Varning: Bredbandsbolaget

Forum för råd angående köp eller sälj av dator, datordelar och annan teknik.
Bamse
Posts: 35
Joined: 2006-01-10 13:10:07

Varning: Bredbandsbolaget

Post by Bamse »

Jag skulle kunna välja att strunta i att skriva det här. Jag har inte varit särskilt aktiv här på sistone, men jag har alltid kännt ett stöd/en hjälpande hand när jag har vänt mig hit, så nu känner jag att det inte är mer än rätt att jag också hjälper någon där ute på det här sättet nu när jag kan.

Kort och gott, jag har aldrig haft problem med ett ända företag gällande fakturor, tjänst och kvalité, kanske någon gång för 10 år sedan, men det är mycket länge sen. Proceduren att ta bredband från Bredbandsbolaget är det värsta jag någonsin har varit med om. Jag har aldrig stött på en sådan kyla och på så många lurendrejeriknep på en så kort tid. Bredbandsbolaget har en utstuderad modell för hur man lurar folk på pengar, genom att "leka" med kunderna. Jag tog anslutningen, en massa fakturor dök upp med posten och tjänsten levererades aldrig. Jag ringde kundtjänst minst 30 gånger gällande alltmöjligt. Gång på gång lovades leverans, därefter fick jag själv ringa support och fråga varför jag aldrig får något bredband. Jag fick SMS om att ringa kundsupport, ett antal gånger har jag försökt tvinga personen att ringa upp, endera säger hon/han att det inte är möjligt eller så utlovas det falskt. En gång sade jag att personen inte FÅR lämna luren, det hjälpte inte, "dröj kvar" fick jag och sedan kom jag aldrig mer fram. Ingen visste något, vid kundsupporten sa de bara att de inte har några uppgifter om mitt fall, sedan säger de "dröj kvar", sedan väntar man i 15-30 minuter tills tonen automatiskt dör eller tills man helt enkelt inte kan vänta längre. Varje gång ska man knäppa in kundnumret X antal gånger, endera emot en service eller emot personen vid kundsupport. Sedan får man ringa på nytt, bollas hit och dit och sedan är det igen lika långt som brett. En gång fick jag fågelkvitter i luren och sedan dog samtalet. Deras modell är att så många som möjligt ska ringa supporten så att de kan lura folk på pengar genom en dyr kundsupport. Man ska inte komma fram, det ska i princip vara omöjligt att komma ur fällan då man väl har hamnat där. Det här kan verka milt, men tro mig, då du ringer 5 samtal över 1/2h per gång var och varannan dag angående alltmöjligt felaktigt och du inser att du är fast i en fälla, då är det extremt otrevligt! Jag har nu varit kund i snart 7 månader och jag kommer fan i mig inte ur karusellen med fakturor för en tjänst som aldrig levererades. Nu har det gått så pass långt att jag för en månad sedan fick ett brev på posten som bekräftade att jag sagt upp abonnemanget. Jag skulle få riva alla fakturor, så som utlovats varje gång. Tro det eller ej, nu har jag igen ett inkassokrav i postlådan och ingen vet något och jag får igen försöka komma fram, fast tonen dör efter att jag vidarekopplas.

Tro mig, du kan inte ana vilken fälla det är att bli kund hos Bredbandsbolaget. Jag har snackat med kompisarna angående det här och nästan alla har haft problem eller känner någon som har haft problem med Bredbandsbolaget. Jag hörde av en polare att de just nu har över 150 anmälningar hos konsumentskyddsverket!! Det här är första riktigt besvärliga företaget som jag har stött på! Räkna med problem om du har att göra med Bredbandsbolaget...
Last edited by Bamse on 2007-01-29 17:55:19, edited 1 time in total.
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

Tack för tipset, beklagar även att du har fått genomlida detta. Men varför bytte du inte till en annan ISP tidigare? Du säger att du har varit kund i 7 månader, pågick detta under hela perioden?
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

