Snygg bärbar?

Forum för råd angående köp eller sälj av dator, datordelar och annan teknik.
Post Reply
Tysken77
Posts: 54
Joined: 2004-12-25 16:54:59

Snygg bärbar?

Post by Tysken77 »

Ska köpa en ny bärbar och tänkte höra vilka ni tycker är riktigt snygga?
Jag har lurat lite på bl.a Ferrari 4005 men även en del på Mac Powerbook eller annan Mac för dom är ju faktiskt riktigt snygga och vad jag förstått så är dom riktigt funktionabla med. Har dock ingen som helst erfarenhet av Mac så tips och råd mottages tacksamt.
Detsamma gäller Ferrarin, har ni några erfarenheter om den eller nån annan riktigt snygg bärbar så dela med er för guds skull 8)
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

Macbook pro är riktigt snygg, ferraridatorerna tror jag är utgående faktiskt.
Macen kan du ju dessutom köra windows på om den har intelprocessor, så egentligen behöver du inte ha några mackunskaper för att använda den, om du klarar av att installera några få macprogram för att möjliggöra windows då.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
Anzy
Posts: 2271
Joined: 2004-12-29 16:22:34
Location: Skellefteå

Post by Anzy »

Om du är intresserad av att betala x antal tusen överpris för utseende så, ja då är Acer Ferarri, Asus Lamborghini, MacBook Pro, LG P1/S1 eller kanske en Sony Vaio något för dig.
Har endast testat LG S1 utav dessa och den är riktigt grym både i utseende och prestanda. Bra byggkvalité, smarta lösningar som hdd lås, fingeravtrycksläsare m.m. Fin skärm på den senaste släppta updaterade S1:an med 1680 x 1050. Spelbar grafikprestanda med ett X1600 kort. Core Duo 2.16Ghz (har jag för mig det va eller en 2.0).
Tysken77
Posts: 54
Joined: 2004-12-25 16:54:59

Post by Tysken77 »

Anzy har du nån länk till en snygg S1 med dom finesser du talar om?
User avatar
Anzy
Posts: 2271
Joined: 2004-12-29 16:22:34
Location: Skellefteå

Post by Anzy »

Tysken77
Posts: 54
Joined: 2004-12-25 16:54:59

Post by Tysken77 »

Anzy wrote:Lång länk
Vet du vad det är som skiljer dom två modellerna åt?
Jag ser ju att det är annorluna processor och grafikkort men vad har det för praktisk betydelse, är dom båda bra och vad kostar respektive modell?
User avatar
Anzy
Posts: 2271
Joined: 2004-12-29 16:22:34
Location: Skellefteå

Post by Anzy »

Tysken77 wrote:Vet du vad det är som skiljer dom två modellerna åt?
Jag ser ju att det är annorluna processor och grafikkort men vad har det för praktisk betydelse, är dom båda bra och vad kostar respektive modell?
Skiljer vilka två modeller åt?
snigel wrote:Macbook pro är riktigt snygg, ferraridatorerna tror jag är utgående faktiskt.
Macen kan du ju dessutom köra windows på om den har intelprocessor, så egentligen behöver du inte ha några mackunskaper för att använda den, om du klarar av att installera några få macprogram för att möjliggöra windows då.
Så länge MacBook/MacBook Pro dras med stora värmeproblem så bör man avvakta köp av dessa.
Tysken77
Posts: 54
Joined: 2004-12-25 16:54:59

Post by Tysken77 »

Anzy wrote:
Tysken77 wrote:Vet du vad det är som skiljer dom två modellerna åt?
Jag ser ju att det är annorluna processor och grafikkort men vad har det för praktisk betydelse, är dom båda bra och vad kostar respektive modell?
Skiljer vilka två modeller åt?
I din länk kan man ju strax under texten välja modell i ett fönster.. Dom två modellerna menar jag, vad skiljer dom åt rent praktiskt och vad kostar respektive modell?

