Grafikkort vs Grafikkort

Forum för råd angående köp eller sälj av dator, datordelar och annan teknik.
Post Reply
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Grafikkort vs Grafikkort

Post by MooDHooDs »

Hej!
Jag är i tankarna att köpa en ny bärbar datormaskin, eftersom denna suger något enormt. Dell Latitude D620 verkar vara en trevlig maskin. Men den kan ha två stycken olika grafikkort. Det ena är GMA 950 och det andra är Quadro NVS 110 M (turbo cache). I det finstilta står det såhär:

Quadro
2 Totalt används upp till 256 MB lokalt och delat systemminne av detta grafikkort. Lokalt onboard-minne är 64 MB på Latitude D620-system och 128 MB på Latitude D820-system. På D620 kan upp till 192 MB systemminne allokeras för att stödja grafik. På D820 kan upp till 128 MB systemminne allokeras för att stödja grafik. Mängden minne som kan allokeras beror på systemminnets storlek och andra faktorer.

GMA
3 Upp till 224 MB systemminne kan allokeras för att stödja grafik, beroende på systemminnets storlek och andra faktorer.

Det verkar som att Quadro har 64 MB eget, dedikerat, minne. Det står inget om att GMA har det men jag tycker det verkar vara så att det dedikerade minnet är inbyggt i moderkortet (eftersom D820 och D620 har olika). Texten för GMA 950 underfinstilt kan ju vara något som de ctrl + car på alla datorer?
Hur är Quadro och GMA som GPUer, vilken är starkast och framför allt; vilken är svalast?
Dyslexi
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

Solklart fall av köpråd, flyttar.
In cars several processors are connected by a bus
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

Sorry, sorry
Dyslexi
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Re: Grafikkort vs Grafikkort

Post by GuessWho »

AFAIK så har GMA950 inget dedikerat minne. Alltså enbart delat minne (det 'knycker' en del från vanliga ram minnet).

Jag känner inte till hur Quadro alternativet är i dessa Dell modeller.
Men Quadro serien brukar normalt vara separata grafikkort för stationära grafiska arbetsstationer (graphical workstation). Det finns även andra bärbara som har Quadro.
Men rent generellt mellan Quadro och vanliga spelkort så är Quadro i första hand tänkt för OpenGL applikationer medans spelkorten är i första hand tänkt för Direct3D spel.


Jag kan inte säga allt för mycket om Quadro alternativet i Lattitude D620 eftersom jag inte känner till det alternativet. Men jag skulle bli förvånad om det inte är så att GMA950 är strömsnålare/svalare och Quadro alternativet är kraftfullare i både OpenGL och Direct3D än GMA950.
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

Okej. Men verkar det inte vara så att grafikkorts minnet är fastlött i moderkortet (eftersom D620 och D820 har olika)?
Dyslexi
Post Reply