Jag håller med dig och har full förståelse för hur du känner. Jag försökte (för snart två år sen) byta till BBB, mest för att det verkade juh bra prismässigt och så (ock nu i efterhand har jag kommit på att det som jag uppfattat bra med dem var deras TP/fiber-tjänster, alltså icke ADSL). Men det var något jag sent skulle ångra. Vart ca ett kvartals krångel med hastigheter som man kan jämföra med uppringt internet, eller för den delen inget alls. Ingen skillnad efter modembyte. Tappade räkningen hur många/länge jag snackade med deras support. De skyllde på allt möjligt, tex på "mitt" modem (även det jag fick i utbyte, att min telefonlina var kass). Fick ner tre månades uppsägningstid till tre veckor, var på det ändå tog yttreligare fyra (4) veckor innan de släppte greppet om mina koppartrådar, en vecka efter senare hade min nya, lokala leverantör kringdata kopplat in sig och jag fick ut 7/0,9 av 8/1Mbit (där ser man hur mycket fel det var på min telefonlina). Efter bytet till den lokala leverantören har jag bara haft kortare avbrott under ca 14 månaders tid.

Btw, tycker att denna passar bättre i köprådsdelen av forumet.

*flyttar*
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
Bamse
Posts: 35
Joined: 2006-01-10 13:10:07

Post by Bamse »

_JesteR_ wrote:Tack för tipset, beklagar även att du har fått genomlida detta. Men varför bytte du inte till en annan ISP tidigare? Du säger att du har varit kund i 7 månader, pågick detta under hela perioden?
Jag har bytt för länge sen efter att "garantirätten" började gälla... Det är på den linjen jag skriver det här nu... Problemet är att jag är fast ändå...! Jag får inte stopp på det, fastän hur jag ringer och mejlar är summan av kardemumman en ny faktura i postlådan. Det bara rinner fakturor... Jag ska göra ett sista försök imorgon. Om det inte fungerar kommer jag att anmäla det hela till diverse instanser. Möjligtvis kommer jag att polisanmäla också, inte för att det är rätt instans, men därför att det hör till den kategorin så de ska iallafall få höra Bredbandsbolaget nämnas i det sammanhanget, för jag tycker att det är frågan om ekonomisk brottslighet.
Bamse
Posts: 35
Joined: 2006-01-10 13:10:07

Post by Bamse »

elvenman wrote:Jag håller med dig och har full förståelse för hur du känner. Jag försökte (för snart två år sen) byta till BBB, mest för att det verkade juh bra prismässigt och så (ock nu i efterhand har jag kommit på att det som jag uppfattat bra med dem var deras TP/fiber-tjänster, alltså icke ADSL). Men det var något jag sent skulle ångra. Vart ca ett kvartals krångel med hastigheter som man kan jämföra med uppringt internet, eller för den delen inget alls. Ingen skillnad efter modembyte. Tappade räkningen hur många/länge jag snackade med deras support. De skyllde på allt möjligt, tex på "mitt" modem (även det jag fick i utbyte, att min telefonlina var kass). Fick ner tre månades uppsägningstid till tre veckor, var på det ändå tog yttreligare fyra (4) veckor innan de släppte greppet om mina koppartrådar, en vecka efter senare hade min nya, lokala leverantör kringdata kopplat in sig och jag fick ut 7/0,9 av 8/1Mbit (där ser man hur mycket fel det var på min telefonlina). Efter bytet till den lokala leverantören har jag bara haft kortare avbrott under ca 14 månaders tid.

Btw, tycker att denna passar bättre i köprådsdelen av forumet.

