Vilket serverchassi?

Forum för råd angående köp eller sälj av dator, datordelar och annan teknik.
Post Reply
User avatar
kosmiq
Hedersbit
Posts: 451
Joined: 2002-03-14 16:21:58
Location: Sverige

Vilket serverchassi?

Post by kosmiq »

Jag letar efter hjälp att hitta ett serverchassi. Sitter med 7st hårddiskar i min gamingdator just nu vilket inte känns alltför bra då den är otroligt jobbig att ta med till LAN osv.

Så ett serverchassi med plats för många hårddiskar och bra exansionsmöjligheter är det jag söker. Har du ett bra förslag så skriv gärna.

Pris: 1000-4000kr för chassit.

Tacksam för alla förslag :)
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

Coolermaster Stacker :)
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
User avatar
madr
Posts: 998
Joined: 2004-08-24 11:12:39
Contact:

Post by madr »

Antec P180. Den är inte lika rymlig som Stackern, men den är dammfri.
antlion: 3,2 GHz i7 | 32GB | 180GB+120GB SSD SATA III | 2TB SATA III | Dell u2410 | GF 5600ti Arch linux + Win 7
User avatar
Illuwatar
Hedersbit
Posts: 2116
Joined: 2002-02-21 11:14:49
Location: Haninge
Contact:

Post by Illuwatar »

Serverchassi = 19" rackmonterat?

Leta upp en stenålders Compaq Proliant-server och töm den på innehåll. Sedan moddar du ner din hårvara i denna. Dessa chassin är byggda som stridsvagnar och håller i evighet. Väljer du ett på 5U eller större får du garanterat plats för dina diskar + övrig hårdvara med gott om plats för mer disk...
Born to mod..
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid.
Quad Core - som fyrhjulsdrift för datorer: Du kommer alltid vidare även när det tar emot...
User avatar
kosmiq
Hedersbit
Posts: 451
Joined: 2002-03-14 16:21:58
Location: Sverige

Post by kosmiq »

Jag har ett Coolermaster Stacker i dagsläget och tycker att det känns lite för litet för mina diskar så den är inget alternativ.

För att tydligöra det hela lite så letar jag efter ett stort rymligt chassi för att köra moderkort med cpu, nätagg och eventuellt ett par kontrollerkort för sata. Det handlar i dagsläget om 6 diskar men det kan i framtiden bli flera. Så framtidssäkert för fler diskar ska det vara också.
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

Köp valfri BigTower? Eller ett 4U-5U (stora som cp) chassi ;)
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Post by GuessWho »

kosmiq wrote:Jag har ett Coolermaster Stacker i dagsläget och tycker att det känns lite för litet för mina diskar så den är inget alternativ.

För att tydligöra det hela lite så letar jag efter ett stort rymligt chassi för att köra moderkort med cpu, nätagg och eventuellt ett par kontrollerkort för sata. Det handlar i dagsläget om 6 diskar men det kan i framtiden bli flera. Så framtidssäkert för fler diskar ska det vara också.
Men så liten är ju inte Cooler Master Stacker...
Du kan ha 3st CM 4-in-3 moduler som standard i chassit och ändå ha plats för DVD brännare och den modulen med power- och reset-knapp, USB portar och hörlurs/mic kontakter. 12 hårddiskar är inte så lite. Sen om du inte behöver någon DVD enhet och kan modda in en powerknapp någon annanstans i chassit (eller kan starta datorn med Wake On Lan) så borde du kunna få in en fjärde 4-in-3 module och då har du plats för 16 hårddiskar.
Om du istället kan fixa några egna skenor gjorda för ändamålet så du kan sätta diskarna tätare så kan du få plats med ännu fler hårddiskar (kan bli bökigare att byta disk då).

Men du kanske har någon av de nyare Stacker modellerna? De var väl sämre med utrymme i dem?


Annars är detta chassit ganska rymligt, om du inte vill ha något rackmonterat: Lian Li PC-343 Modular cube case, svart

Eller större rackmonterade chassin...
Post Reply