Den ena modellen heter S1-P2NUV och den andra heter S1-J2KFV.
User avatar
Anzy
Posts: 2271
Joined: 2004-12-29 16:22:34
Location: Skellefteå

Post by Anzy »

Tysken77 wrote:I din länk kan man ju strax under texten välja modell i ett fönster.. Dom två modellerna menar jag, vad skiljer dom åt rent praktiskt och vad kostar respektive modell?

Den ena modellen heter S1-P2NUV och den andra heter S1-J2KFV.
Kolla specen på båda och jämför? :P
Men huvudsakliga skillnaderna dom båda emellan är väl att det sitter en 1.8ghz och x1400 graffe i den billigare som kostar ca 17-18K.
Den större med 2,0ghz och x1600 kostar ca 21-22K.
User avatar
madr
Posts: 998
Joined: 2004-08-24 11:12:39
Contact:

Post by madr »

Toshiba Protege är litet lik Macbook pro till utseendet. Jag satt bredvid en sådan på tåget en gång, och den var iögonfallande lik min Powerbook.
antlion: 3,2 GHz i7 | 32GB | 180GB+120GB SSD SATA III | 2TB SATA III | Dell u2410 | GF 5600ti Arch linux + Win 7
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Anzy wrote:
snigel wrote:Macbook pro är riktigt snygg, ferraridatorerna tror jag är utgående faktiskt.
Macen kan du ju dessutom köra windows på om den har intelprocessor, så egentligen behöver du inte ha några mackunskaper för att använda den, om du klarar av att installera några få macprogram för att möjliggöra windows då.
Så länge MacBook/MacBook Pro dras med stora värmeproblem så bör man avvakta köp av dessa.
MacBook har inga värmeproblem.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

Anzy wrote: Men huvudsakliga skillnaderna dom båda emellan är väl att det sitter en 1.8ghz och x1400 graffe i den billigare som kostar ca 17-18K.
Den större med 2,0ghz och x1600 kostar ca 21-22K.
Hur mycket skillnad märker en vanlig användare av en sådan prestandaökning?
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
UUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUURGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAWR
User avatar
Anzy
Posts: 2271
Joined: 2004-12-29 16:22:34
Location: Skellefteå

Post by Anzy »

nem wrote:MacBook har inga värmeproblem.
Kanske söka och läsa några forumsinlägg på google i ämnet? :o
User avatar
Anzy
Posts: 2271
Joined: 2004-12-29 16:22:34
Location: Skellefteå

Post by Anzy »

Longstock wrote:
Anzy wrote: Men huvudsakliga skillnaderna dom båda emellan är väl att det sitter en 1.8ghz och x1400 graffe i den billigare som kostar ca 17-18K.
Den större med 2,0ghz och x1600 kostar ca 21-22K.
Hur mycket skillnad märker en vanlig användare av en sådan prestandaökning?
En vanlig Svensson märker nog inte så mycket skulle jag tro och den "mindre" varianten har jag oxå testat, och den går ju bla fint att lira WoW och Doom3 på så helt fel är den ju knappast!
Men, skillnaden mellan x1400 och x1600 är ca 2000p (3dmark05) mot ca 4000p.
Däremot så är inte prestandaskillnaden mellan 1.8 och 2.0ghz särskilt märkbar.
Hänger mest på minnesmängd. Har man 1GB så är det lungt.
SkogsCalle
Posts: 107
Joined: 2006-03-21 21:43:58

Post by SkogsCalle »

Såg precis att Dell har sänkt priset på sin XPS 1710, lägsta pris är nu 18500kr.
Synd att den har 17" skärm, den börjar blir prisvärd. Det är väl dollarfallet som gör det.
"Jag bor på Sturegatan så det är mening med vad jag säger"
User avatar
Anzy
Posts: 2271
Joined: 2004-12-29 16:22:34
Location: Skellefteå

Post by Anzy »

SkogsCalle wrote:Såg precis att Dell har sänkt priset på sin XPS 1710, lägsta pris är nu 18500kr.
Synd att den har 17" skärm, den börjar blir prisvärd. Det är väl dollarfallet som gör det.
Kanske mer beror på att intel sänkt priserna på prollarna(om dom nu hunnit gjort det?)...? Eller så kanske det är för att XPS 2010 introducerats.