*flyttar*
Jag lurades på priset jag också... Det är deras trick!
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

Jag tänkte faktiskt byta från comhem till BBB då dem har en lägre månadsavgift... men efter ha läst det här så är det tur att man aldrig skred till verket.
Ett bredbandsföretag bore väl rimligen tjäna pengar på bredbandet och inte supporten, som för övrigt verkar vara USEL.
Bamse
Posts: 35
Joined: 2006-01-10 13:10:07

Post by Bamse »

Mr Einstein wrote:Jag tänkte faktiskt byta från comhem till BBB då dem har en lägre månadsavgift... men efter ha läst det här så är det tur att man aldrig skred till verket.
Ett bredbandsföretag bore väl rimligen tjäna pengar på bredbandet och inte supporten, som för övrigt verkar vara USEL.
Va bra, var försiktig med bredbandsleverantörer i största allmänhet. Om du är kund hos någon och det flyter på bra, byt isåfall inte även om du skulle få lite billigare hos någon annan. Min nuvarande bredbandsleverantör är som natt och dag i jämförelse med BBB! Allt har bara fungerat med min nuvarande leverantör. Jag behövde inte ringa upp, allt bara kopplades genast in och det fanns en ärlig förståelse och ett kundansvar när det gällde leveranstiden. Det finns faktiskt helt OK bredbandsleverantörer också. Byter aldrig.
User avatar
Branstrom
Hedersbit
Posts: 3487
Joined: 2002-02-22 16:46:37
Location: Härnösand
Contact:

Post by Branstrom »

Jag har aldrig haft problem med BBB. Leverans och tjänst har fungerat med bara något enstaka kort driftstopp i halvåret. Hastighet och stabilitet är fantastiskt och supporten har varit hjälpsam och bl a slagit över olika inställningar jag varit nyfiken på etc och förklarat saker för mig. Det kan vara svårt att komma fram ibland, men oftast är det uthärdliga väntetider (5-10 min) och man kommer faktiskt fram.
Fredrik Bränström. Blogg + portfolio, så småningom.
User avatar
J0ltflame
Posts: 188
Joined: 2006-11-29 11:00:36
Location: De Dödas land
Contact:

..,.

Post by J0ltflame »

Glocalnet är det man ska hA
For The White People!
User avatar
xianze
Posts: 1350
Joined: 2002-03-08 15:02:08
Location: Göteborg
Contact:

Post by xianze »

Påminner mig om när jag skulle byta till BBB för att dom lovade mig VDSL...
enligt både kundtjänst och deras hemsida... beställde såklart. och skulle fått det leverat xx/xx.. hände självklart ingenting.. och då stod jag utan Bredband eftersom telia fungerade mycket väl och sa upp mitt bredband det datumet då BBB skulle leverera... tog någon vecka och sen sa BBB att dem inte kunde leverera.. så hopps tillbaka till Telia igen..

Är dock lite nyfiken på Comhems 24/8 tjänst.. någon som har erfarenhet av den? Nu har jag telia 24/2.5 vilket fungerar utmärkt.. men lite högre upload skulle ju inte sitta fel ;)
Workstation: Intel C2D 3ghz, 4gb ram, 20" pivot, 80gb ssd + 2x320gb raid1. Win 7
AtomRoger: Intel Atom 1,66ghz, 2gb ram, 250gb raid1, 2tb lagring, debian.
Laptop: Macbook sötnos (Felicia) 2,4 ghz C2D
User avatar
Oneway
Posts: 600
Joined: 2004-03-11 17:00:19
Location: Stockholm

Post by Oneway »

xianze wrote:Är dock lite nyfiken på Comhems 24/8 tjänst.. någon som har erfarenhet av den? Nu har jag telia 24/2.5 vilket fungerar utmärkt.. men lite högre upload skulle ju inte sitta fel ;)
Jag har haft Chello 24/8 vilket nu övergått till Comhem. Jag är väldigt nöjd, trots det höga priset så måste jag säga att dom levererar vad som lovas. Kundsupporten har bemmanats med ytterligare 175 pers sen sammanslagningen med UPC så nu fungerar även den!
valekerdu - "Asså Jerko.. är du verkligen utbildad? Jag är 14 år och är bättre än dig."
User avatar
ulflaban
Posts: 1399
Joined: 2006-02-02 18:36:09

Post by ulflaban »

BBBs kundsupport är verkligen värdelös, om man kommer fram så säger de bara att det är ens eget fel eller skickar ett nytt modem.

