Konica Minolta Dimage X1 eller Fujifilm FinePix Z1?

Forum för råd angående köp eller sälj av dator, datordelar och annan teknik.
Post Reply
User avatar
bupp2
Posts: 577
Joined: 2002-03-07 23:18:16
Location: Falun
Contact:

Konica Minolta Dimage X1 eller Fujifilm FinePix Z1?

Post by bupp2 »

Jag hade tänkt införskaffa en digitalkamera som man kan ha med sig när man åker någonstans och för lite "generell" fotografering, dvs så ställs inga jättehöga krav på bildkvaliten.

Det jag är ute efter är en så slimmad kamera som möjligt och efter några timmars googlande så upptäckte jag att det finns _många_ digitalkameror som har samma mått som ett vanligt kreditkort, just ett sånt jag är ute efter. :)

Om jag har fattat det rätt så är Konica Minolta Dimage X1 en väldigt bra kamera. 8 MegaPixel, "Anti-shake system" och grejer. Men enligt denna recension så är bildkvaliten inte så häpnadsväckande bra. Jag citerar:

"The image quality of its 8-megapixel Fine images was good, but not great. Outdoors it produced relatively sharp results, with the majority of our sample images being well exposed and showing good color saturation. The white balance and exposure systems did very well in a wide variety of lighting conditions. Noise levels were a little above average for a consumer digicam, and I noticed large amounts present in red subjects."

Dessutom:

"Shooting performance was below average for a camera in this class. From power up to first image captured measured about 3.5 seconds."

Annars så är den väl godkänd antar jag. Samples ->

Den andra kamera Fujifilm FinePix Z1 har "bara" 5.1 MegaPixel men är dock mycket snyggare. :) Negativt är att den använder det lite dyrare XD-Picture Card för datalagring.

Denna recension recension säger att den ger okej bilder men har en svag blixt, relativt kort batteritid och att högdetaljerade bilder inte blir så bra.

Frågan är vilken som är bäst? Finns det någon annan modell i prisklassen ~2500-4000 kr som är bättre? Helst ska den kosta _under_ 4000 kr. :)
<bupp2> Axman, vad gör du?
<Axman> bupp2, vet inte.
Post Reply