Hur som hellst så är inte 1710 snygg för 5 öre..och med en vikt på 3.9Kg lite smått "mullig". ;D
SkogsCalle
Posts: 107
Joined: 2006-03-21 21:43:58

Post by SkogsCalle »

Anzy wrote:
SkogsCalle wrote:Såg precis att Dell har sänkt priset på sin XPS 1710, lägsta pris är nu 18500kr.
Synd att den har 17" skärm, den börjar blir prisvärd. Det är väl dollarfallet som gör det.
Kanske mer beror på att intel sänkt priserna på prollarna(om dom nu hunnit gjort det?)...? Eller så kanske det är för att XPS 2010 introducerats.

Hur som hellst så är inte 1710 snygg för 5 öre..och med en vikt på 3.9Kg lite smått "mullig". ;D
Smaken är som baken.
XPS 1710 är kanske lite mullig, jag går och hoppas på en XPS 1510.
"Jag bor på Sturegatan så det är mening med vad jag säger"
User avatar
Jonas Lundh
Hedersbit
Posts: 2513
Joined: 2002-03-07 22:43:22
Contact:

Post by Jonas Lundh »

nem wrote:MacBook har inga värmeproblem.
Jodå, den har samma problem som MBP. Jag vet folk som haft problem med den också. Men å andra sidan, min MBP har aldrig haft några problem som jag direkt kan härleda till temperaturen.
"One does not simply walk into the Signals and Systems exam. Its black gates are guarded by more than just exam guards. There is evil there that does not sleep."
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Lundh wrote:
nem wrote:MacBook har inga värmeproblem.
Jodå, den har samma problem som MBP. Jag vet folk som haft problem med den också. Men å andra sidan, min MBP har aldrig haft några problem som jag direkt kan härleda till temperaturen.
MacBook Pro har ett fel som gör att vissa exemplar blir alldeles för varma. Samma fel finns inte på MacBook.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
Jonas Lundh
Hedersbit
Posts: 2513
Joined: 2002-03-07 22:43:22
Contact:

Post by Jonas Lundh »

nem wrote:MacBook Pro har ett fel som gör att vissa exemplar blir alldeles för varma. Samma fel finns inte på MacBook.
Skulle du kunna visa några referenser till det påståendet?

Jag har läst runt och pratat med macbookägare själv och alla säger samma sak, macbooken blir lika varm som Macbook pro. En av dem har till och med fått flertalet kernel panics som han härleder till temperaturen.

Titta här:
http://www.intelmactemp.com/
"One does not simply walk into the Signals and Systems exam. Its black gates are guarded by more than just exam guards. There is evil there that does not sleep."
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Lundh wrote:
nem wrote:MacBook Pro har ett fel som gör att vissa exemplar blir alldeles för varma. Samma fel finns inte på MacBook.
Skulle du kunna visa några referenser till det påståendet?
Som jag har förstått det så beror problemen med MacBook på en kvarglömd plastbit från tiden i fabrik:
http://www.macworld.co.uk/news/index.cfm?NewsID=14872

Alltså inte ett hårdvarufel. MacBook Pro däremot verkar vara allvarligare.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
Anzy
Posts: 2271
Joined: 2004-12-29 16:22:34
Location: Skellefteå

Post by Anzy »

"When using your portable computer, place it on a hard surface, such as a desktop or a tray. A hard surface allows air to flow under the computer to dissipate heat. Placing it on a soft surface such as a towel or pillow (or lap) is not recommended because it does not allow air to flow under the computer," the company warns.

Apple also recommends users set their Energy Saver settings to 'Better Energy."

Whatta? Trodde just meningen med en laptop eller som dom i detta citat väljer att (förståss av givna skäl efter citat kalla det portable computer) va att man ska kunna ha med den överallt och på alla underlag. Framförallt i knäet.. ::)
Lät som väldans dåliga ursäkter och direktiv från Appel´s sida den där läsningen.
Hur kul är det tex att köra högsta möjliga energisparalternativ?
Throttla ner rubbet så maskinen knappt är användbar för att klara värmen?
Ej få ha en laptop i ja, just det...knäet?
;D
Post Reply