När vi sa upp vårat abonnemang hade vi 3st modem från dom. Utöver dom hade vi redan skickat tillbaka 2 st.
User avatar
Gnuet
Posts: 3736
Joined: 2003-04-06 14:20:38
Location: Savannen, Stockholm
Contact:

Post by Gnuet »

BBB är ju hypertrevliga och bra om man jämför med t.ex. f.d. UPC/chello.
iDon't care about your problems.
User avatar
J0ltflame
Posts: 188
Joined: 2006-11-29 11:00:36
Location: De Dödas land
Contact:

..

Post by J0ltflame »

Är Glocalnet billigast och bäst?
For The White People!
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

Har Comhem (f.d UPC kund) 24/8 men jag får aldrig riktigt full leech/upload. Så lite missnöjd är jag.
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Re: ..

Post by elvenman »

J0ltflame wrote:Är Glocalnet billigast och bäst?
Billigast kanske men bäst vet i 17, länk till CINT.
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
User avatar
kosmiq
Hedersbit
Posts: 451
Joined: 2002-03-14 16:21:58
Location: Sverige

Post by kosmiq »

Som vanligt när det kommer till operatörer så är det de som är missnöjda som låter mest. Glocalnet har i dagsläget ca 500.000 kunder inom fast telefoni, adsl samt mobiltelefoni. Ett fåtal av dessa är drabbade av problem och det finns många nöjda kunder.

Precis som telia, dom har många nöjda kunder men en hel del missnöjda kunder också. Samma med BBB, Optimal, Spray, Telenor osv.

Jag jobbar själv på Teknisk support åt en av sveriges ADSL tjänsteleverantörer. De kunder som har åsikter om kompetens, ovilja att hjälpa till osv är alltid de kunder som försöker få support på saker som det inte ges support på. Windows 95 t.ex. Ingen ADSL support stödjer det, installation av router, bryggning/konfiguration av modem från annan leverantör eller så handlar det helt enkelt om kundens egen ovilja att kontrollera huruvida jack är korrekt kopplade, modem fungerar korrekt eller liknande. Där handlar det om att sätta gränser inom vad supporten ska hjälpa till med och vilka problem som ska hjälpas till att lösas. Om kunden använder linux slackware så kan de allra flesta omöjligt ge support på operativsystemet, vilket heller inte ges. Däremot får de hjälp med saker såsom modemet (om det kommer från den leverantör han/hon har), vilken typ av protokoll som används (PPPoE, DHCP, StatiskIP, PPPoA etc) eller liknande operatörsspecifika saker.

Sedan är det klart att vissa operatörer har mer problem än andra. Telia t.ex. har länge haft monopol och har mer erfarenhet än andra samt en mer väloljad organisation tack vare att de som företag existerat längre.
User avatar
McTw1st
Posts: 271
Joined: 2006-01-02 7:56:01
Location: Borlänge / Örebro
Contact:

Post by McTw1st »

jag har bbb och har inte haft något problem med det ni säger inga problem vid beställningen allt kom tillomed en dag tidigare än va dom utlåvat, ja har 8mbit just nu hadde 24, och det var inga problem för dom att nergradera eller upgradera. har inte haft problem med några frakturor eller nått, fått bra feedback från dom oxå, så ja måste tyvär säga att ni måste ha otur :) för mig funkar de perfekt ;D
AMD Phenom II 550 @ 4GHz 24/7
AMD Phenom II 550 @ 4.2 Suicide Run
tigerbeat
Posts: 7
Joined: 2005-12-29 13:12:45
Location: Luleå
Contact:

Post by tigerbeat »

Har aldrig haft ngra som helst problem med dem.

Stabil och bra uppkoppling, har fått hjälp om jag behövt.

