Svårt inför fet uppgradering i Augusti

Forum för råd angående köp eller sälj av dator, datordelar och annan teknik.
Post Reply
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Svårt inför fet uppgradering i Augusti

Post by enix »

Jag ska jobba i 4veckor sträck i sommar, tjäna drygt 25k i lön.

Jag har länge vart sugen på att uppgradera till Mac, men när man har så mycket pengar så har man plötsligt en massa val. Sen kommer jag även sälja pcn för en del pengar och lär få några extra tusingar den biten också.

Jag har lite svårt, antingen enbart en MacBook Pro och inget annat. Eller enbart en Mac Pro. Eller iMac och en MacBook, eller kanske en Mac Pro och en MacBook. Alternativt en bra pc och en hyffsad laptop.
Vad bör man satsa på?
Jag är ganska less på windows i helhet, men jag vill inte missa en del spel, som t.ex C&C3 och HL2EP2. De är i princip de enda. Resten kan jag fixa till XB360 typ.

Det jag gör på datorn mest är: Surfa, chatta, musik, film, ibland spel (mest körs det på 360).

Helst av allt skulle jag vilja ha en smidig stationär och en smidig bärbar (laptopen man får från skolan är värdelös). Skulle en MacBook Pro passa mig?

Eller bör jag hålla mig till iMac + MacBook eller Mac Pro + MacBook?

Nackdelen med de sista alternativen är att jag får slänga ut mer pengar än vad det är tänkt.

Den MBP jag tänkte mig: 2,33GHz C2d, 2gb ram, 120gb hdd, x1600 256mb, "15.4
iMac jag hade i tankarna: "24 2,33GHz C2d, 2gb ram, 250gb hdd, 7600gt 256mb
Mac Pro jag hade i tankarna: 2x2GHz Dual core Xeon, 1gb ram, 250gb hdd, X1900XT 512MB
MacBooken jag tänkte mig: C2D 2GHz, 1gb ram, 80gb hdd

Eller ska jag fortsätta på PC och ha en hyffsat kraftfull burk (som typ blir omodern efter ett halvår) och en skaplig windoze laptop? (fast det vill jag helst inte, men men alternativ).

Vad hade ni gjort?
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
Wilderness
Posts: 491
Joined: 2005-12-21 10:58:47

Post by Wilderness »

jag hade lätt köpt en pc för det mesta av pengarna!
men mac är ändå väldigt trevliga om du nu inte ska spela speciellt mycke. mitt slutgiltiga förslag blir: köp en pc med valfritt windows os och så installerar du linux på den också, så när du ska surfa/lyssna på musik så kan du göra linux sen när du blir spelsugen är det bara över till win och lira....
kanske lite krånglig lösning, men jag gillar den:D
Fluffy
Hedersbit
Posts: 7384
Joined: 2002-02-13 23:56:00

Post by Fluffy »

Då dagens varianter av bärbara Mac-datorer har ett par månader på sig så det kommer det nog nya modeller innan hösten ( http://buyersguide.macrumors.com/#Portable_Macs ).

Maskinerna till hösten kommer alltså med större säkerhet ha snäppet snabbare processor, kanske lite nyare grafikkort (X1600 hittade jag en recension på från december 2005.) och möjligen några GB större hårddisk.

Om du är så nedrans spelkåt och detaljkåt så får du nog införskaffa en PC-maskin med enda syftet att spela på eller så får du nöja dig med helt ok detaljer och spela på din kanske framtida MacBook Pro med Bootcamp och Windows. Jag själv är inte detaljkåt och skulle tagit det sista alternativet. (Beroende på vilket grafikkort Apple trycker in i nya modellerna av MacBook Pro så blir detaljerna där efter.)

Tips: Med draft-802.11n-nätverkskort i datorn så kan du gömma en filserver i bin bostad och då slipper du minst två sladdar in i din laptop, 1st nätverk och 1st (eller fler) för lagringsutrymme. Med Bluetooth-tangentbord (Apples egna rekommenderas) och Bluetooth-mus (Apple egna rekommenderas inte, även om scrollkulan är trevlig men för känslig samt slutar lätt fungera pga skit slinker lätt ned.) så blir det minst 1st sladd/trådlös-dogle i datorn.

(Planerar själv med draft-n-nätverk gigabitswitch och filserver för att minska antal sladdar in i datorn. Målet är 2st, 1st ström och 1st skärm.)
Mig med
Posts: 2336
Joined: 2005-06-17 10:33:09

Post by Mig med »

Ha kvar din nuvarande PC och köp en MacBook för pengarna, eller lite uppgraderingar till din PC och köp MacBook för resten utav pengarna. :P

Jag själv körde lite Max OSX på en Mac för ett tag sen, och utav det så känner jag mig inte riktigt lika dragen till det, även om det är väldigt mysigt. Jag gillar Linux mer, men kör Windows på alla mina maskiner just nu, pga. av att fler funktioner på laptoparna fungerar i Windows inte inte i Linux. Och på min stationära spelar jag bara.
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Post by GuessWho »

Jag vet inte vad som är bästa alternativet för dig. Men med de funderingarna/situationen så hade jag nog satsat på att ha en stationär PC och antingen en MacBook eller MacBook Pro.
Jag vet inte vad du har för PC nu, men den kanske duger ett år till eller nått som den är, eller kanske med någon uppgradering så du inte behöver köpa allt nytt?

Kanske lite tråkigt att köpa Mac nu innan Leopard har kommit, men...
http://www.apple.com/macosx/leopard/ wrote:Get ready, get set, get Leopard

All these features and more are delivered to you in one universal, fully accessible, 64-bit operating system. Coming spring 2007.
Så Leopard finns antagligen ute när du har fått betalt. Kanske även någon uppdatering och prisjustering så du får mer eller kan betala mindre också.
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

Ok, vi får helt enkelt se när det börjar bli dags ;) Tack för alla goda råd.
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
User avatar
madr
Posts: 998
Joined: 2004-08-24 11:12:39
Contact:

Post by madr »

Min åsikt: en Mac Pro innehåller alldeles för mycket prestanda för det du vill göra med datorn. Att låta två Dual Core 2GHz Xeon med säg 2GB i ram (att köra endast 1GB på OS X är modigt) agera surf- och vardagsdator låter litet väl overkill.

Jag hade köpt en 24" iMac och utöka skrivbordet med de skärmar du redan har, och en MacBook om det fanns några slantar över.
antlion: 3,2 GHz i7 | 32GB | 180GB+120GB SSD SATA III | 2TB SATA III | Dell u2410 | GF 5600ti Arch linux + Win 7
Post Reply