doom3, half life 2, far cry, act of war osv osv.

Det jag tänkte mig är detta, säg vad ni skulle ändra osv, och jag vet inte om ljud och närverk finns i moderkortet , och vilken typ av minne ni rekommenderar till datan, för jag har inte en aning. Säg ärligt vad ni tycker , jag vill ogärna slänga bort mina surt förvärvade slantar på skit :) Tack! Något oklart så fråga bara....

Moderkort : Asus A8N-E, nForce4 Ultra, Socket-939, ATX, S-ATA, GbLAN, Ljud, PCI-Ex16
Processor AMD Athlon 64 3200+ 2.0GHz Socket 939, 512KB, BOXED m/fläkt
Minne: ???
Grafikkort: PowerColor Radeon 9800PRO AIW 128MB DDR AGP8X, leveras utan Fjärrkontroll, retai
Ljudkort : Finns i moderkortet?
Nätverkskort: Finns i moderkortet?
Hårddisk :Seagate Barracuda 7200.7 80GB SATA 8MB 7200RPM
DVD/CD :LG CD-spelare 52x (GCR-8523RBB) Svart Bulk
Chassi :Q-Tec Midi tower ATX L-MD, Silver Black L-Series, 350W Nätagg
Gigabyte GA-P55A-UD4 ♦ Intel Core i5-750 ♦ Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 2x2 Gb ♦ XFX Radeon HD 5850 Black Edition ♦ Samsung Spinpoint F3 1Tb ♦ Corsair TX Series 650W PSU ♦ Windows 7 Home Premium 64bit eng
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

Grafikkortet passar inte då det är AGP och det är PCI-E på moderkortet, och nätverkskort är inbyggt på moderkortet. Sen vidare skulle jag ta tagit en dvdbrännare.

Förresten köpråd.

*flyttar*
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Post by GuessWho »

Minnen, beror på vad du vill ha och hur mycket pengar du vill lägga...

Corsair ValueSelect och Kingston ValueRam är bra om man inte vill lägga för mycket pengar på minnet.

Men jag såg Corsair TWINX1024-3200C2 DDR för ett bra pris på komplett, det var inte så mycket dyrare än ValueSelect minnena, men är ur Corsairs XMS serie, som är bättre än ValueSelect.

Men sen så finns det olika bra minnen i XMS serien också, dessa är bättre än ovanstående:
Corsair TWINX1024-3200XL DDR
Corsair TWINX1024-3200XL - Samma minnen som länken ovan, fast på Datorbutiken och lite billigare)
...men kostar därefter.

Är det high end minnen man är ute efter så kan även OCZ och Geil vara värt att kika på.

Hursomheslt så är det en bra ide att börja med 2st 512MB minnen. 1024MB är en bra start. 2*512MB blir billigare än 1*1024MB. 512MB modulerna klarar vanligen av agressivare timings och högre klockfrekvenser än vad 1024MB modulerna gör, än så länge.


Moderkort.
Asus A8N-E är bra, men det kostar inte så mycket mer med ett Asus A8N-SLI istället. Då har du möjlighet att köra med dubbla nvidia grafikkort om du vill (man kan köpa ett grafikkort först och köpa till det andra senare). Men A8N-E är också bra, så om man inte vill köra SLI så kan man spara några hundralappar på att ta A8N-E istället för A8N-SLI.


Grafikkort
Som Elvenman sa. Du kan inte använda AGP grafikkort på det moderkortet. Du måste använda PCI Express istället.
Om du tar ett A8N-SLI moderkort och ett GeForce 6600GT så kan du senare köpa till ett till 6600GT och köra dem i SLI.
Ett 6600GT är nog det vettigaste att köra på, men om det måste vara ett Radeon (ATI) så blir det väl X700 eller något av de billigare X800 korten som är värt att satsa på.


Processor
ser bra ut

Hårddisk
Seagate Barracuda är bra, men varför inte en 120GB eller 160GB istället för en 80GB?

DVD/CD
Är den LG CD-spelaren någon du har sen tidigare? Annars är det bättre att ta en DVD brännare istället. Om du nu inte vill ha en brännare, så ta åtminstånde en DVD-ROM istället för en CD-ROM så att du åtminstånde kan läsa DVD skivor (DVD läsare/brännare kan läsa CD skivor, CD läsare/brännare kan inte läsa DVD skivor).

Chassi/nätagg
Är det inte Q-Tec som har ganska dåligt rykte för deras mindre bra kvalitet på nätagg?
Jag satte ett sånt här i en dator jag byggde ihop i en dator med ett Asus A8N-E moderkort. Det var ganska tyst av sig. :) Får det kosta ännu mer så kanske ett Tagan eller Hiper Type-R vara av intrese.
Sen själva chassit så är det bra om du tar ett där du kan ha både en 120mm fläkt fram och en 120mm fläkt bak. För att få hyfsat bra ventilation till en låg ljudnivå.
User avatar
AshTray
Posts: 2099
Joined: 2005-06-19 16:26:22

Post by AshTray »

OK tackar men ja kan inte spendera allt för mycket tyvärr, jag räknar med runt 5-6000 utan skärm tangentbord, mus osv.
Men jag tror ja tar AGP, för det blir billigare om ja såg rätt.
Men minnen, räcker det inte med 512 mb??
Systemkrav på spel brukar väl inte va mer än det eller?
Att det går att spela cd skivor på dvd visste ja inte, ja tackar för det!
Åså hårddisken, åter igen har ja inte allt för mycket pengar tyvärr, det måste räckatill andra grejjer också :)
Ok kan du tipsa om något bra men billigt chassi ( det behöver inte vara snyggt och heller inte så värst tyst) för jag har inte en aning.
Gigabyte GA-P55A-UD4 ♦ Intel Core i5-750 ♦ Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 2x2 Gb ♦ XFX Radeon HD 5850 Black Edition ♦ Samsung Spinpoint F3 1Tb ♦ Corsair TX Series 650W PSU ♦ Windows 7 Home Premium 64bit eng
Post Reply