Deras mailsupport har alltid svarat efter mellan 5-10timmar
deviator
Posts: 59
Joined: 2004-12-09 2:39:43

Post by deviator »

Vår fastighet som jag bor i är gruppansluten till BBB och det funkar mkt bra. Det e vår bostadsrättsförening som tecknat avtalet. Just nu betalar den enskilde 250kr i månaden och då ingår telefon (inte samtalsavgifter) hastigheten är 100/10. Våra avgifter varierar beroende på hur många i huset som tecknar bredbandet. Ju fler dessto lägre avgift. jag har inte haft några problem med kundtjänsten. Men i det här fallet ringer vi ju företagskundtjänst, det är nog skillnad. Men vi e rånöjda och vill även försöka få vårt TV basutbud genom BBB till våra medlemmar.
AMD64 3000+ Winchester | A8N-SLI Deluxe | 1024MiB Corsair RAM | Leadtek PX6600 GT
User avatar
kosmiq
Hedersbit
Posts: 451
Joined: 2002-03-14 16:21:58
Location: Sverige

Post by kosmiq »

deviator wrote:Vår fastighet som jag bor i är gruppansluten till BBB och det funkar mkt bra. Det e vår bostadsrättsförening som tecknat avtalet. Just nu betalar den enskilde 250kr i månaden och då ingår telefon (inte samtalsavgifter) hastigheten är 100/10. Våra avgifter varierar beroende på hur många i huset som tecknar bredbandet. Ju fler dessto lägre avgift. jag har inte haft några problem med kundtjänsten. Men i det här fallet ringer vi ju företagskundtjänst, det är nog skillnad. Men vi e rånöjda och vill även försöka få vårt TV basutbud genom BBB till våra medlemmar.
Det är skillnad på att ha en fiberbaserad tjänst eller en ADSL tjänst. Vilket bolag som helst kan i princip sköta fiberaccess snyggt då det antingen fungerar eller så fungerar det inte. Om det inte fungerar så är det lätt åtgärdat.

Vad gäller ADSL så är det många fler faktorer som spelar in, det är en svagare teknik samt att det skulle vara en "temporär" lösning medan fibernätet byggdes ut i sverige. Så har det dock inte blivit. ADSL tekniken har sina problem, vissa drabbas mer än andra.
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

koSmiQ wrote:Det är skillnad på att ha en fiberbaserad tjänst eller en ADSL tjänst. Vilket bolag som helst kan i princip sköta fiberaccess snyggt då det antingen fungerar eller så fungerar det inte. Om det inte fungerar så är det lätt åtgärdat.

Vad gäller ADSL så är det många fler faktorer som spelar in, det är en svagare teknik samt att det skulle vara en "temporär" lösning medan fibernätet byggdes ut i sverige. Så har det dock inte blivit. ADSL tekniken har sina problem, vissa drabbas mer än andra.
Det är alltså ADSL från BBB man ska akta sig för med andra ord.
Det är precis den tekniska lösningen jag blev erbjuden :)
BBB har ju alltid haft bra rykte men den är väl idag ganska skamfilad i och med ADSL tekniken.
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

Mr Einstein wrote:BBB har ju alltid haft bra rykte men den är väl idag ganska skamfilad i och med ADSL tekniken.
Preceis den uppfattningen har jag fått (efter mitt jekla krångel).
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
User avatar
Branstrom
Hedersbit
Posts: 3487
Joined: 2002-02-22 16:46:37
Location: Härnösand
Contact:

Post by Branstrom »

Jag har ADSL från BBB och är som sagt nöjd. Det finns missnöjda kunder överallt och det är som sagt alltid de som hörs mest. Jag har svårt att tro att BBB skulle vara så mycket värre än andra ISPer egentligen...
Fredrik Bränström. Blogg + portfolio, så småningom.
User avatar
Flip_Chip
Posts: 233
Joined: 2002-03-30 15:51:53
Location: Umeå
Contact:

Post by Flip_Chip »

Jag har inte haft något problem med BBB, ingen tappad länk på två år.
Last edited by Flip_Chip on 2008-04-26 23:20:33, edited 2 times in total.
Post Reply